NY I GBG skrev 2012-10-28 12:20:54 följande:
Hej! Vi är ett par som har gjort flera IVFer och äggdonation men inget har lett till graviditet. Vi funderar nu på adoption men har förstått att det är en oerhört tuff, lång och står process. Till det hör att jag fyller 40 i december och min sambo 38 i mars. Vi är inte heller gifta. Vad jag förstår är det enda realistiska alternativet för oss adoption av barn med special needs. Håller ni med om det? Det jag undrar är hur detta går till: - är det framförallt Kina som gäller? - när man säger barn med SN, vilka typer av problem har de?? Kan man säga vad man kan acceptera/tänka sig eller har man inget att säga till om? Det är ju stor skillnad på olika typer av SN, hur allvarliga och svårbehandlade problemen är Tack så mycket och trevlig helg!
Hej,
Jag rekommenderar att du/ni startar en egen trådstart.
Kort kan jag dock säga att ni ska börja med att ringa er socialtjänst/familjerätt och be att få gå den obligatoriska adoptivföräldrautbildningen som är ett krav för att få börja utredas.
På utbildningen får ni massor med svar på era funderingar.
Gift er också omgående.
Och bli medlem i 1-2 godkända adoptionsorganisationer.
www.mia.eu
Special needs verkar nog vara det snabbaste och eventuellt det enda sättet för er att hinna få barn eftersom ni har åldern emot er. Alla länder har SN-barn, inte bara Kina. Men sedan har de olika länderna olika krav på er ålder, er hälsa, er inkomst, ert boende, er utbildning, ert BMI, antal år som gifta med mera.
Man diskuterar med sin adoptionsorganisation vilka SN man tror man kan mäkta med och vara beredd på.
Lycka till, och som sagt: starta gärna en egen trådstart så får ni säkert flera svar.