• Äldre 17 Oct 03:59
    8434 visningar
    10 svar
    10
    8434

    SN - extra adoptionskostnader?

    Hejhej, Från ett tags passivt köande så är jag nu mogen att ge mig in i adoptionsprocessen på allvar. Min plan är att adoptera ett barn med speciella behov och försöker nu lära mig om olika speciella behov och behandlingar som ett barn kan tänkas ha. Min fråga är om någon vet om kostnaden blir högre vid adoption av ett barn med speciella behov? -med tanke på att många av dessa barn fått extra vård i sitt ursprungsland. / :)

  • Svar på tråden SN - extra adoptionskostnader?
  • Äldre 17 Oct 07:20
    #1

    Nix, samma kostnad mig veterligen. Hämtade en kille i sommar. Lycka till!

  • Äldre 17 Oct 08:31
    #2

    Jag har aldrig hört att det skulle bli högre kostnad pga SN. Åker snart och hämtar barn nr 2 med SN.

  • Äldre 17 Oct 09:23
    #3

    Samma kostnad är jag helt övertygad om . Du betalar ju inte för vad exakt ditt barn kostat utan ett snitt av landets kostnader. Det är ju också samma kostnad för en 6 månaders som en 9 åring fast de hunnit "göra av med" olika mycket pengar innan adoptionen.

    Lycka till!

  • Äldre 28 Oct 12:20
    #4

    Hej! Vi är ett par som har gjort flera IVFer och äggdonation men inget har lett till graviditet. Vi funderar nu på adoption men har förstått att det är en oerhört tuff, lång och står process. Till det hör att jag fyller 40 i december och min sambo 38 i mars. Vi är inte heller gifta. Vad jag förstår är det enda realistiska alternativet för oss adoption av barn med special needs. Håller ni med om det? Det jag undrar är hur detta går till: - är det framförallt Kina som gäller? - när man säger barn med SN, vilka typer av problem har de?? Kan man säga vad man kan acceptera/tänka sig eller har man inget att säga till om? Det är ju stor skillnad på olika typer av SN, hur allvarliga och svårbehandlade problemen är Tack så mycket och trevlig helg!

  • Äldre 28 Oct 14:38
    #5
    Lejonmorsan skrev 2012-10-17 03:59:42 följande:
    Hejhej, Från ett tags passivt köande så är jag nu mogen att ge mig in i adoptionsprocessen på allvar. Min plan är att adoptera ett barn med speciella behov och försöker nu lära mig om olika speciella behov och behandlingar som ett barn kan tänkas ha. Min fråga är om någon vet om kostnaden blir högre vid adoption av ett barn med speciella behov? -med tanke på att många av dessa barn fått extra vård i sitt ursprungsland. / :)

    Hej,
    som Fabbemam sa så räknas det ut ett genomsnitt av samhällets vårdkostnad för övergivna barn, så att alla blivande adoptivföräldrar betalar lika mycket i ersättning för barnets vårdkostnader i ursprungslandet. Oavsett SN eller inte. Denna summa är inbakad i adoptionsavgiften, där även annat ingår.

    Så ingen betalar mer än någon annan som adopterar från samma land.  Men de olika länderna sinsemellan har olika vårdkostnader för barnen som bor på barnhem/fosterhem samt sjukvårdskostnader. Barn med SN finns i alla länder.

    Du ska börja med att ringa din socialförvaltning och de dom hänvisa dig till den obligatoriska föräldrautbildningen för adoptivföräldrar. Där får du en massa svar på alla dina frågor.

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • Äldre 28 Oct 14:47
    #6
    NY I GBG skrev 2012-10-28 12:20:54 följande:
    Hej! Vi är ett par som har gjort flera IVFer och äggdonation men inget har lett till graviditet. Vi funderar nu på adoption men har förstått att det är en oerhört tuff, lång och står process. Till det hör att jag fyller 40 i december och min sambo 38 i mars. Vi är inte heller gifta. Vad jag förstår är det enda realistiska alternativet för oss adoption av barn med special needs. Håller ni med om det? Det jag undrar är hur detta går till: - är det framförallt Kina som gäller? - när man säger barn med SN, vilka typer av problem har de?? Kan man säga vad man kan acceptera/tänka sig eller har man inget att säga till om? Det är ju stor skillnad på olika typer av SN, hur allvarliga och svårbehandlade problemen är Tack så mycket och trevlig helg!

    Hej,

    Jag rekommenderar att du/ni startar en egen trådstart.

    Kort kan jag dock säga att ni ska börja med att ringa er socialtjänst/familjerätt och be att få gå den obligatoriska adoptivföräldrautbildningen som är ett krav för att få börja utredas.

    På utbildningen får ni massor med svar på era funderingar.

    Gift er också omgående.

    Och bli medlem i 1-2 godkända adoptionsorganisationer.  www.mia.eu

    Special needs verkar nog vara det snabbaste och eventuellt det enda sättet för er att hinna få barn eftersom ni har åldern emot er. Alla länder har SN-barn, inte bara Kina. Men sedan har de olika länderna olika krav på er ålder, er hälsa, er inkomst, ert boende, er utbildning, ert BMI, antal år som gifta med mera.

    Man diskuterar med sin adoptionsorganisation vilka SN man tror man kan mäkta med och vara beredd på.

    Lycka till, och som sagt: starta gärna en egen trådstart så får ni säkert flera svar.

    {#emotions_dlg.flower}
  • Äldre 29 Oct 20:09
    #7
  • Äldre 29 Oct 20:12
    #8

    Tack för svar!!!!

  • Äldre 4 Mar 15:51
    #9
    NY I GBG skrev 2012-10-28 12:20:54 följande:
    Hej! Vi är ett par som har gjort flera IVFer och äggdonation men inget har lett till graviditet. Vi funderar nu på adoption men har förstått att det är en oerhört tuff, lång och står process. Till det hör att jag fyller 40 i december och min sambo 38 i mars. Vi är inte heller gifta. Vad jag förstår är det enda realistiska alternativet för oss adoption av barn med special needs. Håller ni med om det? Det jag undrar är hur detta går till: - är det framförallt Kina som gäller? - när man säger barn med SN, vilka typer av problem har de?? Kan man säga vad man kan acceptera/tänka sig eller har man inget att säga till om? Det är ju stor skillnad på olika typer av SN, hur allvarliga och svårbehandlade problemen är Tack så mycket och trevlig helg!
    En viktig sak bara: det finns olika grader av special needs. Om man adopterar ett lite äldre barn är det "special needs", t ex. Dessutom är det så att olika saker som klassas som special needs är sånt som vi i Sverige kan rätta till tämligen enkelt, gomspalt t ex. Slutligen är det också så att i vissa länder så är det barnhemspersonalen som "diagnosticerar" barnen och då kan t ex ett livligt barn bli klassat som "special needs" (ADHD/FAS-skada) trots att hen är helt friskt.

    Men som sagt - gift er pronto, anmäl er för adoption och gå föräldrautbildningen. Där får ni svar på alla såna här frågor och - inte minst viktigt - får hjälp att själva ta ställning till special needs och vad ni kan tänka er i den vägen.
  • Selma1­966
    Äldre 10 Apr 19:21
    #10

    Adoptionen kosta detsamma... men det kan kosta mer hemma... rent praktiska saker som att gå ner i arbetstid, köpa särskilda skor/kläder/bygga om hemma/sjuktransporter till sjukgymnastik/frånvaro från jobbet vid operationer och habilitering etc. En del får man hjälp med men annat står man för helt själv. Man tänker inte på det innan förrän man står där och jämför med vad ens vänner köper/förbereder/planerar för sina egna barn utan SN.

    Men alla barn är värt det!

    /adoptivmamma till en kille med Artrogryphos...

Svar på tråden SN - extra adoptionskostnader?