SN - extra adoptionskostnader?
Lejonmorsan skrev 2012-10-17 03:59:42 följande:
Hejhej, Från ett tags passivt köande så är jag nu mogen att ge mig in i adoptionsprocessen på allvar. Min plan är att adoptera ett barn med speciella behov och försöker nu lära mig om olika speciella behov och behandlingar som ett barn kan tänkas ha. Min fråga är om någon vet om kostnaden blir högre vid adoption av ett barn med speciella behov? -med tanke på att många av dessa barn fått extra vård i sitt ursprungsland. / :)Hej,
som Fabbemam sa så räknas det ut ett genomsnitt av samhällets vårdkostnad för övergivna barn, så att alla blivande adoptivföräldrar betalar lika mycket i ersättning för barnets vårdkostnader i ursprungslandet. Oavsett SN eller inte. Denna summa är inbakad i adoptionsavgiften, där även annat ingår.
Så ingen betalar mer än någon annan som adopterar från samma land. Men de olika länderna sinsemellan har olika vårdkostnader för barnen som bor på barnhem/fosterhem samt sjukvårdskostnader. Barn med SN finns i alla länder.
Du ska börja med att ringa din socialförvaltning och de dom hänvisa dig till den obligatoriska föräldrautbildningen för adoptivföräldrar. Där får du en massa svar på alla dina frågor.
Lycka till