• ad astra

Min dotter har hemska utslag över hela kroppen vet du vad det kan vara??

Jag var på bvc med min dotter, förra veckan och hon hade då lite utslag som våran bvc sköterska tyckte såg lite ut som en allergisk reaktion men eftersom det höll på att försvinna då jag smort in det med kortison salva (mildison) 2 gånger om dagen samt mjukgörande (logobase) en gång om dagen så var det inget mer med det. Min dotter är allergisk mot mjölk och ägg och har lite utslag ibland men det brukar gå över rätt fort.

Men nu har det bara blivit värre och värre under veckan som gått och nu täcker det nästan hela kroppen. Jag ringde till bvc igår och där tyckte dom att jag skulle ringa direkt till barnkliniken där jag varit förut med min dotter så att vi fick träffa en läkare istället och jag fick telefontid till läkaren som vi varit hos förut och hon ska ringa idag.

Men jag undrar hur jag ska förklara utslaget i telefonen och ifall någon här vet vad det kan vara/känner igen det?
    Jag har varken bytt tvätt eller sköljmedel eller skurmedel och hon har inte ätit något nytt annorlunda förutom lite päron i fredags och jag kommer inte på vad det annars skulle kunna vara som hade kunnat orsaka detta. Kan hon reagera så starkt på päronet som hon åt av i fredags??

Lägger till ett par bilder.

• Svar på tråden Min dotter har hemska utslag över hela kroppen vet du vad det kan vara??
  • ad astra

En till bild där man ser att det är från ansiktet ner till fötterna.
  • ad astra

Det verkar inte som så. Hon har kliat väldigt väldigt lite men det kan ju också bero på kortisonet som kan lindra om det skulle klia annars. Men huden är väldigt torr och "hård" så det kan väl knappast kännas skönt heller.
    Jag tycker dessutom att det har tom. blivit lite värre nu under natten och det verkar sprida sig rätt fort nu. 

• ad astra

Undrar också lite hur jag bäst beskriver utslaget till doktorn när hon ringer? vill ju inte överreagera och få det att låta värre än vad det är men vill inte heller att hon tror att det är några röda fläckar här och där....

• ad astra
    Devinsmammi skrev 2012-10-17 07:52:25 följande:
    Röd flammig kanske? Har inga idéer annars :/
    Ja det kan jag ju säga. 
  • Frontline

Ser ut precis som på grabben, han fick sådana utslag några dagar eller nån vecka efter en avslutad behandling med antibiotika det visade sig att han inte tålde den sortens antibiotika.

Så är ju då min fråga om barnet har ätit sånt nyligen?

Liknande utslag hade jag när jag var liten och det var efter att min mamma hade bytt tvättmedel det fanns nått i det nya som jag reagera på...

Har du nån typ av allergimedicin hemma som du kan ge då kanske det ger med sig lite för det är vad vi fick ge grabben och även vad jag fick när jag var liten...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • ad astra

Jag har inte bytt några tvätt/skölj eller skurmedel och hon har inte ätit några mediciner eller varit sjuk... Men som sagt det sprider sig rätt snabbt och har bara nu under natten blivit mycket värre och täcker nästan hela kroppen. 

Jag har allergi medicin hemma men vet inte om jag vågar ge henne det iaf. innan jag pratat med läkaren först. Hoppas att hon ringer snart!!

Tack för alla era råd och tips. 

• Frontline
    ad astra skrev 2012-10-17 08:34:45 följande:
    Jag har inte bytt några tvätt/skölj eller skurmedel och hon har inte ätit några mediciner eller varit sjuk... Men som sagt det sprider sig rätt snabbt och har bara nu under natten blivit mycket värre och täcker nästan hela kroppen. 

Jag har allergi medicin hemma men vet inte om jag vågar ge henne det iaf. innan jag pratat med läkaren först. Hoppas att hon ringer snart!!

Tack för alla era råd och tips. 
    Såg nu att du hade skrivit om tvättmedel i din TS redan Tungan ute

Finns nått som heter femte sjukan har jag för mig om, men det brukar vara mer symtom då så som trötthet, illamående, diarré, just utslagen påminner om det..

Har du Googlat på typ utslag barn?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Min dotter har hemska utslag över hela kroppen vet du vad det kan vara??