• Madeleine Louise

Är man en dålig förälder om man väljer avlastningsfamilj?

Jag vill bara veta hur ni resonerar! Låtsas som att en person är ensamstående med minst två barn.

Föräldern beslutar sig för att kontakta soc och få en avlastningsfamilj så att föräldern får vila upp sig drygt 3 dagar varannan vecka. Den andra föräldern finns inte med i bilden, vägrar träffa barnen men betalar underhåll. 

Är föräldern en dålig förälder som väljer avlastningsfamilj i denna situation? 

Njuter av livet i Spanien med sonen Florian!
  • Svar på tråden Är man en dålig förälder om man väljer avlastningsfamilj?
  • ratwoman

Nej det är man inte. Det är snarare tvärt om. Det är en bra förälder som ber om hjälp.

• Popetotrora

Jag tycker det är en bra förälder som tar sitt ansvar.

Om man inte riktigt orkar vara en bra förälder för att man känner sig slutkörd så ska man ta den hjälp som finns. Det är mycket ansvarsfullt.  

• Lena

Man är inte en bra förälder om man behöver avlastning men inte ber om det utan det går ut över barnen

• 110
    Madeleine Louise skrev 2012-10-17 08:35:50 följande:
    Jag vill bara veta hur ni resonerar! Låtsas som att en person är ensamstående med minst två barn.

Föräldern beslutar sig för att kontakta soc och få en avlastningsfamilj så att föräldern får vila upp sig drygt 3 dagar varannan vecka. Den andra föräldern finns inte med i bilden, vägrar träffa barnen men betalar underhåll. 

Ja.
  • La Lola
    Popetotrora skrev 2012-10-17 08:38:03 följande:
    Jag tycker det är en bra förälder som tar sitt ansvar.

Om man inte riktigt orkar vara en bra förälder för att man känner sig slutkörd så ska man ta den hjälp som finns. Det är mycket ansvarsfullt.  
    Precis.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • GosisMamman
    Madeleine Louise skrev 2012-10-17 08:35:50 följande:

Man är aldrig dålig förälder om man väljer att söka hjälp för att orka.
    Snarare tvärtom tycker jag!
  • La Lola
    110 skrev 2012-10-17 09:23:28 följande:

Ja.
    Varför?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Är man en dålig förälder om man väljer avlastningsfamilj?