• hidden angel

Hur fungerar kateter?

När man får insatt kateter (som jag kommer få vid kejsarsnitt) hur sätter de det? E det en slang de för upp i urinröret, eller hur gör d? Tycker det låter väldigt läskigt i alla fall!

• Svar på tråden Hur fungerar kateter?
  • hidden angel

ingen som kan svara mig?

• Tuva

Ja, det är en tunn plastslang som dem för upp i urinröret. Kan vara lite obehagligt när dem inte "hittar rätt" på en gång men med dem som är erfarna känns det knappt.

• Silje

Först blir man tvättad i underlivet, vissa bedövar med xyocaingel runt och i urinröret, detta kan kännas obehagligt och kallt. Den som sätter "KAD" särar på dina blygläppar och för in en mjuk slang i urinröret. Har du fått bedövning känner du inte mycket (man känner att någon är där men det gör inte ont) har du inte fått Xylocaingelet så svider det när slangen förs in. Har du haft urinvägs infektion? så känns det lika som när man då kissar, det svider som sjutton.

Men det är möjligt att dom gör allt detta när du fått ryggbedövningen och då känner du ingentin.

Det kan svida lite efteråt när slangen är borta och du kissar.

• Fyra

Det kändes absolut ingeting på mig när de satte den. Den sattes utan bedövning och innan ryggbedövningen. Ingen fara!!!!

• hidden angel

usch..tycker det låter obehalgligt att få en slang uppförd där... men de kan ju sina grejor. Tvättar de underlivet på en, eller får man göra det själv?

• SysterYsster

Nä, det gör den som skall sätta kaden. Det brukar hjälpa att andas lugnt (lättare sagt är gjort) och att at djupa andetag.

• Fyra

De tvättar med klorhexidin och du har ju duschat och skrubbat dig hemma innan. Ingen fara!!! Kändes ingenting alls på mig så det gör det säkert inte på dig heller. Är dom duktiga så går det bra, och det brukar dom va. Kram

• Andrundrun

Jag har inte heller känt ngt när de har satt kateter på mig så det ska nog gå bra!

• hidden angel

ja, det e ju inte det som e det värsta dirket!! Det är ju att de ska skära i mig o slita o dra för o få ut den lille... o jag detta när man e vaken.... brrr..

Svar på tråden Hur fungerar kateter?