• Anonym (SNART I MÅL)

bil vid skilsmässa

Hur blir det med vår bil vid en skilsmässa???

Den står på mig och det är endast jag som kör den, han har inte körkort. Vi köpte den med gemensamma medel (men pengarna togs från mitt konto....om det gör någon skillnad).

• Svar på tråden bil vid skilsmässa
  • Deboli

Står bilen på dig och han inte har något körkort ser jag ingen anledning till att han ska få/ta bilen..

• niky40

Bilen läggs förmodligen på din lott men han har fortfarande rätt till halva värdet.

• Fia 28
    niky40 skrev 2012-10-17 12:43:10 följande:
    Bilen läggs förmodligen på din lott men han har fortfarande rätt till halva värdet.
    Precis så sa de i senaste PLUS avsnittet också.
  • Anonym (SNART I MÅL)

OK, men det är väl inte värdet av nypriset??? Det måste vara av dagsvärdet, eller?

• Anonym (så)

Jag skulle tro det. Alltså om ni skulle sälja bilen idag så delar man på den summan. Så se till att värdera vad bilen skulle vara värd genom att kolla på blocket annonser. Kolla att det är samma år och antal mil så får du en fingervisning på vad som kan vara skälig pris.

• Kjell2
    Anonym (SNART I MÅL) skrev 2012-10-17 14:45:32 följande:
    OK, men det är väl inte värdet av nypriset??? Det måste vara av dagsvärdet, eller?

Dagsvärdet.

Om vi förutsettar att ni är gifta och har hängt ihop ett tag så spelar det ingen större roll för fördelningen av pengar vem som äger bilen. Däremot får ägaren föstatjing på bilen, Men tar du bilen skall ha ha något för lika mycket så att ni delar boet 50/50. Motsattsen gäller också. Om ni kommer överens om att han ska ha bilen ska du ha något för motsvarande värde.

Kan ni inte komma överrens om vem som äger bilen kan han driva en sakrättslig fråga. Då ni båda betalt har han vissa möjligheter att få fastställt att bilen är samägd.

• Anonym (SNART I MÅL)

om jag ändrar ägare på bilen men fortsätter köra den själv, kommer jag undan då?

• niky40
    Kjell2 skrev 2012-10-17 14:54:02 följande:
    Dagsvärdet. Om vi förutsettar att ni är gifta och har hängt ihop ett tag så spelar det ingen större roll för fördelningen av pengar vem som äger bilen. Däremot får ägaren föstatjing på bilen, Men tar du bilen skall ha ha något för lika mycket så att ni delar boet 50/50. Motsattsen gäller också. Om ni kommer överens om att han ska ha bilen ska du ha något för motsvarande värde. Kan ni inte komma överrens om vem som äger bilen kan han driva en sakrättslig fråga. Då ni båda betalt har han vissa möjligheter att få fastställt att bilen är samägd.     

Nu förstår jag inte hur du menar. De är ju gifta och bilen är giftorättsgods. Då behöver man inte konstatera samäganderätt eller blanda in de sakrättsliga reglerna. Vilken betydelse skulle det få, menar du?
  • niky40
    Anonym (SNART I MÅL) skrev 2012-10-17 15:12:00 följande:
    om jag ändrar ägare på bilen men fortsätter köra den själv, kommer jag undan då?

Kommet undan vad? Vem ska du sätta små ägare? Är ansökan om äktenskapsskillnad inlämnad?
  • Kjell2
    niky40 skrev 2012-10-17 15:16:07 följande:

Nu förstår jag inte hur du menar. De är ju gifta och bilen är giftorättsgods. Då behöver man inte konstatera samäganderätt eller blanda in de sakrättsliga reglerna. Vilken betydelse skulle det få, menar du?

Ingenting i praktiken som jag skrev ovan. Bilen är giforättsgods och ingår i bodelningen. Förutsettr nu att de är gifta, inget äktenskapsförord och att det finns mer tillgångar än skulder. Kan bli lite lurigt om en av parterna har stora skulder och lite tillgånga.

Däremot har den som äger en sak försattjing på den.

Svar på tråden bil vid skilsmässa