• Nahoj23

Söker de som adopterar eller adopterat från Slovakien

Hej

Vi får eventuellt helt göra om i vårt tänk kring land och kanske ska adoptera från Slovakien.
    Jag vet att ni är några stycken som har papper igång och också de som adopterat däifrån.
    Har kollat upp olika trådar och också sökt på en del bloggar, många är lösenordsskyddade och jag kommer inte in.

Jag skulle bli väldigt tacksam om ni kunde dela med er av er historia.
    Ålder på barn när ni fick barnbesked, ev SN, resan, tiden innan...allt med andra ord.
    Tack på förhand

• Svar på tråden Söker de som adopterar eller adopterat från Slovakien
  • JRS

Hej. Jag inboxade dig efter att du skrivit i min gästbok med lösenord till bloggen. Vi står ju fortfarande i kö men har du några funderingar kring det som är innan BB så får du gärna maila och fråga.

• Nahoj23

Ja tack JRS, har ögnat igenom men försöker se hur länge ni har väntat på BB, står så mycket annat spännande i bloggen också..
    När skickade ni papper?
    Hur lång tid tog det för att samla papper?
    Hur länge har ni väntat på BB?

• strawberryshortcake

Vi har papperna i Slovakien nu.
    Ca 2 veckor kommer översättningen ta och därefter upp mot 6 veckor för godkännandet. Med andra ord: innan jul väntar vi barn "på riktigt".

Nahoj: vad har gjort att ni ändrat Er i val av land?
    Jag tycker allt fungerat väldigt bra hittills, BFA är vi jättenöjda med och eftersom vi har medgivande för mer än ett barn behövde vi inte vänta alls i Sverige-kön. :)

• JRS

Vi fick börja samla papper i mitten på februari och de skickades till Slovakien för översättning och godkännande av myndigheterna i april har jag för mig. Ska inte säga säkert. Fick hem papper om att vi var godkända 26 juli så det tog rätt lång tid för oss. (mitt i semestrar och så) Så vi har snart väntat i 3 månader på BB.

Jag tycker nog hittills att väntan på BB har vart lättare än väntan på att allt skulle bli godkänt och klart.

Jag kan säga som strawberryshortcake att jag är väldigt nöjd med hur allt funkat hittills. Kontakten med BFA har gått bra och vi har fått bra respons på alla våra funderingar längs med vägen. Så nu är det bara att vänta.

Hur kommer det sig att ni funderar på Slovakien?       

• Nahoj23
    JRS skrev 2012-10-19 14:35:56 följande:
    Vi fick börja samla papper i mitten på februari och de skickades till Slovakien för översättning och godkännande av myndigheterna i april har jag för mig. Ska inte säga säkert. Fick hem papper om att vi var godkända 26 juli så det tog rätt lång tid för oss. (mitt i semestrar och så) Så vi har snart väntat i 3 månader på BB.

Jag tycker nog hittills att väntan på BB har vart lättare än väntan på att allt skulle bli godkänt och klart.

Jag kan säga som strawberryshortcake att jag är väldigt nöjd med hur allt funkat hittills. Kontakten med BFA har gått bra och vi har fått bra respons på alla våra funderingar längs med vägen. Så nu är det bara att vänta.

Hur kommer det sig att ni funderar på Slovakien?       
    Vi står i kö till länder där inget händer. Vi har lång kötid och kan börja samla papper direkt. Vi är trötta på att vänta tills vi har varit gifta i X antal år de andra länderna kräver. Men vi får se, Slovakien var inte vårt förstahandsval men jag tror vi får tänka om. Det finns en anledning till allt och kanske är det Slovakien som tillslut blir vårt land.
  • Blandis

Nu kan jag bara prata om vår egen erfarenhet.  Men tänk om folk visste hur fint och hur väl personerna som jobbar/tar hand om barnen i Slovakien, så tror jag fler skulle vilja adoptera därifrån.

Vårt barn var just fyllda två år när vi fick BB, fyra månader efter bilade vi ner och var där i ca 3 veckor. Vi hade kort kötid, men fick samla papper direkt efter vi fick vårt medgivande. Tiden därefter var dock inget roligt, vi fick tyvärr vänta 1,5 år innan BB, vilket vi tror är ovanligt för just Slovakien. Men det har vi glömt nu när vi sitter här med vår guldklimp. Vid BB fick vi både film och foto på vårt barn. 

Och ja det finns en anledning till allt  Flört, sedan tror jag inte det spelar någon roll vilket land ens barn är fött i, man kommer älska det lika mycket ändå.

• Berla

Vi har varit hemma i ganska exakt tre år med vårt barn som nu är sex år. Vi behövde inte ha det svåra beslutet med landval, då Slovakien var det land (via BFA) som fungerade för oss pga tidsbrist och ålder. Vid BB fick vi kort och dagen efter kom en film. Vi fick också extra kort senare under sommaren. BFA hjälpte bla till med läkarkonsult pga SN.
    Vi var mycket nöjda med bemötandet i Slovakien de fyra veckor vi var där. Bra boende nära fin lekplats och egen bil för utflykter gjorde att det kändes som semester med vår nya familjemedlem. Rekommenderar helt klart Slovakien som adoptionsland och ser fram emot att åka dit igen på återresa.

• Nahoj23

Suck, kvoten är fylld för i år och de kan inte skicka fler ansökningar förrän det kommer barnbesked.
    Alltid är det något...

• nea med 2

Vi fick syn på annonsen att de sökte föräldrar till Slovakien, varför det blev så! Vårt medgivande var klart redan flera månader innan- men vi hade svårt för att välja land.
    När detta kom blev det lätt!
    Nu har vi väntat i dryga 2 månader på BB, och ovissheten är stor. Det kan komma om ett par månader- eller om ett år...
    Lycka till! Hoppas på några BB....:)

Svar på tråden Söker de som adopterar eller adopterat från Slovakien