Inför familjerätten!
Du har en dom från Tingsrätten där du tilldömts boendet av barnen, har jag förstått rätt där?
Familjerätten kan inte besluta någonting gällande barnens boende eller umgänge. Det enda de kan göra är att hjälpa föräldrar som är överrens att upprätta ett avtal gällande umgänge. De kan inte döma någonting eller bestämma någonting utan föräldrarnas samtycke. Det kan endast ske via en dom i tingsrätten.
Jag förstår inte varför ni inte fick en dom gällande hur umgänget skulle se ut?
Jag tycker du ska förbereda ett förslag på umgänge där du inte motsätter dig att pappan träffar barnen, men att du önskar att det sker bestämda tider under övervakande. Ha tydliga punkter i ditt avtal som du önskar få hjälp med att upprätta. Var saklig och korrekt utan personliga anklagelser, ta absolut inte upp något som det inte finns bevis för och försök hålla dig lugn och sansad. Tala inte direkt till pappan utan berätta neutralt hur du önskar få det att fungera och vad du tror kan bli en bra lösning. Undvik alla former av anklagelser utan håll dig enbart till rena fakta. Han kommer vilja avbryta men du har rätt at tala till punkt och det kommer även han få göra.
När det blir hans tur att prata så sitt tyst och lyssna, avbryt absolut inte utan håll dig helt lugn oavsett hur upprörd du känner dig eller om han ljuger.
Känner du att det spårar ur på grund av att någon av er tappar behärskningen be att ni avslutar och boka en ny tid. (Om bara han tappar behärskningen och börjar skrika så är det dock en fördel för dig)
Undvik att ha någon som helst muntlig kontakt med pappan utan sköt allt via e-post så att det finns dokumenterat. Det finns även en app till mobilen där du kan spela in alla samtal (den startar automatiskt så du behöver inte fumla under tiden) Total Recall heter den jag använt mig av då min före detta hotade och terroriserade mig efter flytt.
Kom ihåg att det är barnens rätt att ha umgänge med båda sina föräldrar så motarbeta inte. Det kan hända att pappan i det här fallet behöver hjälp att hantera umgänget och det kan då vara att någon är med om det finns en fara för barnens hälsa.