• Calvin86

Retroaktiv ersättning från FK, får Kronofogden ta allt?

Pga långsamt agerande och strul hos läkaren, så inkom inte min nya ansökan om aktivitetsersättning i tid - eller min ansökan kom in, men inte läkarintyget. FK har varit väldigt hjälpsamma och snabbat på allting så fort som detta intyg kom in, och nu håller ersättningen på att beräknas och jag kommer att få ut det retroaktivt för några månader.

Jag har levt utan ersättning dessa månader, ej kunnat få hjälp från soc då dom ansåg att vi skulle ha planerat för detta (?!) och sparat skatteåterbäringen. Min man är pappaledig, eftersom jag är för sjuk för att ta hand om vår dotter på heltid/ensam, och vi har således levt på en väldigt låg inkomst. Han är låginkomsttagare, så FP är inte hög. Därför har vi fått låna en del av släkt och vänner för att klara av försörjningen utan min inkomst. Detta vill jag självfallet betala tillbaka med dem retroaktiva ersättningen - eftersom det är den som egentligen skulle ha täckt dessa utgifter.
    Jag har en skuld hos KF, på ca 50 000 kr kvar. När ersättningen var aktiv så drog dom en liten summa varje månad, men det har dom inte kunnat göra nu såklart.
    Så nu undrar jag om dom har rätt att ta hela klumpsumman, som dom gör med exempelvis ens skatteåterbäring, eller om dom bara får ta det som dom egentligen skulle ha fått dessa månader. Är det någon som vet hur detta fungerar?
    Jag har försökt att leta över hela nätet utan resultat.

• Svar på tråden Retroaktiv ersättning från FK, får Kronofogden ta allt?
  • lyckligtjej

Kf drar en viss summa på dagersättningen o kommer även göra med det retroaktiva !

• Calvin86

Okej. Då har dom alltså rätt att dra samma summa x förlorade månader, av klumpsumman?

• lyckligtjej

Ja dags ersättningen blir ju mindre

• elmadumle

De tar inte det retroaktiva, de tar det du har fått papper på att de ska dra och inte mer. Sedan får de ju inte veta automatiskt att du fått mer pengar en månad, då måste de göra en kontroll av tillgångar vilket oftast görs en gång om året. Vi har skulder hos kf och mannen fick ett arv efter sin pappa när han avled, kf tog inte mer pengar än de skulle. När de senare gjorde en tillgångskontroll hade vi inga pengar kvar, inget hände för det.

Svar på tråden Retroaktiv ersättning från FK, får Kronofogden ta allt?