• Johans Pillerill

Föda kopplad till droppnål? (gbs)

Är inte alls bekväm med den medicinnål de sätter i handen när man föder... Har nu dessutom fått gbs och fått veta att jag ska ha dropp därför medan jag föder. Så här kommer mina frågor till er som fått detta: sätter de droppet i handnålen eller sätter de ingången i armvecket? Blir man inte väldigt orörlig med slangen? Hur kan man fokusera på födsel? (säg inte att man inte tänker på annat, har fött barn innan och nålen i handen störde mig massor) De vill sätta in droppet 4 timmar innan ungefär, sist tog förlossningen 4 timmar allt som allt, vad händer om denna gången tar lika kort tid el snabbare? Stoppar de allt då eller vad? Och hur länge efter ska man medicineras om allt går bra? Jag vet att det är bäst att fråga min egen bm men det är nästan två veckor tills vi ses och det gnager i mig av alla tankar!!!

• Svar på tråden Föda kopplad till droppnål? (gbs)
  • Mariaaa

Jag hade min nål på sidan av handleden. Så tänkte faktiskt inte ens på den. Så be att få den satt på handledens sida. Det finns oftast ett bra blodkärl där.

• erika85

Fick värkstimulernade dropp när dottern föddes men hade nålen på plats även då båda sönerna föddes. Inget man direkt tänkte på just då, tyckte mer den var i vägen dagarna efteråt. (Fick ha den kvar 2/3 ggr pga olika anledningar).

• Meja2011

Jag hade droppet i armvecket först, jag stördes aldrig av det, men nålen åkte ut. Så dem satte den i handen, stördes inte av den där heller, jag tänkte faktiskt inte på att jag hade den. Klämde slangen hela tiden, stod på knä över sängen, la inte märke till den överhuvudtaget, var så inne i förlossningsarbetet. Tror inte du kommer tänka på den:)

• plastkotte

Jag hade min nål på ovansidan av handen, minns inte alls hur länge den satt i efteråt, någon timme kanske? De störde mig inte alls. Märkte knappt av de.. Men dagarna efteråt hade jag ont där nålen suttit, men de var för att dom bara kopplade bort droppet och lät nålen sitta kvar väldigt länge pgr av andra komplikationer.

• niagara

Hade min i armvecket. Skitirriterande när jag gick den, asgött att bli av med. Där emellan glömde jag av den till stora delar..

• Strawberry3

Hade min i armvecket först (värkstimulerande) men det funkade inte eftersom jag rörde mig så mycket. De flyttande den då till ovansidan handen. Kan minnas att jag kände mig friare med den i handen (gick att röra sig) med det var ett himla joxande med slangar hit och dit när jag vill röra mig. Kände mig något fastkedjad ibland men det var ändå inte så att det tog över fokus från resten av förlossningen, hade för det mesta annat att tänka på

• Hoppfull84

tyckte jag hade slangar och nålar fan överallt. hade skalpelektroden för bebisen upp i muffen, epidural i ryggen, värkstimulerande i handen, utsugsslang under hakan för lustgasen(som låter som en damsugare fruktansvärt!) och så min bästa kompis lustgasen i ena näven. det var inte så lätt att manövrera sig runt i rummet direkt hehe.
    men hade en toppen förlossning ändå!

• Lajkie

Jag har haft dropp med andra och tredje barnet. Märkte den helt ärligt inte. Värkstimulerande! Och med första slang i ryggen, märkte inte heller:)

Svar på tråden Föda kopplad till droppnål? (gbs)