• Feline

Vilka sorters skor/kängor har era skolbarn?

Sitter här och funderar på vad barn behöver ha på fötterna i höst/vinter.

Vad har era skolbarn på fötterna?
    Menar nu inte vilka märken, men vilka typer och hur många?

Ett par gummistövlar för blött väder och ett par riktiga vinterkängor när snön kommer. Ungefär dit har jag kommit. Men hon behöver väl något att byta med kanske? Skall man köpa en känga till, då, eller skor? Räcker det ens med 3 eller behövs ännu fler utomhusskodon?
    Hur gör ni?

Dagisbarn är lättare att planera för :)

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Svar på tråden Vilka sorters skor/kängor har era skolbarn?
  • Chridhe

Min sjuåriga dotter har ett par fodrade allvädersstövlar. Hon behövde nya stövlar så vi passade på att köpa fodrade. Kanske räcker detvmed dem i vinter, i annat fall får vi köpa riktiga vinterkängor. Oftast har hon på sig ett par svarta "fuskläderkängor" med spännen och dragkedja, de går upp till en bit under knät. Hon har haft liknande kängor de senaste åren och trivs utmärkt :) Dessa är de enda skor hon har just nu.

• Chridhe

Men som svar på din fråga så tycker jag att det beror lite på skorna faktiskt.. Funkar vinterkängorna redan nu eller är de för varma? Isåfall kanske man kan ha ett par kraftigare skor? Typ ett mellanting mellan känga och sko (verkar dock lättare att hitta på killavdelningen..)

• Feline

Tack.

Kanske inte behöver så många skor att byta med ändå. Vinterkängorna är alldeles för varma att ha redan nu, så något mellan dem och sneakers måste hon nog ha. Får se vad vi kan hitta.

• fortsätt paddla

Ett par fodrade stövlar ( vanliga tretorn ), vinterskor ( blev ett par kavat, men faktiskt riktigt snygga), knähöga kängor ( när vi åker in till stan osv) . Just nu går hon mest i ett par timberland höstskor. Dom funkar även mildare dagar till vintern.
    Hon äger alltså fyra par skor just nu.

• Indianica

Stövlar på hösten och en vattentät gympa/promenadsko. Varför båda behövs är för att det är inte kul att lufsa runt med stövlar vid finväder eller med andra skor i ösregn.

På vintern har mina barn ett par bra vinterkängor, vattentäta, vi kör Viking. Behövs inget mer anser jag. Möjligen låter vi ett par fodrade allvädersstövlar stå på skolan utifall dottern får snö i skorna så de blir blöta under dagen, då kan hon ju växla om till allvädersskorna en kort period.

• Anne69

12 grader i Stockholm idag....så här är det absolut för tidigt för vinterskor.

Min 6-åring använder just nu omväxlande gummistövlar och gymnastikskor. När det blir kallare kommer hon att växla till fodrade gummistövlar och vinterskor. Köpte dessutom en HM-stövel i fuskskinn häromdagen som faktiskt är jättesnygg. Torra dagar innan det blir kallt lär även den kunna fungera.

• Feline

Tack för att ni delat med er :)

Gymnastikskor och gummistövlar är vad hon har nu att byta med. Rejäla kängor till vintern har hon också.

Köpte till slut ett par lättfodrade fuskskinnstövlar att ha att byta med både höst och vinter. De kanske inte räcker för att vara ute i snön i flera timmar, men för 'vanligt' bruk tror jag de räcker bra.

• Cheera

Mina har fodrade gummistövlar (allvädersstövlar heter det va?). Till vintern har de vinterstövlar/kängor men är det slask ute så blir det allvädersstövlarna med raggsockor även om vinterkängorna är vattentåliga. Dem har även höstkängor för kallare och torrare dagar.

• Dr Mupp

De har gympadojjor och gummistövlar nu. Til vintern blir det vattentäta vinterskor och fodrade gummistövlar

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lilla Morran

Hos oss är det höstkängor samt gummistövlar som gäller för alla just nu. Inför vintern har vi inhandlat neoprenstövlar, en tjockare gummistövel som tål ner till 10 minusgrader. Sådana hade mina barn i princip varje dag förra vintern. Till fint hade de sina höstkängor...

• Studentpappa

Kavats vinterdojjor, superfit vinterstövlar, superfit goretex-skor och ett gäng gummistövlar. Hon är snart 14 mån och behöver givetvis många par skorSkrattande 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Skruttefia

Min stora tjej använder huvudsakligen KAVAT Slask just nu (ullfodrad allvädersstövel). Sen har hon ett par höstkängor att varva med då det är torrt ut (vattentäta, lite högre skaft). Gympaskorna används knappast alls längre.

Till vintern har hon rejäla vinterkängor från Superfit. KAVAT SLASK kommer användas som komplement/vid slaskväder. Hoppar nog över "finskor"

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Tangent

Min 9-årige pojke har gympaskor eller gummistövlar nu på hösten. Har köpt ett par Viking-kängor som han kan ha när det blir kallt. Funderar ¨på om han borde ha ett par fodrade gummistövlar också eller möjligtvis gympaskor med Gore-tex.

• vinglafram

min 8åring har fortfarande gympaskorna på sig. ibland kan han dra på sig stövlar, fodrade eller ofodrade. men fick på honom fjolårets vinterskor (viking goretex) häromdagen när det snöade. de nya har inte kommit än. :/

min 7åring är en skomadam så hon har säkert tre olika gympaskor att välja bland, tre par stövlar, ett par fuskskinnstövlar och några andra par skor som hon gärna skulle gå i året runt om hon fick bestämma (ballerina med paljetter) :p
    vilket fall så kommer snart ett par viking goretex hem på posten, men nu har hon fått ett par med högt skaft, mer likt "skinnstövlar"... 

Svar på tråden Vilka sorters skor/kängor har era skolbarn?