• Sixxty

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Nej, det krävs inte väldigt många tabletter. 20 Alvedon räknas som dödlig dos
    TS: Det tar lång tid innan man får synliga symtom på en Paracetamol överdos. När de kommer kan det vara för sent och levern går inte att rädda. Ta kontakt med sjukdomen innan det är för sent.

• Sixxty

Lyckligtjej: Alvedon innehållet inget lugnande ämne och man blir inte slö av det. Det som händer om man överdoserar är att det bildas ämnen i levern som tar död på den. Symtomen kommer först när skadan är skedd och då är det försent. Innan dess har man inga symtom.

• Sixxty

Lyckligtjej: Tack jag är påläst. Alvedon är inte lugnande. Vissa äldre kan tycka sig sova bättre på det. Troligtvis eftersom det är smärtlindrande. Men det ges aldrig som "sömntablett".
    Du ska nog ta och googla på Paracetamol+överdos innan du ger några fler livsfarliga råd.

• Sixxty

Lyckligtjej: Du väljer alltså att gissa när du ger dessa råd. 10-20 g Alvedon räknas som letal dos.

• Sixxty

Lyckligtjej: Jobbar du inom akutsjukvården blir fina råd ännu mer obehagliga. Då om något borde du ha koll på hur Alvedon fungerar. Du är nämligen helt ute och cyklat.
    Knall fall dör man inte. Det är just det som är problemet.

• Sixxty

Nej, Alvedon har inte en lugnande effekt. Har man däremot ont blir man självklart lugnare av smärtlindring.
    Du har fel i allt du skriver och riskerar en ung tjejs liv med din okunskap.

• Sixxty

TS: Bra! Hoppas det går bra för er nu.

• Sixxty
    Anonym (Gravid?) skrev 2012-10-18 00:22:35 följande:
    Ursäkta frågan men om Alvedon är så farligt som ni säger, varför får gravida tipset att ta Alvedon? Läste att det är nästan den ända tabletten gravida får äta???
    Alvedon är inte farligt om man inte överdoserar det. Gör man det hinner inte levern göra sig av med de skadliga ämnen som bildas när Alvedon bryts ned och skadas. Håller man sig till rekommenderade doser (och inte har leverskador sen innan eller kombinerar med andra mediciner utan att ha koll) är Alvedon ett väldigt säkert läkemedel.
  • Sixxty
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 11:05:21 följande:
    Det är just att nån skrev att hon kunde dö när som helst mm som jag reagerade på men folk drar dina egna slutsatser, att hon tagit dom att hon är död på toaletten mm ! Har precis suttit på möte med min chef o visat detta o tänkte att jag inte fått lära mig rätt men handlanden är korrekt av TS o det jag skrev fattade han på det sätt jag menade ! Lämnar denna tråden o detta forum idag då jag insett att det är ren o skär mobbing här ! Tack för att ni fick mig att må dåligt o tack till chefen som fick mig att må skapligt igen !
    Du rådde TS att ta det lugnt och avvakta. Du påstod att flickan om hon skulle ha tagit en överdos skulle ha varit påverkad eftersom Alvedon är lugnande. Du påstod att det skulle krävas 300g för att en vuxen människa skylle dö av Alvedon.

Allt är felaktigt och om TS hade lyssnat på dig finns det en 15-årig flicka som skulle ha kunna haft irreversibla leverskador idag eller varit död.

Om man inte är säker på att man har rätt och dessutom blir motbevisad gång efter annan är det kanske bättre att backa än att riskera någon annans liv av tjurskallighet.

• Sixxty
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 11:21:52 följande:
    Jag har aldrig sagt hur länge TS skulle vänta jag rådde henne att ta det lite lugnt o försöka prata med henne för att få fram om hon tagit dom o hur många , det gör inte saken bättre för en 15 åring om man tvingar sig in med yxa o tvingar sig på henne mm det kan ta Max 30 min att försöka lugna henne
    Du skrev "ha lite koll på henne så är det lugnt" och att flickan skulle ha blivit slö om hon tagit 20 stycken. Problemet med de "råden" är att man inte blir sederad av Alvedon, man har inga symtom alls innan det är för sent och att 20 tabletter är en överdos där det är stor risk för leverskador.

Har man tagit en överdos Paracetamol behöver man komma till en läkare så snart som möjligt. På 30 min har man hunnit absorbera en hel del av läkemedlet och då är det svårare att häva.
  • Sixxty
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 12:03:40 följande:
    Jag skrev inte att hon inte skulle åka in heller , hon skrev själv att hon skulle ringa !
    Men att man inte kan dö av 20 Alvedon vilketlätt kan tolkas som att hon inte behövde åka in eftersom det inte skulle vara farligt. Har man inte koll ska man låta bli att ge "råd" om saker som kan riskera andras liv.
  • Sixxty
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 12:33:50 följande:
    Du dör inte av 20 Alvedon man dör av ev leverskador i efterhand
    Kan du inte bara inse att du gav livsfarliga "råd". 20 Alvedon kan vara livsfarligt eftersom det orsakar irreversibla leverskador. Att du vänder på argumenten ändrar inte på det faktumet eftersom det är paracetamolen som orsakar leverskadorna.
  • Sixxty
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 12:59:00 följande:
    Det tar minst ett dygn innan leverskador börjar visa sig o det är långdragen tid innan du dör av det !
    Men då länge ni inte läser vad jag skriver o bara tolkar detta på erat sätt så är det ingen idé att jag svarar !
    Jag är nöjd med mitt möte idag o att jag fått bekräftat att jag inte gjorde fel av en överläkare !
    Där har du problemet. Det tar tid innan leverskadorna ger symtom och då kan det vara för sent eftersom leverskadan då redan är ett faktum. Hinner man påbörja behandling innan läkemedlet absorberats har man en mycket bättre chans.
    Du skriver att det krävs 300 g för att vara dödligt och att det inte är någon brådska. Dessutom att Alvedon innehåller ett lugnande ämne. Allt felaktigt och då får du räkna med att bli ifrågasatt särskilt när du skriver till en person som misstänker att dottern tagit en överdos.

Menar du något annat än det du skriver låt då bli att skriva.
  • Sixxty
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-18 21:28:58 följande:
    Uppdaterar här:

vi åkte in till akuten  tillsammans med en ambulans och en vakt av nåt slag?, trodde de endast skulle skicka en sjuktransport. äll inne på akuten fick hon dricka kol, dock så ville läkarna magpumpa henne också. Hon fick prata med en psykolog och ska fortsätta kontakten med bup, hände dock inte så mycket mer utöver det. Nu är hon tilblaka hemma!
    Vad skönt att ni fick hjälp.

Hoppas allt löser sig för er!
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..