• Lilla i

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Som så många skrivit ar det mycket farligt att överdosdera Alvedon. Jag skulle baserat på hur många tomma Alvedonaskar du hittat räkna ut hur många tabletter det handlar om och därefter ringa giftmedelscentralen allternativt 112 för råd. Skickar en bra länk från svenskan
    www.svd.se/nyheter/inrikes/varktabletter-vanligast-nar-unga-tar-overdoser_5830515.svd

• Lilla i

Tyvärr så är det så att leverskador som man kan få av överdos av Alvedon oftast visar sig då det är för sent mao du är opåverkad fram till leverskadan är ett faktum. Som jag skrev förrut vad är det värsta scenariot? hur många tabletter kan det handla om i värsta fall?? Ta reda på det och ring ngn som kan ge konkreta och professionella råd i frågan, Giftmedelscentralen eller 112 alltså inte ett forum på FL 

• Lilla i

Skulle nog säga att 4 askar Alvedon + en ask Ipren (om hon tagit dem) kan vara farligt. Men jag är ingen expert så jag måste faktiskt återigen ge rådet att kontakta ngn som du VET besitter den kunskapen

• Lilla i

MBL: Precis!! Har jag oxå skrivit i mina 2 tidigare inlägg. 112 eller giftmedelscentralen är min rekommendation. Är ganska övertygad om att de kommer ge rådet att åka till akuten.

• Lilla i

Ja barnkliniken är trött och du är trött men jag tror nog att de också tycker att du ska åka dit en gång för mycket än en gång för lite. Ring dit då vettja och prata med dem, säg som det är och be om ett råd. Jag tror inte att de säger att du inte ska komma eftersom du varit där så många gånger tidigare. Jag hoppas att allt löser sig och att din dotter spolat ner tabletterna i toan men så länge du inte vet det till 100% tycker jag att det vore oklokt att chansa och riskera allvarliga leverskador. Ta hand om er!!!

• Lilla i

Lycklig tjej: Alvedon är inte lugnande, för det första skulle det då sitta en stor fet röd triangel på förpackningen, jag tror att de skriver så för att det kan verka lugnande om man har smärta. Man blir smärtlindrad och därmed lugn. Jag har dessutom gått igenom alla tillsatser i Alvedon och det är inget lugnande där.

• Lilla i

Ja det har en lugnande effekt på tex akuten osv för att folk är rädda och har ont. Du ger ngt mot smärtan de får mindre ont, slappnar av och blir tada lugnare. Om jag utan smärta skulle ta en Alvedon är jag förmodligen helt opåverkad. Däremot får levern jobba lite eftersom den måste bryta ner de ämnen som finns i Alvedonet.
    Tjaffset som handlar om 20 tabletter kan vi ju oxå skippa egentligen. I värsta fall har TS dotter knaprat i sig 4 askar med Alvedon + en ask med Ipren. Det är bra många fler än 20 stycken.

• Lilla i

Är lite fascinerad över att Sverige som har så strikta regler för vad barn/unga får köpa när det gäller tex nikotin tillåter att de kan köpa Alvedon och dylikt helt fritt när man vet att det kan ge sådana skador som det faktiskt ger.

• Lilla i

Tycker inte att ett barn med uppenbart skadebeteende måste ha tillgång till tabletter. Uppstår problem ex vid sjukdom och hon måste ha tabletter får hon väl be om det. Är hon på skolan så brukar det finnas tabletter hos skolsyster eller exp. Finns inte det får man väl helt enkelt köpa ett paket och ge skolan med förklaring att hon inte får ha hand om dessa själv. Hemma brukar det ju finnas vuxna närvarande iaf på morgonen och kvällen och skulle det röra sig om ett par timmar utan alvedon ngn gång så är det faktiskt inget som skadar. Ger man några åt gången finns alltid risk för att de hamstras och äts upp senare. Detta är faktiskt risken med just receptfria läkemedel som tex Alvedon att man tror att de är i stort sett harmlösa eftersom de är receptfria.
    TS: jag hoppas att det blir bättre, att ni får hjälp så att din dotter mår bättre snart!

Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..