Inlägg från: Fröken reserverad |Visa alla inlägg
  • Fröken reserverad

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Ett problem med överdoser på alvedon är väl att levern tar så mycket stryk så man kan drabbas av leverskador?. Det är ju inte ritktgt så man vill ta livet av sig. Genom att vänta på en levertransplantation som inte fås i tid

Överdoser på alvedon bör tas på allvar, spec för att skydda levern..

• Fröken reserverad
    Anonym (Sandra) skrev 2012-10-18 00:49:15 följande:
    Då vet du nog att du gav rådet till TS att avvakta och hålla koll. Om TS dotter hade stoppat i sig 120 tabletter med smärtstillande så är det definitivt inget läge att vänta.
    För att skydda organen så är det bästa väl om de tex kräks upp så fort som möjligt.om de inte smälts ner än,
    hjälper kol annars? Eller är det magpumpning...man vill väl få bort medicinen innan den går ut i kroppen om det är möjligt?
  • Fröken reserverad
    dollface85 skrev 2012-10-18 11:07:49 följande:
    Jag googlade och hittade inget om att alvedon har lugnande effekt. Men bra att ts åkt in nu. Fattar bara inte vad de skulle väktare till. Har dottern varit våldsam förr?

Väktaren är till för om dottern inte följer med frivilligt.

Jättebra att de åkte in.
  • Fröken reserverad
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 11:05:21 följande:
    Det är just att nån skrev att hon kunde dö när som helst mm som jag reagerade på men folk drar dina egna slutsatser, att hon tagit dom att hon är död på toaletten mm ! Har precis suttit på möte med min chef o visat detta o tänkte att jag inte fått lära mig rätt men handlanden är korrekt av TS o det jag skrev fattade han på det sätt jag menade ! Lämnar denna tråden o detta forum idag då jag insett att det är ren o skär mobbing här ! Tack för att ni fick mig att må dåligt o tack till chefen som fick mig att må skapligt igen !

Hur länge tycker du Ts skulle vänta? Tills dagen efter och om dottern då fick ont i magen åka in? Man vill ju stoppa innan levern skadas.. inte först skaffa hjälp.när den redan påverkats.
  • Fröken reserverad
    Lilla i skrev 2012-10-18 10:54:32 följande:
    Är lite fascinerad över att Sverige som har så strikta regler för vad barn/unga får köpa när det gäller tex nikotin tillåter att de kan köpa Alvedon och dylikt helt fritt när man vet att det kan ge sådana skador som det faktiskt ger.

Barn/ unga får inte köpa läkemedel. Ochhde paracetamol kommit ut idag hade de varit receptbelagda.
  • Fröken reserverad
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 11:21:52 följande:
    Jag har aldrig sagt hur länge TS skulle vänta jag rådde henne att ta det lite lugnt o försöka prata med henne för att få fram om hon tagit dom o hur många , det gör inte saken bättre för en 15 åring om man tvingar sig in med yxa o tvingar sig på henne mm det kan ta Max 30 min att försöka lugna henne

Det är vad du borde ha sagt redan igår kväll. Tror att du måste träna lite på att få fram rätt information i krislägen.

Speciellt om du jobbar inom sjukvården är det ju viktigt att du får fram korrekt information. Tänk om TS skulle sluta läsa och svara medan du fortfarande pratar om att avvakta? Har gått och lagt sig innan du får fram att hon bör åka in närmsta två timmarna? Det blir INTE bra.. inte kul att läsa morgonen efter att det skas åka in men att det inte spelar någon roll om man väntar en kvart.
  • Fröken reserverad
    Sixxty skrev 2012-10-18 11:30:34 följande:
    Du skrev "ha lite koll på henne så är det lugnt" och att flickan skulle ha blivit slö om hon tagit 20 stycken. Problemet med de "råden" är att man inte blir sederad av Alvedon, man har inga symtom alls innan det är för sent och att 20 tabletter är en överdos där det är stor risk för leverskador.

Har man tagit en överdos Paracetamol behöver man komma till en läkare så snart som möjligt. På 30 min har man hunnit absorbera en hel del av läkemedlet och då är det svårare att häva.

Skulle en tonåring i min vård få i sig så många tabletter skulle jag ringa giftinformationen direkt och följa deras råd. Om det var alldeles nyss tabletternam togs kanske man ska ge aktivt kol redan hemma? Det lär de ju tala om när man ringer.
  • Fröken reserverad
    EnAnonumius skrev 2012-10-18 12:13:37 följande:
    Någon här sa att det var åldergräns på Apoteket.

Det stämmer INTE.

Apoteket har inte åldersgräns på receptfria läkemedel, då personalen som jobbar på Apotek måste var utbildade.

Den enda åldergränsen som faktiskt finna på Apoteket är läkemedlen som innehåller Nikotin. Dock i Genegäld så har alla ställen 18årsgräns på nikotinprodukter oavsett om det är för att bli av med nikotinberonde eller eller mata sitt nikotin (miss)bruk med.

På typ tappar, livsmedelsaffärer, etc etc har 18årsgräns då det är icke utbildad personal som säljer.

Det finns ju ingen lätt lösning på detta. Mer än mamman kan be om hjälp från Apoteket/Apotelken genom att lägga bild på hennes dotter och höra om personalen kan hjälpa henne att hinrda tösen från att handla.

Källa som styrker om att det saknas åldersgräns på Apotek:

www.dagensapotek.se/lakemedel/dalig-koll-pa-aldersgrans/

Det var nog jag som trodde det. Tycker att apoteket borde införa åldersgräns. Det hjälper väl inte att vara utbildad.för att sälja farligheter till barn. Tabletter är ju farligare än sprit.. i vissa fall.
  • Fröken reserverad
    Anonym (Jurist) skrev 2012-10-18 12:29:34 följande:
    Snälla du! Sluta skriv sånt trams som att polisen skulle söka upp TS. Jag är verksam jurist och jag skulle först och främst vilja fråga dig vad TS gjort som är olagligt? För det andra börjar inte polisen spåra IP-adresser för att det någonstans i landet finns en flicka som tagit en överdos på Alvedon, framförallt inte då flickan är i det tillståndet hon är nu. Tror du man spårar upp en anonym internetanvändare på grund utav att någon själv möjligtvis ådragit sig framtida leverskador? På vilka grunder baserar du detta? För nej, ingen polis har sagt till dig i telefonen att de ska spåra TS. Det skulle nämligen vara helt utanför de arbetsuppgifter som polismyndigheten utför.

Om någon framför ett självmordshot och någon anmäler till polisen så kollar de upp det hela. Det ingår i deras arbetsuppgifter har jag för mig. De har hjälpt mig hjälpa vid hot om självmord iaf.

Så är det ju dock inte i det här fallet.
  • Fröken reserverad
    lyckligtjej skrev 2012-10-18 12:59:00 följande:
    Det tar minst ett dygn innan leverskador börjar visa sig o det är långdragen tid innan du dör av det !
    Men då länge ni inte läser vad jag skriver o bara tolkar detta på erat sätt så är det ingen idé att jag svarar !
    Jag är nöjd med mitt möte idag o att jag fått bekräftat att jag inte gjorde fel av en överläkare !
    Ja, men är det inte bra då att komma in innan levern sviktar? Tiden mellan man tagit tabletterna och innan de börjat skada levern är ju jätteviktig.
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..