Inlägg från: Anonym (Jurist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jurist)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Tjenixen skrev 2012-10-18 00:21:10 följande:
    polisen kan genom spårning av ip adress och hjälp av moderator /admin /guider få reda på vart personen finns..

Snälla du! Sluta skriv sånt trams som att polisen skulle söka upp TS. Jag är verksam jurist och jag skulle först och främst vilja fråga dig vad TS gjort som är olagligt? För det andra börjar inte polisen spåra IP-adresser för att det någonstans i landet finns en flicka som tagit en överdos på Alvedon, framförallt inte då flickan är i det tillståndet hon är nu. Tror du man spårar upp en anonym internetanvändare på grund utav att någon själv möjligtvis ådragit sig framtida leverskador? På vilka grunder baserar du detta? För nej, ingen polis har sagt till dig i telefonen att de ska spåra TS. Det skulle nämligen vara helt utanför de arbetsuppgifter som polismyndigheten utför.
  • Anonym (Jurist)
    Fröken reserverad skrev 2012-10-18 12:36:58 följande:
    Om någon framför ett självmordshot och någon anmäler till polisen så kollar de upp det hela. Det ingår i deras arbetsuppgifter har jag för mig. De har hjälpt mig hjälpa vid hot om självmord iaf. Så är det ju dock inte i det här fallet.

Absolut gör de det, men inte i så extrema fall som detta. När någon är såpass dålig att det kan vara tal om självmord är i de flesta fall psykiatrin inkopplad. Det som händer i dr fallen är att en läkare kan skriva vårdintyg (lag om psykiatrisk tvångsvård). Då ger ofta polisen handräckning som det kallas (hämtar personen). En polis har inte befogenhet att söka upp anonyma användare på internet för denna typ av problem. Vanliga polisassistenter har dessutom vare sig kunskap eller befogenhet för att ens kunna spåra ip-adresser. Det är en annan rot som arbetar med tyngre fall/handlingar. Vet man en identifierad person som befinner sig i fara inom distriktet man arbetar inom är man naturligtvis som polis skyldig att vidta åtgärder.
  • Anonym (Jurist)

Ursäkta att det inte blir styckeindelningar och fel skrivet ibland. Skriver från min telefon.

• Anonym (Jurist)
    Tjenixen skrev 2012-10-17 23:55:44 följande:
    Jag hoppas verkligen det.. Pratade just med polisen om detta så skulle inte bli förvånad om dom tar kontakt med dig innom snar framtid..

Jag skrev ett inlägg angående detta påstående, vill du bemöta det? Vore mycket intressant.
  • Anonym (Jurist)
    Guld Nougat skrev 2012-10-18 13:18:29 följande:
    Du anonym jurist, jo polisn kan och gör spårning när de for beskedd om pågående självmord. Se bara han som la ut en självmordsfilm på nätet. Där var det en som ringt in och polisen spårade upp var andressen låg och åkte dit, dock kom de försent.

Fast en självmordsfilm är väldigt annorlunda från detta och det är fortfarande inte vanliga polisassistenter som gjorde den sökningen. Det är också av en stor vikt i det fallet att den killen lade ut länkar till den pågående handlingen själv från en icke-anonym användare. Det var med andra ord betydligt lättare att spåra och det förelåg akut hot mot livet. Det är som att jämföra äpplen och päron lite.
  • Anonym (Jurist)
    Fröken reserverad skrev 2012-10-18 13:26:07 följande:
    Anonym (Jurist) skrev 2012-10-18 12:55:58 följande:
    " Vet man en identifierad person som befinner sig i fara inom distriktet man arbetar inom är man naturligtvis som polis skyldig att vidta åtgärder."
    Japp, men som sat inte i detta fallet..då det finns en mamma som har ansvaret.

Precis, hela mitt inlägg handlade om varför polisen INTE kommer ingripa.
  • Anonym (Jurist)
    Tjenixen skrev 2012-10-18 13:26:55 följande:
    För det första är det inte trams.. Polisen är skylldiga och ta reda och undersöka när allvarliga saker händer. Även om det händer på ett forum. Jag har inte sagt att TS gjort något olagligt och du får gärna citera där du påstår att jag skrivit det. Jag ringde polisen igår för som uska med min erfarenhet(har jobbat på iva och akuten i 5 år) så vet jag att det är ganska bråttom att få in patienten till sjukhuset när man tagit 5  askar värktabletter. Det vet vilken person med medicinsk erfarenhet med. Polisen kan spåra ip adress och söka efter personen.. Dom har gjort det förr och jag utgår att polisen inte direkt ljög för mig inatt. Polisen jag pratade med hade oxå en del medicinsk erfarenhet och han höll med mig att dom var tvungna att försöka hitta personen. Om dom sedan gör det kan jag inte svara på då jag inte jobbar inom polisen. Detta är om tjejen tagit 5 askar värkmedicn ett självmordsförsök och tjenen måste komma in akut så fort som möjligt.         
    Anonym (Jurist) skrev 2012-10-18 12:55:58 följande:
    Absolut gör de det, men inte i så extrema fall som detta. När någon är såpass dålig att det kan vara tal om självmord är i de flesta fall psykiatrin inkopplad. Det som händer i dr fallen är att en läkare kan skriva vårdintyg (lag om psykiatrisk tvångsvård). Då ger ofta polisen handräckning som det kallas (hämtar personen). En polis har inte befogenhet att söka upp anonyma användare på internet för denna typ av problem. Vanliga polisassistenter har dessutom vare sig kunskap eller befogenhet för att ens kunna spåra ip-adresser. Det är en annan rot som arbetar med tyngre fall/handlingar. Vet man en identifierad person som befinner sig i fara inom distriktet man arbetar inom är man naturligtvis som polis skyldig att vidta åtgärder.
    Nu är det så att användaren är anonym och dom kan ta reda på vem som har ip nummret och vem personen är som använder ip adressen. Hur vet du att det är vanliga polisassistenter som jobbar med det (om dom nu gör det jag utgår från detdå dom sa det) Vid akuta situationer (som denna) så tar dom hjälp från diverse mydingheter så hjälplösa är inte polisen. Svarar det på dina påståenden och frågor?     

Är du anställd på ett sjukhus borde du ju veta att vårdintyg endast kan förordnas av en läkare i detta fall och polisen kan endast ge handräckning. Att söka upp någons ip-adress är inget man får göra hur som helst utan det finns regler kring det. Jag kan inte svara på varför polisen sagt så till dig, det är att överskrida sin befogenhet. Möjligtvis har han sagt det för att lugna dig. Jag jobbar som jurist över polisen och är även gift med en polis som jag frågade för att vara helt säker. Inte ens jag som är chef får alltid bestämma om sådana intrång utan när det gäller personrätt och inget brott har begåtts så handlar vi ofta under läkares ordinationer osv. I fall där det föreligger en akut livshotande fara är polisen tillåten att ingripa men att på eget bevåg spåra upp ip-adresser för en överdos av Alvedon? Nej.
  • Anonym (Jurist)
    Anonym skrev 2012-10-18 13:29:03 följande:
    Anvandaren var pa flashback och skrev och flashback lamnar aldrig ut ip adresser. Ip adressen fick dom fran livestreamen. Bara for du skriver anonymt har pa FL sa vet moderatorna vem du ar anda.

Självklart vet moderatorn det. Men vad har det att göra med den juridiska regleringen om när man får spåra människor, att göra?
  • Anonym (Jurist)
    Guld Nougat skrev 2012-10-18 13:34:35 följande:
    Det var inte bara Tjenixen som ringde in till polisen igår. Jag gjorde det med. Ringde till min bror som jobbar på polisen och var i tjänst just då. Och ja, de har rätt att spåra och skulle göra det.

Din bror är polisassistent och påstår sig ha rätt att söka upp personuppgifter till människor han inte träffat i tjänst på eget bevåg? Har jag förstått dig rätt eller missuppfattar jag dig? Jag förutsätter att han som polis kan personuppgiftslagen?
  • Anonym (Jurist)
    Guld Nougat skrev 2012-10-18 13:46:07 följande:
    Om det rings in till polisen ang en person som håller på att ta självmord då har polisen rätt att spåra personen även om det skrivs i en anonym tråd på ex familjeliv.

Här finns det dock inte tillräckliga grunder för att anta att flickan håller på att begå självmord.
  • Anonym (Jurist)
    Guld Nougat skrev 2012-10-18 13:52:26 följande:
    Min bror jobbar som kriminalassisten. OM han har rätt att söka rätt på personer vet jag inte men det har han inte gjort heller. Han lämnade istället över ärendet till de som har mandat att söka rätt på ip-adresser.

Då förstår jag, då har han handlat helt riktigt. Målade upp en skräckbild av pa som sitter och gräver i främlingars personuppgifter.
  • Anonym (Jurist)
    Guld Nougat skrev 2012-10-18 13:55:50 följande:
    Själv anser jag att en tjej som svalt 5 askar men alvedon/ipren, dvs gott och väl 50 tabl och ca 24g är tillräckliga grunder för att anta att en tjej vill ta livet av sig.

Det är svårt inom rättsväsendet att göra en avvägning men i detta fallet skulle man inte se det så. Framförallt inte med tanke på att flickan efter ett tag kom ut och var lugn. Jag kan hålla med om att det ibland är ett dåligt rättssystem men man måste alltid göra en avvägning och i detta fallet skrev mamman själv att hon trodde dottern enbart ville skrämmas. Flickan behöver självklart ha hjälp men kanske inte i form utav poliser och blåljus utan medicinsk hjälp och psykiatrisk omvårdnad.
  • Anonym (Jurist)
    MikNis skrev 2012-10-18 13:56:51 följande:
    Skulle kunna tänka mig att lagen om skydd mot ulyckor är relevant i ett fall som detta. Om man skulle få för sig att rota i register   

Varför skulle skydd mot olyckor kunna tillämpas?:)
  • Anonym (Jurist)
    MikNis skrev 2012-10-18 14:03:42 följande:
    Man kan väl mycket väl vara lugn och sansad när man fattat beslutet om att taga sig av daga

Absolut kan man det. Men en flicka som gjort detta flera gånger och vars mamma själv inte anar direkt fara är inget som låter alarmerande precis på sekunden. Visst kan det vara så att flickan nu vill ta livet av sig men att på svaga grunder ta reda på en anonym persons uppgifter är inte bara bara. Är det dessutom en akut livsfara skulle man ju också kunna tycka att det är bättre att få flickan till sjukhus direkt än att vänta på ett polisarbete som kan dröja timmar.
  • Anonym (Jurist)
    Guld Nougat skrev 2012-10-18 14:03:32 följande:
    Inte om flickan tagit ca 24g pracetamol och ibumertin då behövs det fortast möjligt till sjukhus med blåljus och ev poliser. Sedan kan psykiatrisk omv sättas in.

Men då hjälper det ju inte om polisen ska spåra ip-adresser ändå. Så denna typ av fall löser ju sig självt. De som är i närheten har ett ansvar att få flickan till sjukhus i detta läge. Att tro att polisen ska spåra upp ip-adresser som ingenting och vara där på 5 minuter är orealistiskt och det fungerar inte så.
  • Anonym (Jurist)
    Anonym skrev 2012-10-18 14:10:42 följande:
    Vad är det folk inte fattar med personer som är självmordsbenägna. Dom som Verkligen har bestämt sig, låtsas som att allting är bra, umgås med sina vänner "en sista gång", mår bra utåt och livet lever loppan. Tills de är ensamma... då försvinner dem. Det handlar om timmar. Jag vet detta för att min närstående jobbar med sånt här. Oftast säger familjemedlemmar, vänner och andra närstående; "Jag förstår det inte, allt var så bra när vi sågs igår". Din dotter mår absolut inte bra. Du borde tvångsvårda henne direkt. Hon kommer att tacka dig när hon är äldre. Herregud, hon är 15! Vad vet du om hennes liv? Är hon mobbad? Kärleksproblem? Känner hon sig ensam? TA REDA PÅ DETTA!  Sitt ner med din dotter ensam och bara var där, prata med henne lugnt och sansat. Visa att du bryr dig och älskar henne.

• Anonym (Jurist)
    MickeN1973 skrev 2012-10-18 14:26:53 följande:
    Man kan göra sina reflektioner över att TS valde att sitta på FL när hennes dotter höll på att ta sitt liv... Man kan faktiskt ställa sig frågan om denne överhuvudtaget finns till för dottern.. Sitter personen på FL eller fibblar med mobilen när dottern söker uppmärksamhet. Är det fallet kan jag mycket väl förstå att dottern ta till drastiska metoder för att bli sedd 

Men det finns inte resurser inom polisen för att spåra ip-adresser för att KANSKE KANSKE KANSKE. Poliser åker på akuta ärenden, i 90 % av fallen de åker på något som rör det psykiska är det under kaotiska skeenden. Så många människor i vårt samhälle mår dåligt, polisen kan omöjligt vara överallt. Finns det en mamma där som väljer att vare sig åka in till sjukhus eller självmant ringa polis/ambulans så har inte polisen befogenhet att SJÄLVA söka upp denna flicka baserat på det som skrivits. Finns det människor runt omkring så förutsätts det att dessa får in flickan till sjukhus om det behövs. Poliser kan ALDRIG tvinga någon till psykisk vård. ALDRIG. Detta sker uteslutande på läkares ordination. UTESLUTANDE. Poliser har inte som uppgift att utreda om mamman finns till för dottern eller inte. Många klumpar ihop polisen med sjukvården och med de sociala myndigheterna och därför blir det fel.
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..