Inlägg från: Anonym (Också varit där) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också varit där)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Har bara läst ts.

Jag har varit i liknande sits. Min dotter har haft självskadebeteende och haft självmordstankar (och handlingar). Hon har även rymt hemifrån och det var ett stort polispådrag då.

Jag skulle rekommendera dig att LIGGA PÅ. Ingen myndighet (polis, skola, socialtjänst etc) kommer att göra någonting så länge inte DU ger signaler. Jag skulle jaga henne med blåslampa. Och ta hjälp av myndigheterna. Ring socialtjänsten och berätta hur ni har det och fråga vad de kan göra. Ring Polisen och berätta när hon är på stan sent/nattetid trots att hon skulle varit hemma. De skickar kanske ingen patrull direkt efter din dotter men de kan efterlysa henne så att alla bilar som är ute på rull vet att hon är lyst. Och sist men inte minst. Kontakta skolan. Be dem kontakta dig när hon inte är i skolan. Fråga vad de har för resurser och vad de kan hjälpa er med. Kurator? Psykolog?

En annan sak som kan vara bra. Du är säkert en alldeles fantastisk  mamma men ibland kan man behöva breaka från sin tonåring, från varandra. Det KAN ju vara en protest mot dig. Finns det någon annan som din dotter kan flytta hem till en period? Vi har haft en kompis till vår dotter boende här ett par veckor för att hon behövde komma ifrån sin "jobbiga" familj. Efter ngra veckor här så insåg den tjejen att gräset inte var grönare på andra sidan. Jag var lika "jobbig" som hennes mamma (om inte värre) {#emotions_dlg.djavulsk} Vår dotter har bott hos en kompis familj och flyttat hem igen. Samma där. Den egna familjen är bäst i slut'ändan men man kan behöva komma bort. 

Vi fick till slut hjälp av psykiatrin. Gick i samtalsterapi. Det hela resulterade i att vi alla insåg VARFÖR vår dotter mådde så dåligt. Hon behövde sina föräldrar! Hon ville ha uppmärksamhet, kärlek och egentid vilket vi var dåliga att ge pga att vi har många barn, aktiva liv och jobbar mycket. Det var skönt att komma till insikt med det. Idag mår hon jättebra och vi är vakna på att hon faktiskt behöver oss trots att hon är 18 år...

Lycka till! Och glöm inte att du inte är ensam- och glöm inte att våga ta hjälp! 

• Anonym (Också varit där)
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-21 22:25:53 följande:

Nej det sjuka är att de aldrig sätter henne på tvångsvård!! Förstår inte hur de fortfarande kan låta henne hålla på så här!
    Tvångsvård finns i två varianter. LPT och LVU. Man kan inte beröva en människa frihet hursomhelst. Även fast vi som föräldrar/anhöriha tycker att det är solklart så behövs det underlag för omhändertagande. 

LVU lär väl vara det som blir aktuellt. Här finns info om LVU: www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900052.HTM

Annars är mitt råd. Försök hålla dig lugn. Skitsvårt jag vet... Tänk taktiskt. Ta hjälp. Och starta inte onödiga bråk/konfrontationer, det ökar bara klyftan mellan er...

Lycka till!  
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..