Känner mig rånad av elektriker fick hutlös faktura - eller har jag fel?
Jag behöver lite råd.
Förra veckan köpte vi en torktumlare. När min man skulle koppla in den drog han ut den gamla tumlaren och till vår förvåning var den kopplad direkt in i väggen - fanns ingen stickpropp. Mannen skruvade loss den gamla och sa att det är nog ok och sedan kopplade vi in den nya torken med stickpropp i ett uttag bredvid tvättmaskinen. Men jag tänkte ändå att jag kan fråga en elektriker om det är farligt att ha ett flerfasuttag utan något inkopplat.
Kollade Eniro, ringde en elektriker för att fråga och fick svaret: Vilket tur du har! Jag är hos din granne jag kan titta över efter jag är klar här. Visst, en halvtimme senare ringer det på dörren, elektrikern kommer in, går till tvättrummet, kollar på uttaget och säger - det är inte farligt ni kan låta det vara. Detta tog c:a 5-8 minuter. Sedan gick han. Igår fick jag en faktura i brevlådan på 450 kronor.
Det finns en transportavgift inräknad med 150 kronor. Jag ringde honom och var arg och frågade om det kostar 150 kr att gå från grannens dörr till min och vad detta skall betyda. Han sa: anlitar man någon så kostar det. Jag frågade då om grannen inte betalar transportavgiften till vår gata - och om det verkligen är ok att debitera två gånger för samma sträcka? Han var otrevlig och la på luren. JAg har skrivit ett mail till honom men han svarar inte.
För att tillägga så brukar jag faktiskt fråga vad saker kostar innan jag köper dem - tjänster eller varor. Men detta gick så snabbt - jag hann inte fråga han sa - jag kommer strax och sedan bara gick han in och kollade och sedan försvann han.
Vad tycker ni? Skall jag bestrida fakturan - eller hålla tyst och betala? Känns som om jag aldrig kommer våga anlita hantverkare igen :(
Tacksam för hjälp.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 13:55
Ringde konsumentrådgivaren och hon tyckte det var helt fel att jag skall betala transportavgift om grannen har betalat. Hon tycker att jag skall kräva specifikation avseende transportavgiften. Hon tycker även att han hade skyldighet att informera mig om vad det kommer att kosta innan han påbörjade "jobbet" dvs 5 minuters tittande.
Tyvärr kan man inte klaga hos ARN för det är för lite pengar, men hon tycker jag skall betala för halvtimmen jag har debiterats och bestrida transportavgiften. Sedan tycker hon jag skall gå till grannen och kolla deras faktura för att se om han har debiterat för samma tid hos dem som hos mig.