• maddelin

hon kräks massor efter amning...hjälp!

Min tjeja är 6 v idag. Efter varje gång hon ätit så kräks hon massor. Var på bvc i tisdags o hon hade gått upp 200g drygt på två v. Har bara sjunkit på kurvan sen hon föddes. Så nu ligger hon under den. Är inte alls rädd för den där kurvan då jag tror hon följer sin egna om ni fattar. Men i o med att hon kräks så mkt efter amning kan det vara därför hon inte går upp mer??? Hon är ju ändå nöjd ett par timmar trots kräks. Nån som har når bra svar?

• Svar på tråden hon kräks massor efter amning...hjälp!
  • Omega83

Vår dotter kräktes också massa i början. Hon är nu 7 månader och det har nästan försvunnit, kan komma nån liten klutt då och då om hon ätit för mycket. Hon ligger också långt ner på skalan men efter extravägningen så trodde läkaren att det blir en liten tjej, precis som mamman :) Vad kräkningarna berott på i hennes fall är en väldigt omogen magmun och hon har haft problem med uppstötningar också. Jag tror med att när dom kräks så mycket så går dom upp mindre i vikt i början! Vi ska snart tillbaka för 8 månaders kontrollen, får se hur hon ligger på kurvan då.

• Lili78

Precis i början så går barnet ner i vikt, men sen ska det bara gå uppåt , alltså följa sin egen kurva . Att hon kräks betyder bara att hon har fått i sig för mycket mat, med tanke på att hon är nöjd efteråt och har gått upp i vikt.

• hymafr

Tänk på att förr i tiden hade man inga vågar utan man ammade och var barnen glada och nöjda så var det bra med det och inget som folk gick och tänkte på.

Jag tycker du kan se tiden an lite och invänta en eller ett par vägningar till.
    Om hon fortfarande "minskar" i vikt så kommer det att kollas upp av BVC.  

• Snow Crash

Om du misstänker att kräkningarna kan bero på omogen magmun, testa att hålla henne lite framåtlutad efter att hon ätit. Lägg henne upprätt mot ditt bröst och luta dig bakåt, t ex i soffan. Sitt så i kanske 20-30 minuter. Ibland kan det avstyra kräkningen helt, men oftast blir den fördröjd så barnet har lite mer tid på sig att tillgodogöra sig maten.

Så gjorde vi med vårt lilla kräkmonster, och det hjälpte faktiskt. Han gick ned som alla andra, nästan 10%, men sen gick han liksom inte upp igen. Det var liksom ingen kurva, utan mer en rät linje...

När vi började hålla honom framåtlutad efter maten började han äntligen öka i vikt; det tog en månad innan han var uppe i födelsevikten igen. Kräkandet fortsatte ett halvår till, men han växte i alla fall som han skulle och verkade nöjd och glad.

Hoppas det kan hjälpa lite!

• Solstorm

Hej TS!

Min dotter kräktes som en galning i början! Mycket och ofta. Var skitorolig eftersom det kändes som att hon knappt fick behålla något. Nu visade vågen på BVC alltid att hon gick upp som hon skulle så jag kunde släppa oron efter ett tag. Nu är hon snart 5 månader och kräks inte alls lika mycket.
    Det är väldigt vanligt att små bebisar kräks efter att dom ätit. Försök att inte oroa dig för mycket, jag är säker på att din BVC sköterska har koll

Alva 2012
  • Dullan 79

Båda mina kaskadkräktes tills dom var över 6 månader soffan, mina kläder, min mans kläder allt var nerspytt! Men upp i vikt gick dom och var mulliga och glada. Du behöver inte oroa dig, det är bara om hon skriker jämt för då kan det vara reflux!!!

• Pluppisarna

Ha ha min knubbis tok spydde också jämt men vart en redig pöjk av han med. Så vänj dig med att gå omkring och lukta bebis köp massor med disk hand dukar och ha på axeln. 

äntligen 6 barns mamma <3
  • Chridhe

Om det inte beror på omogna magmunnar och reflux och annat så kan det hjälpa att försöka att ha barnet i en lite mer upprätt position vid amningen. Då får barnet i sig mindre luft vilket jag tyckte hjälpte mot kräkningarna.

Svar på tråden hon kräks massor efter amning...hjälp!