Inlägg från: MiaIa 90 |Visa alla inlägg
  • MiaIa 90

Gastric bypass

Anjonen skrev 2012-10-18 17:03:27 följande:
    Hejsan! Har precis fått remiss ivägskickad från min vårdcentral till Lycksele för Gastric bypass. Dom säger att väntetiden är upptill ett år å det känns som väligt lång tid. Skulle vilja höra om andras erfarenheter inför, under å efter op =)
    Hej jag står själv i kön för att göra en fast i Hudiksvall och ska på grupp info möte redan på onsdag ca en månad efter min remiss blev skickat.
    Ett tipps är att du läser på allt du kan om GBP op.
    Du kan yttra på vårdgarantin då ska du från remiss till operation bara tagit 6månader och då om inte ditt landsting kan göra operationen ska dom skicka dig vidare till ett sjukhus som kan göra operationen på dig.
    Kram 
  • MiaIa 90
    Anjonen skrev 2012-10-18 17:47:07 följande:
    Har hört talas om det men hur gör man för att använda sig av vårdgarantin.. Vem kontaktar man då? Lycka till med din operation! Kram
    Du säger de till din läkare du kommer träffa eller ring till kirurg mottagningen och säg till om de. 
    Tack de behöver jag,ska ta massa blodprover i morgon:/. 
  • MiaIa 90
    Halmstadtjej1986 skrev 2012-10-18 18:18:23 följande:
    Hej!

Jag gjorde operation 13 juni nu i år (2012).
    Jag fick min remiss skickad 30 januari 2012, fick hem brev från Varbergs sjukhus
    den 27 februari att dem inte kunde hålla vårdgarantin. Ringde den  28 februari till vårdgarantiservice och
    blev erbjuden att istället få min remiss skickad till Aleris Obesitas i Lund/Kristianstad. En privat klinik som endast gör gbp-operationer. Självklart på landstingets bekostnad då dem inte kunde hålla vårdgarantin.
    Remissen skickades dit och den 16 mars fick jag brev från Aleris att jag var välkommen den 16 april för läkarbesök och information från dietist och forskarteam.
    När jag var där fick jag mitt operationsdatum som blev den 13 juni. Kunde fått tidigare, men skulle åka utomlands.
    Nu 4 månader senare är jag 40 kg lättare. Sååå skönt å jag mår hur bra som helst. Allt har gått skitbra verkligen.
    Tveka inte att göra operationen, den kommer ge dig ett nytt lättare liv, på alla sätt! :)
    Lycka till!
    Åhh gud vad skönt och att de gick så fort från remiss till operation endå ju:). 
    Här ska man på grupp info möte på onsdag en månad efter jag skickade remissen.
    Sedan får vi se hur lång tid de tar för mig att få op tid. 
  • MiaIa 90
    Anjonen skrev 2012-11-10 17:23:52 följande:
    Jag fick min remissbekräftelse för ca 3 veckor sen så nu går jag varje dag å väntar på nån typ av kallelse till infomöte eller dyligt.. I bekräftelsen stog det att väntetiden just nu var tre månader.. Menar dom till operation eller träff me läkare måntro?
    Hej vad skönt att de är i gång:).
    Dom menar till att du ska få komma till grupp information och få träffa kirurg läkaren om 3 månader och när du har träffat läkaren så är de 3månader tills du får operationen.
    Men de kan gå fortare.
    För mig kommer de ta 4månader från remiss till operation.
    Måste bara gå ner 18kg till dess.

• MiaIa 90
    Anjonen skrev 2012-11-11 17:29:35 följande:
    Va härligt att det snart verkar va dags för dig
    Jo de är härligt men jag vet inte hur jag ska gå ner mer i vikt jag har denna vecka nu druckigt pulver på dagarna och ätit lite mat på kvällen. Hållt mig mellan 800-1000kcal.
  • MiaIa 90
    AxA skrev 2012-11-13 11:46:59 följande:
    Hej! Jag har en fråga... Menas inte vårdgarantin att från remissen går iväg från husläkaren så ska man bli op inom 3 månader. Maila90, du och jag tillhör samma sjukhus när det gäller op. Kan inte du berätta lite hur det funkar från att Hudik får remissen?
    Själv klart kan jag göra de.
    Jag gick till vårdcentralen och läkaren där skickade i väg en remiss till hudik.

Sedan så ringde dom i från hudiksvall och jagg fick lämna blodprov innan grupp info mötet jag var på.
    Gick på grupp info mötet träffade dietisten och sedan kirurgen vincent på en och samma dag.

Då fick man väga sig och mäta sig på mötet med kirurgen eller ja sköterskan gjorde de.

Sen så pratade man med vincent och han frågade mig om jag var hundra på att jag ville detta och sedan kände han på magen och visa var hålen efter tillhålen kommer vara.
    Sedan berättade han hur länge jag ska flyta innan operationen och hur mycket jag ska gå ner tills dess och vad jag ska väga på operations dagen.

Så ja nu sitter jag bara och väntar på att dom ska ringa och berätta på vilket datum jag ska operera mig.
    Det är från man träffat kirurgen och blivit godkänd där i från som man får vänta 3månader på operation.

Men från vårdcentralen till att träffa kirurgen ska de ta månader också.
    De kan gå fortare för i Hudiksvall har dom opererat i kapp så för mig från remiss till operation kommer de ta ca 4månader bara.

De kan ju gå till lite olika från vilken info grupp man hamnar i. Men för mig gick de jätte fort tycker jag.
    Jag kämpar redan nu med att gå ner i vikt så jag slipper flyta 6veckor sedan då om jag går ner en del kan de räcka med bara ca 1-3 veckor kanske.

Du får gärna skriva meddelande till mig om du vill.
    Kram

• MiaIa 90

Hej var ett tag sedan jag var inne nu.
    Jag har nu för tre veckor sedan drack ajg pulver och åt på kvällen sedan förra veckan åt jag mat blev sjuk jag vet inte bra och denna veckan gått på pulver bara allt som allt jag gått ner på dom här tre veckorna är 4,6kg:).
    Så nu har jag bara 13,4 kg kvar att gå ner tills operationen.
    Har inte en fått operations dagtum men vet ju att de blir i januari.
    Kram 

• MiaIa 90
    anna8878 skrev 2012-11-30 01:17:13 följande:
    Min man gick till vårdcentralen i sept. Dom skickade en remiss. han var på gruppinfo, i okt. Och fick en tid till operation i början av nov. Han ska opereras i början av jan. Nu går han på Modifast i 2 månader innan operationen. Så det gick snabbt. Lycka till Glad
    Det kan gå riktigt fort:).
    Bor ni i gävleborg?
    Var själv på info möte i september i hudiksvall och vet att jag kommer opereras i januari men vet inte datum en. 
    Oj 2månader på påsar är hårt.
    Skulle själv dricka i 6veckor innan operation men har nu kämpat i tre veckor med att gå ner och gått ner nästan 5kg ändå rätt bra. 
    Kram 
  • MiaIa 90
    Dixabilly skrev 2012-12-08 20:11:54 följande:
    Hej hej.
    Jag har gått via skönvikt i Säter, Dalarna.
    Det har gått jätte segt för mig!!
    Remissen skickades i juni 2011 och jag kom in där i oktober i år. Jag var äntligen hos kirurgen förra veckan och kommer opereras mellan vecka 3 och 5. Hoooopppas jag hinner med julmaten innan obligatoriska flytet, hehe!
    Åhh vad skönt då kommer du snart få op tid:).
    Men du har fått vänta rätt länge tycker jag.
    Jag går på flyt nu och kommer äta lite granna på julafton för hinner gå på flyt en 3 veckor till efter julen innan  operationen.
  • MiaIa 90
    Dixabilly skrev 2012-12-08 20:23:27 följande:
    Så tänker jag också.. Är det så att jag kommer opas v 3, så kommer jag fuska på julafton ;)
    Jo tycker jag lite granna skadar inte ät på en askett och mycket kött är ju bra:).
Svar på tråden Gastric bypass