• Echo

ej betalt men fått varan (tradera)

Du gör dig skyldig till brott eftersom en avslutad auktion på tradera räknas som ett bindande avtal. Och du kan bli polisanmäld. Troligen leder det ju ingenstans, men det är riktigt ruttet beteende du visar upp.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Echo
    Anonym skrev 2012-10-18 22:30:58 följande:
    Oj vad ni tjatar om polisen. Skrattande Polisen sysslar inte med att hålla reda på att folk håller avtal.
    Haha vad roliga ni är. Cool
    Öhm, jo. Det är det som är bedrägeri...

Du är lika skyldig att betala för det du fått som den som säljer är att skicka det du betalt. Sedan att den normala ordningen är att köparen betalar först spelar ingen roll.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Echo
    Anonym skrev 2012-10-18 23:31:25 följande:
    Vittnen? Vem då? Cool
    Och tror du verkligen att de kommer att vilja ha ett civilrättsligt mål.

Du kan tycka vad du vill förstås men du behöver inte vara otrevlig.
    En kompis som var med. Personal på inlämningsstället. Kvitto från inlämningsställe. Eller- kompisens favvo (som hon nog är ensam om, men hon har bråkat på tradera)- mobilfoto på att hon lämnar in paketet... 
  • Echo
    Anonym skrev 2012-10-19 21:44:44 följande:
    Nej, det är inget bedrägeri. Jag har ju inte bett henne skicka varan.
    Jag kunde lika gärna ångrat mig. Man skickar inte varan dag nr. 1 utan att först höra av sig till köparen. Och gör man det, så får man skylla sig själv tycker jag.
    Iom att du vunnit auktionen har du ingått avtal om att betala varan. Det borde ju tom du begripa.

Sedan att sannolikheten är ytterst låg att det blir någon påföljd är en annan sak.

Handlingen i sig (aktivt strunta i att betala) är lika mycket stöld som att stjäla en cykel på stan bara för att den är olåst.  
  • Echo
    Anonym skrev 2012-10-19 22:01:29 följande:
    Då har ju säljaren isf valt att driva affären och får ta konsekvenserna av sitt val. Cool
    Fast det där gäller ju bara innan auktionen är avslutad och inte ens då är det säkert att du kan dra tillbaka ett bud. 
  • Echo

Köp på tradera har väldigt tydliga villkor. Så att jämföra med köp "på internet" utan definierade avtal håller inte.

Svar på tråden ej betalt men fått varan (tradera)