• Coyote

Marathonnattningar av två-åring...

Nu är jag rätt less på att det ska ta flera timmar att få grabben att somna! Alla tips och råd är välkomna!

Han är väldigt aktiv dagtid, det här med att sitta och och pyssla, läsa böcker eller rita är inte direkt något för vår lilla kille. På förskolan röjer han loss från 9 till 15, han sover i en timme, ungefär. Helst vill han sova upp till 2.5 timmar, men vi har bett att de börjar väcka honom efter en timme. Är han helt omöjlig att väcka så får han sova vidare en stund, men de är där och stör honom lite då och då, och längre än 1.5 timmar sover han inte.

Han börjar gäspa vid femtiden, precis innan middagen, sen får han ny energi igen. Vi påbörjar nattningsrutinerna vid sju-halv åtta, då vi lägger både honom och hans småsyskon, blöjbyte, pyjamas, välling i soffan och sen tandborstning. Så går vi och lägger oss och sen ligger vi där. I timmar. Han vill gärna titta på några avsnitt Fåret Shaun på telefonen, eller något annat. Jag gillar det inte, det känns inte så bra att han avslutar dagen med det, även om det är effektivt, han somnar ju till slut, efter sådär 1.5 timmar. Jag brukar välja att spela musik för honom, vi har en spellista med sex-sju låtar som jag alltid använder mig av, eftersom jag vill ha någon form av rutin.

I och med att han blev storebror har vi försökt minska bråken, så det har blivit lite väl mycket film på telefonen på sistone. Jag fattar inte hur vi ska få till de här nattningsrutinerna. Känns som vi prövat det mesta, att natta honom sittandes bredvid sängen, liggandes i den (så gör vi nu, det fungerar bäst), med tänd lampa, släckt lampa, läsa saga, inte göra nånting, dricka välling i sängen efter tandborstningen, söva i vår säng, i hans säng, med musik, utan musik, lägga tidigt, lägga sent... I skrivande stund har vi försökt i 1.5 timmar, han är fortfarande vaken.

Han vaknar en gång på natten, då går han in i vårt rum och någon av oss går in och lägger oss hos honom och sover där resten av natten, då sover han bra, och han vaknar någon gång mellan sju och åtta normalt.

Men just de här nattningarna som tar flera timmar, det är gråt och skrik och bråk, de måste få ett slut! Vad ska vi göra? Har ni några tips?

• Svar på tråden Marathonnattningar av två-åring...
  • Marren38

Han är så stor nu att ni kan involvera honom i det som ska hända:

"Nu xx ska vi göra så att du somnar gott på kvällen och ligger kvar i din säng. Vi kommer att sitta på en stol bredvid din säng på kvällen när vi sagt god natt och kommer inte flytta oss alls. Man får nu inte be om dricka, kissa, gå upp eller prata för då kan man tyvärr inte få se på Fåret Shaun imorgon. Men om du ligger kvar fint och somnar medan jag sitter på stolen kommer du att få se på Fåret Shaun direkt imorgon bitti. För nu är Fåret Shaun också väldigt trött. Nu ska jag läsa den här nya godnattsagan för dig som heter Kaninen som inte vill somna. När jag har läst den så kommer jag att krama dig god natt och sedan kommer jag sitta på stolen medan du somnar."

Sedan gäller TOK-konsekvens Coyote! Sitt kvar på stolen, svara bara första gången han pratar/vill något. Svara BARA god natt. Inget annat. Sedan svara inte alls. Om lilleman går upp, lägg tillbaka. Första kvällen kan detta behöva göras hundra gånger. Kväll tre, ingen gång. Sedan kommer lugnet att lägga sig. Maken får under dessa kvällar ta tvillingarna. Viktigt är att behålla lugnet under dessa kvällar. Ingen musik, max en nattlampa tänd och så stolen bredvid sängen. Kväll två flyttar du stolen 20 cm längre bort mot dörren och till slut sitter du utanför rummet.

Du gör honom en tjänst genom att se till att han kan somna i ro på kvällen. Han mår inte bra av detta strulet på kvällen. 

Jag har gjort ovan övning med tre av mina barn varav två vilda gossar. Jag försäkrar dig att det funkar!

Lycka till! 

• broglo

Jag skulle ha prövat att dra in middagssovningen. I den åldern blev det tuffa läggningar med vår son också. Vi trodde aldrig att han skulle klara att inte sova middag, så först drog vi ner till en lur på ca 20 minuter. Det blev en omedelbar förändring med insomningen på kvällen! Så småningom blev det röj på kvällen igen, då fick vi dra in middagssovningen helt. Numera somnar han oftast på tjugo minuter.

• Flickan och kråkan

Han är 2. Plocka bort dagsvilan. Mina hade kunnat sova jättelänge på dagen i den åldern också, men behövde inte. Sega nattningar brukar beror på att de inte är trötta. Ta bort dagsvilan eller acceptera sena nattningar (flytta fram nattningen ett par timmar) är mitt tips. 

• Coyote
    Marren38 skrev 2012-10-18 19:58:19 följande:
    Han är så stor nu att ni kan involvera honom i det som ska hända:

"Nu xx ska vi göra så att du somnar gott på kvällen och ligger kvar i din säng. Vi kommer att sitta på en stol bredvid din säng på kvällen när vi sagt god natt och kommer inte flytta oss alls. Man får nu inte be om dricka, kissa, gå upp eller prata för då kan man tyvärr inte få se på Fåret Shaun imorgon. Men om du ligger kvar fint och somnar medan jag sitter på stolen kommer du att få se på Fåret Shaun direkt imorgon bitti. För nu är Fåret Shaun också väldigt trött. Nu ska jag läsa den här nya godnattsagan för dig som heter Kaninen som inte vill somna. När jag har läst den så kommer jag att krama dig god natt och sedan kommer jag sitta på stolen medan du somnar."

Sedan gäller TOK-konsekvens Coyote! Sitt kvar på stolen, svara bara första gången han pratar/vill något. Svara BARA god natt. Inget annat. Sedan svara inte alls. Om lilleman går upp, lägg tillbaka. Första kvällen kan detta behöva göras hundra gånger. Kväll tre, ingen gång. Sedan kommer lugnet att lägga sig. Maken får under dessa kvällar ta tvillingarna. Viktigt är att behålla lugnet under dessa kvällar. Ingen musik, max en nattlampa tänd och så stolen bredvid sängen. Kväll två flyttar du stolen 20 cm längre bort mot dörren och till slut sitter du utanför rummet.

Du gör honom en tjänst genom att se till att han kan somna i ro på kvällen. Han mår inte bra av detta strulet på kvällen. 

Jag har gjort ovan övning med tre av mina barn varav två vilda gossar. Jag försäkrar dig att det funkar!

Lycka till! 
    Tack för tipsen! Nej, det är ju främst för hans skull som vi vill få ordning på det här, det är inte roligt att avsluta dagen med bråk. För vår del gör det ingenting om han är vaken till åtta eller nio heller, om det fick honom att somna lättare, men det fungerar ju inte heller. Som tur är somnar småungarna på tio minuter, sen sover de för natten och störs inte av att han hojtar och vrålar.

Du har rätt i att vi helt enkelt är för inkonsekventa, vi tar inte bråket, trots att vi kanske borde. Har du använt dig av boken? Han ber aldrig om vatten eller sådär, och han pratar väldigt dåligt, vilket såklart bidrar till hans frustration...
    broglo skrev 2012-10-18 20:04:15 följande:
    Jag skulle ha prövat att dra in middagssovningen. I den åldern blev det tuffa läggningar med vår son också. Vi trodde aldrig att han skulle klara att inte sova middag, så först drog vi ner till en lur på ca 20 minuter. Det blev en omedelbar förändring med insomningen på kvällen! Så småningom blev det röj på kvällen igen, då fick vi dra in middagssovningen helt. Numera somnar han oftast på tjugo minuter.
    Vi har provat hålla honom vaken, men det resulterar i att han går runt på eftermiddagen och gråter för att han är så trött, det blir en kamp att hålla honom vaken, och så vill jag inte ha det...

• Coyote
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-18 20:06:46 följande:
    Han är 2. Plocka bort dagsvilan. Mina hade kunnat sova jättelänge på dagen i den åldern också, men behövde inte. Sega nattningar brukar beror på att de inte är trötta. Ta bort dagsvilan eller acceptera sena nattningar (flytta fram nattningen ett par timmar) är mitt tips. 
    Vi har provat låta honom vara vaken längre, för vår del får han gärna vara uppe med oss när småttingarna somnat, vi vill ju vara med honom! Men det spelar i princip ingen roll när vi lägger honom, om klockan är sju eller elva, det snabbaste han somnat är på 45 minuter. Det enda som verkligen fungerar är att låta honom åka bil tills han somnar, då är det bara att bära in honom och lägga honom när vi kommer hem. Så gör vi ibland när vi är desperata, men det känns inte direkt hållbart.

Han har precis fyllt två, förresten.
  • Flickan och kråkan
    Coyote skrev 2012-10-18 20:13:00 följande:
    Vi har provat låta honom vara vaken längre, för vår del får han gärna vara uppe med oss när småttingarna somnat, vi vill ju vara med honom! Men det spelar i princip ingen roll när vi lägger honom, om klockan är sju eller elva, det snabbaste han somnat är på 45 minuter. Det enda som verkligen fungerar är att låta honom åka bil tills han somnar, då är det bara att bära in honom och lägga honom när vi kommer hem. Så gör vi ibland när vi är desperata, men det känns inte direkt hållbart.

Han har precis fyllt två, förresten.
    Jag skulle utan tvekan plockat dagsvilan. Vi kämpade för länge med vår äldsta och slopade inte dagsvilan förrän han var 2 år + 3 månader. Med lillebror visste vi bättre. Vi plockade dagsvilan när han var 23 månader. Och av dem två är det lillebror som har störst sömnbehov och alltid har haft det. Första veckorna fick man bara se till att undvika bilresa eller sjalpromenad vid sådär 17-tiden .
  • Flickan och kråkan

Sorry, såg inte ditt svar tidigare om att han blir så trött och gnällig. Du tror inte att det är en omställningsfas? När vi plockat dagsvilan så har vi nattat tidigt. De har däckat vid 18.30. I och med det har de sovit längre nätter och orkat mer. Kan ju bli ett par dagar av omställning eftersom de första dagen somnat sent som vanligt så att säga.

• Coyote
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-18 20:19:33 följande:
    Jag skulle utan tvekan plockat dagsvilan. Vi kämpade för länge med vår äldsta och slopade inte dagsvilan förrän han var 2 år + 3 månader. Med lillebror visste vi bättre. Vi plockade dagsvilan när han var 23 månader. Och av dem två är det lillebror som har störst sömnbehov och alltid har haft det. Första veckorna fick man bara se till att undvika bilresa eller sjalpromenad vid sådär 17-tiden .
    Tror du det fungerar? Han har stort behov av sömn, som det verkar, i somras sov han två gånger per dag till och med. Jag är sådär sjåpig, jag vill inte att han ska behöva vara så trött, men jag vill göra det som är rätt för honom. Det är inte för vår skull som vi vill att han ska somna i hyfsad tid, även om det är trevligt att hinna med att prata lite med maken innan man själv ska gå och lägga sig.
  • Flickan och kråkan

Man kan ju också se till att börja under en helg och så inte ha en faslig massa aktiviteter med massor av intryck utan ha ett par rätt lugna dagar.

• Coyote
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-18 20:22:16 följande:
    Sorry, såg inte ditt svar tidigare om att han blir så trött och gnällig. Du tror inte att det är en omställningsfas? När vi plockat dagsvilan så har vi nattat tidigt. De har däckat vid 18.30. I och med det har de sovit längre nätter och orkat mer. Kan ju bli ett par dagar av omställning eftersom de första dagen somnat sent som vanligt så att säga.
    Jag vet inte om det är omställningen... Kanske. Vi är ju lite sådär att vi inte orkar med massor av bråk i onödan, vi tar lite the easy way out, för allas skull. Men kanske gör vi honom en björntjänst? Vad tror du, är det bäst att börja med att ta bort vilan på helgen när vi är hemma, eller på förskolan? Där är det ju högre tempo förstås, även om vi är ute och aktiverar oss mycket på helgerna.
Svar på tråden Marathonnattningar av två-åring...