Inlägg från: Inkontinental |Visa alla inlägg
  • Inkontinental

    Vilket parti har den bästa energi- och miljöpolitiken?

    En ny spännande, officiell FL-undersökning: Vilket parti anser du har den bästa energi- och miljöpolitiken?

    Motivera gärna ditt svar!

     


    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 11:24
    RÖSTA gärna också, inte bara motivera!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket parti har den bästa energi- och miljöpolitiken?
  • Inkontinental
    2211 skrev 2012-10-18 21:23:00 följande:

    Bryr mig inte, anser att psykiatri, sjukvård, utbildning, äldreomsorg och att stoppa invandring av asylsökande är av betydligt högre prioritet.




    Det förstår jag. Det måste nog anses vara närmare dom flesta människors vardag. Personligen intresserar det mig, och energipolitik har faktiskt en stor påverkan på ekonomi och arbetsmarknad. 
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    Mentat skrev 2012-10-19 12:04:05 följande:
    Kruxet är bara att om man försöker göra allt samtidigt blir det mindre effekttivt än om man sätter in insatser först på de ställen där de behövs som mest.

    Jodå, Kina har utvecklats. I takt med det har deras CO2-utsläpp ökat dramatiskt. Det jag var ute efter var om du är medveten om att de passerade oss i CO2-utsläpp per capita redan 2009? Trenden där pekar fortfarande spikrakt uppåt. Den svenska trenden är svagt minskande.

    Det här har inte förmedlats i svenska media så jag vore inte förvånad om det är tämligen okänt. Jag har gått till grunddata hos IEA och räknat själv.


    Kinas utsläpp av koldioxid ökar tio gånger så mycket som Sveriges totala utsläpp per år. Sveriges utsläpp minskar något.

     
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    Apopan skrev 2012-10-19 21:24:17 följande:
    ... Sedan skall ju tilläggas att kärnkraftsmotstånd inte bottnar i att det inte skulle vara effektivt. Det är ju de stora riskerna när det kommer till när det går väldigt fel. Och frågan är hur säker kärnkraft kan bli...

    Vi har ju historiken för Tjernobyl nu. Ingen mätbar ökning av cancer Sverige. I Sovjet, där olyckan hände, har man konstaterat 15 (femton) dödsfall i cancer relaterade till olyckan. Detta utöver de 58 som dog i kärnkraftsolyckan.
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    Apopan skrev 2012-10-19 22:17:34 följande:
    Inkontinental: Ja, men då är det väl bara att flytta dit eller? Jag har väldigt god insikt i efterdyningarna av tjernobylolyckan, och det är ingenting som går att tala om i hur många konstaterade cancer-fall en kunnat påvisa. Sedan så är det fortfarande uran vi talar om i samband med kärnkraftverk.

    Jag förstår inte din poäng här. Har du andra uppgifter om Tjernobyl-olyckan?
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    sverker11 skrev 2012-10-19 23:32:15 följande:
    Det är exakt sådana åsikter som får företag och samhällen att stagnera och bli omsprungna. Hade Sverige gått i täten med forskning om förnyelsebar redan när det började pratas om kärnkraftsomröstning skulle det idag ha kunnat finnas ett nytt SKF eller IKEA inom förnyelsebar energi.



    Sverige har knappast stagnerat. Var menar du att dessa lönsamma IKEA och SKF inom förnyelsebar energi istället finns nu?
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    Apopan skrev 2012-10-19 23:34:20 följande:
    Vidare så tror inte jag att framtiden skall bestå av fordon som drivs all elektricitet sålänge elen är från t.ex labil kärnkraft och smutsig kol. Medan verkligheten ser ut så, så måste väl ändå pengar satsas på kollektivtrafik i större utsträckning än idag.


    Om vi ska ha någon fordonstrafik och kollektivtrafik i framtiden, så måste den vara eldriven. Här är alternativet kokraft mycket dåligt och kärnkraft mycket bra - jämfört med idag.

     
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    Element skrev 2012-10-20 15:02:20 följande:
    Den måste inte alls vara eldriven. Elbilar frestar på miljön. Man kan köra förbränningsmotorer på vätgas.



    Hur kan du påstå att förbränning av vätgas skulle vara bättre än el? Hur ska vätgasen framställas?
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    Element skrev 2012-10-20 17:21:29 följande:
    Den kräver mycket el att framställa. En förbränningsmotor är alltid bättre när det gäller flexibilitet trots momentkurvan. Varför skall vi framställa vätgas för att använda vätgasen till att framställa el i bränslecellen när det går lika bra att köra bilen direkt på vätgas?



    Att köra förbränningsmotorer på vätgas är det mest korkade!

    Om el är primärenergi, så har en elmotor en verkningsgrad på över 90 procent.

    Om man istället framställer väte med elektrolys, så kan det göras med 60 procent verkningsgrad. En förbränningsmotor har sedan 25 procent verkningsgrad. Total verkningsgrad 15 procent!

    Det betyder alltså att 85 procent av energin är borta, och priset blir 6 gånger högre!

    Korkat!
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    Element skrev 2012-10-20 18:20:16 följande:
    En Diesel har inte 25% verkningsgrad den har 40-45,  en modern bensinare runt 30. Batteriet i den kommande Saaben, energidensitet 525600 J/kg, Bensin 47 200 000 J/kg, Diesel 45 000 000 J/kg. Väte 56 MJ/kg. Elmotorn hamnar runt 54% enligt ditt sätt att räkna inte särskilt imponerande.

    Elmotorn har som sagt 90 - 95 procent verkningsgrad, och inget annat. Eftersom det inte finns vätgaskällor måste vätgasen framställas med en annan energikälla. Vilken?
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    Apopan skrev 2012-10-19 23:34:20 följande:
    Mentat och jaghopparhögt: (skriver till båda då det gäller båda) Jag är inte ensam om att tro att om vi fortsätter satsa pengar på kärnkraften så är det pengar som inte används till att mer hållbar framställning av elektricitet. Vidare så talar jag nog för de flesta som vill få bort kärnkraften att vi vill göra en omställning, att vi vet att det inte går att konsumera el på samma sätt som idag om vi vill använda oss av annat än kärnkraftverk, precis som vi också vet att det behövs effektivare metoder för att framställa denna rena el vi vill ha än vad som finns idag. Kan dock hålla med om att de gamla kärnkraftverken måste bort, kanske är det värt att bygga nytt bara för den sakens skull. Och att helt strypa forskningsmedlen till kärnkraft tycker så även jag är onödigt, men jag kan tycka denna negativa inställning till annat är rätt så onödig den med, hur mycket ni än vill få andra utvinningsmetoder att framstå som helt meningslösa, så är en effektivisering mig veterligen inte är helt omöjlig att komma till bukt med. Vidare så tror inte jag att framtiden skall bestå av fordon som drivs all elektricitet sålänge elen är från t.ex labil kärnkraft och smutsig kol. Medan verkligheten ser ut så, så måste väl ändå pengar satsas på kollektivtrafik i större utsträckning än idag.

    Vilka är "vi" som satsar pengar på kärnkraft? När någon pratar om att "vi" måste ställa om till ett hållbart samhälle med lägre konsumtion och energiförbrukning, så vet jag att det är en förhoppningsfull världsförbättrare på vänsterkanten. Deras energipolitik utgår alltid från att kärnkraft får inte finnas, och samhället måste utformas utifrån detta oavsett konsekvenser i övrigt. Världen är befolkad av fria individer i fria länder, och det land som väljer att dra nytta av billig energi från kärnkraft kommer att ha stora fördelar över andra länder.
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    Element skrev 2012-10-21 12:13:42 följande:
    Nej elmotorns verkningsgrad är inte intressant för sig, den måste kopplas ihop med andra verkningsgrader bl.a. den som används för strömförsörjning.

    Vätgasen skall naturligtvis framställas med de miljarder vind och solkraftverk som gaiafolket vill ha. Om elen kan framställas på ett hållbart sätt så spelar konsumtionen ingen roll så länge den ligger på eller under den hållbara produktionens maxkapacitet eller hur?

    Exakt hur har du tänk tvinga på folket fordon som inte håller måttet? Det miljövänligaste idag är att köra en snål diesel. Ser man på hela produktionen och inte bara körningen så blir en laddhybrid eller ren elbil inte särskilt miljövänlig.

    Jag vill absolut inte tvinga på folk nånting.   Det viktigaste är ett respektera äganderätten och den fria viljan.

    All olja, bensin, gas och kol som finns på jorden kommer att förbrännas, så länge som det är ett billigt alternativ. Om vi i Sverige skattar bort fossila bränslen, så betyder det att efterfrågan minskar och någon annan får chansen att bränna samma bränslen, fast billigare!

    Således måste peak oil, om den kommer, driva upp priserna till en nivå där alternativ blir billigare. Jag menar naturligtvis råvarupriserna, utan skatter. Kärnkraften är redan nu konkurrenskraftig mot fossila bränslen, och kommer att bli mer så i framtiden. Priserna på kärnreaktorer sjunken också, tro det eller ej.

    Om sol, vind och vågor blir konkurrenskraftigt återstår att se. Idag lever dessa kraftslag enbart tack vare subventioner, jorden runt.

    Jag instämmer att det bästa bilvalet är en snål diesel. Tyvärr motarbetas dessa bilar av miljörörelsen. Och elbil driven av fossil-el är ett sämre alternativ än en direkt fossil-driven bil.

      

         

      
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    themia skrev 2012-10-20 15:48:17 följande:
    Att producera, transportera och förvara vätgas, som är synnerligen brandfarlig och explosiv, och dessutom skrymmande, kostar också resurser.
    Det renaste och mest ekonomiska drivmedlet är el som framställs från direkt eller indirekt solenergi (solceller, vindkraft, vågkraft). 
    Tyvärr lär det dröja innan dessa energikällor finns tillgängliga i betydande skala, med tanke på alla kärnkraftkramare



    El framställs gärna också med kärnkraft. Förklara hur du ser ett motsattsförhållande mellan kärnkraft och solceller, vindkraft och vågkraft?

     
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    themia skrev 2012-10-21 19:42:05 följande:
    Om du orkar läsa mitt senaste inlägg ovan, så ser du jag inte är definitiv motståndare till kärnkraft, bara att det inte är en bestående lösning på energiförsörjningen. Förr eller senare måste den ersättas med annat, och i det perspektivet väljer jag förr framför senare.

    Eftersom jag är elingenjör till yrket så är jag mycket väl kunnig om nya tekniker. Problemet med dessa är bara att de har långt kvar till skarp produktion, om de nånsin kommer dit. Men vi kan ju hoppas.

    Lika väl som det forskas om framtida kärnteknik, så forskas det om lagring av elenergi, så vi kanske kan hoppas på det också, när vi ändå håller på.

    Dessutom kan jag berätta att det i praktiken aldrig är vindstilla i hela landet samtidigt, och solen skiner även på vintern, och vågorna skvalpar även vintertid utom möjligen i Bottenviken.

     



    Misstaget är att tro, att vi ska skapa framtidens eviga energikälla idag. Utan tvekan kommer även vind- och solkraft ersättas av någon bättre teknik förr eller senare. Liksom kärnkraft.

    Jag måste säga att jag misstror din kompetens när du säger att "solen skiner även på vintern". Du borde vet att instrålningen är några få procent, under några timmar - jämfört med på sommaren.

    Och - det blåser inte alltid nånstans i Sverige. Minimum tillgänglig effekt i förhållande till installerad för vindkraft är 2,5 procent. Det betyder att man måste bygga 40 gånger så mycket effekt man behöver.
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    themia skrev 2012-10-21 15:00:22 följande:
    Kärnkraft är en känslig energikälla, lättstörd, underhållskrävande och ett första klassens terroristmål. Uran är en ändlig energikälla, uranbrytning är starkt miljöstörande och avfallsproblemet är långt ifrån löst, kanske olösligt.
    Att återställa naturen efter ett avvecklat kärnkraftverk, är i det närmaste ogörligt

    Solceller, vindkraft och vågkraft är tekniskt relativt enkla med måttliga underhållsbehov. Det är enkelt att placera ut dem och enkelt att återställa naturen efter avveckling. De är spridda över landet och kan därför motsvara lokala behov. 
    Här du ute du & cyklar: vindkraften är överlägset mest underhållskrävande i förhållande till producerad energi. Men underhållet är rätt ointressant, förutom hur det påverkar produktionskostnaden. 

    Vindkraften motvarar inte alls lokala behov! Varför byggs alla vindkraftverk i glesbygd, men inga i storstäder?
     
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    themia skrev 2012-10-21 20:51:39 följande:
    Då har du siffror på det då, eller ...?

    Med lokala behov menar jag förstås kommuner och liknande, och förstod du mycket väl. Men polemik är väl kul antar jag.
    Certainly. Kärnkraften i Sverige sysselsätter cirka 3000 personer. Vindkraften cirka 7000. Kärnkraften producerar drygt 10 gånger så mycket el. 

    Att försöka lokalisera energiproduktion kommunalt är synnerligen suboptimalt! Ska hela sydsverige vara utan el en vindstilla dag då?

     
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • Inkontinental
    themia skrev 2012-10-22 00:03:00 följande:
    Så du menar att det är mindre risk att Skåne blir utan el vid vindstilla, om det inte finns några vindkraftverk? Jag är inte säker på att min lärare i logik skulle köpa den tesen.

    Ja, det stämmer. Utan elproduktion som är beroende av vinden, så är det ingen risk att Skåne blir utan el om det inte blåser.
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
Svar på tråden Vilket parti har den bästa energi- och miljöpolitiken?