Element skrev 2012-10-21 12:13:42 följande:
Nej elmotorns verkningsgrad är inte intressant för sig, den måste kopplas ihop med andra verkningsgrader bl.a. den som används för strömförsörjning.
Vätgasen skall naturligtvis framställas med de miljarder vind och solkraftverk som gaiafolket vill ha. Om elen kan framställas på ett hållbart sätt så spelar konsumtionen ingen roll så länge den ligger på eller under den hållbara produktionens maxkapacitet eller hur?
Exakt hur har du tänk tvinga på folket fordon som inte håller måttet? Det miljövänligaste idag är att köra en snål diesel. Ser man på hela produktionen och inte bara körningen så blir en laddhybrid eller ren elbil inte särskilt miljövänlig.
Jag vill absolut inte tvinga på folk nånting. Det viktigaste är ett respektera äganderätten och den fria viljan.
All olja, bensin, gas och kol som finns på jorden kommer att förbrännas, så länge som det är ett billigt alternativ. Om vi i Sverige skattar bort fossila bränslen, så betyder det att efterfrågan minskar och någon annan får chansen att bränna samma bränslen, fast billigare!
Således måste peak oil, om den kommer, driva upp priserna till en nivå där alternativ blir billigare. Jag menar naturligtvis råvarupriserna, utan skatter. Kärnkraften är redan nu konkurrenskraftig mot fossila bränslen, och kommer att bli mer så i framtiden. Priserna på kärnreaktorer sjunken också, tro det eller ej.
Om sol, vind och vågor blir konkurrenskraftigt återstår att se. Idag lever dessa kraftslag enbart tack vare subventioner, jorden runt.
Jag instämmer att det bästa bilvalet är en snål diesel. Tyvärr motarbetas dessa bilar av miljörörelsen. Och elbil driven av fossil-el är ett sämre alternativ än en direkt fossil-driven bil.