Orolig att 3-åring har autism. Kan ni med autismbarn läsa detta please!
Min son fick autismdiagnos när han var 3,5 år, och är nu 6 år och har börjat förskoleklass. Från början var det rätt så tydligt att han hade autism, han pratade inte mycket, kommunicerade väldigt vagt, ständiga vredesutbrott, störd sömn, vi var som vrak här hemma....
På vårt hab fick vi intensiv-intensivträning, hur talibanhårt som helst i början och visst tvekade vi på om detta verkligen var rätt, men efter några månader lossnade allt och sonen började prata, göra som vi sa, lugnade ner sig betydligt och var framförallt ett gladare barn! Han sover fortfarande dåligt, vaknar ofta på nätterna, men iom att han mår så mycket bättre så står vi ut med det
Han går i vanlig förskoleklass men det finns en resurs i klassen som hjälper vår son extra mycket. Han får bland annat mer individuella instruktioner om det de ska göra och han får ibland sitta i ett annat rum för att få öva i fred på vissa saker, han har ibland svårt med alltför mycket stök och stim. Han pratar idag som andra barn men måste fortfarande öva mycket på samspel och till viss del har vi kvar mycket av intensivträningen men inte alls lika "uppstyrt och fyrkantigt" som det var från början. Vi har nu redskap att hjälpa sonen med alla möjliga situationer som uppstår och vi få även hjälp av vår hab-psykolog när vi behöver.
Kring tiden för utredning och diagnos var jag i kris, kändes som om livet var slut. Men med träningen öppnade sig livet igen och nu tycker jag att vi har det väldigt bra, jag är så tacksam för den hjälp vi fått och för att vi har en sån fin liten kille som lär sig nya saker varje dag!