• Anonym (Jo)

Orolig att 3-åring har autism. Kan ni med autismbarn läsa detta please!

Anonym (autisten) skrev 2013-09-11 00:24:03 följande:
    Vad jag menar är att du har exakt samma åsikt som du vänder dig emot, du tycker att det är fel att alla måste vara stöpta i samma mall. Samtidigt vill du att din dotter ska vara stöpt i samma mall som alla andra. Det går inte ihop!

Jo det går visst ihop... Att som förälder vilja att ens barn ske ha en så problemfri tillvaro som möjligt är inget konstigt. Att önska att ens barn är 'normalt' är bara ett uttryck för att man vill att ens barn ska ha det så bra som möjligt och inte behöva kämpa sig igenom livet med saker som andra tar för givet, att ens barn ska kunna förstå och bli förstådd i det samhälle vi lever i.

Men jag förstår din poäng... och det ligger mycket i det. Är barnet böjd och glad så är ju allting bra :) Men det är fullt normalt att som förälder oroa sig för om ens barn kommer att få ett bra och lyckligt liv. Oavsett diagnoser :)
  • Anonym (Jo)
    Anonym (autisten) skrev 2013-09-11 20:26:23 följande:
    Fast nu ser du det bara från förälderns håll. Jag har många gånger varit "barnet" och tro mig, jag tar mer illa vid mig av de som fungerar som TS, man känner sig otillräcklig som inte kan uppfylla de krav som de som älskar än har ställt. Kanske i all välmening, men signalen är fortfarande att det inte är okej att fungera så som man gör.

Det är inte ens något problem med TS barn, det är TS som så många andra hittar på ett problem. Att barnet kanske eventuellt möjligen kommer att bli mobbat. Just nu är det bara TS inställning som är problemet, barnet blir inte mobbat. Det känns också helfel att rätta sig efter eventuella mobbare.

Fast nu tycker jag att du blandar ihop två saker.

Att oroa sig för sitt barns välmående och framtid är något i princip alla föräldrar upplever. Detta har i sig inget att göra med en eventuell diagnos. Men oron och tankarna blir givetvis starkare när barnet hamnar i en situation som kan göra framtiden extra problematisk.

Men vad du pratar om är ju om föräldern låter sin oro uttryckas som krav och förväntningar på barnet. Och detta är ju givetvis inte bra! Jag förstår vad du menar, för jag kan mycket väl tänka mig att det finns föräldrar som, i all välmening, febrilt försöker få sitt barn att 'bete sig normalt' för att passa in, bara för att de är rädda för att barnet annars ska t.ex. bli mobbat eller känna sig utanför och bli olycklig. Och att man då istället pressar barnet med förväntningar det inte klarar av att nå upp till. Och en sådan situation blir förstås extra tragisk om det från början faktiskt inte ens fanns ett problem, utan allt kommer av förälderns rädsla.

Men man får ju hoppas att föräldrar får hjälp och stöd så att deras oro inte blir till press och krav på barnet. Istället kan den kanske vändas till kunskapssökande, och kämpaglöd för att barnet ska få den hjälp och de resurser det behöver genom livet.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (mammaNN) skrev 2013-09-12 19:50:11 följande:
    Jag håller med dig och tycker du uttrycker dig väl. Samtidigt tycker jag det autisten tar upp är viktigt. Viktigt att ta ställning till som mamma till ett barn med autism. För det är ingen självklarhet att man önskar att barnet ska "botas", man kan faktiskt tycka att autism är helt OK så länge inte barnet själv lider! Att det går bra att stötta barnet i att vara precis som det är. Jag har lärt mig detta i föräldragruppssamtal, och jag är så tacksam för att se att detta också är en möjlig väg för en del föräldrar. Min inställning nrä det gäller mitt barn är att jag vill att det ska skaffa sig så många "vanliga" egenskaper som möjligt, för jag tror det passar bäst för barnet och för vår familj, för oss som föräldrar för att vi ska kunna vara så bra stöd som möjligt för detta barn. Detta innebär att vi tycker att intensivträningen varit och är värt det. Jag är helt trygg med att vi gjort rätt mot och med vårt barn. Men jag har full respekt för de föräldrar som väljer en annan väg, en väg där man kämpar för barnets rätt att vara precis som det är utan träning och modifiering. 

Absolut, håller helt med!

Och jag hoppas att du, autisten, inte tolkar mina inlägg som att jag tycker du har fel. Jag tycker att du tar upp en viktig vinkel på problemet. Och tycker det är jättebra att du skriver i sådana här trådar, för jag tror det kan vara väldigt givande för föräldrar, framför att de vars barn är nydiagnosticerade, att få din synvinkel på saker och ting.
Svar på tråden Orolig att 3-åring har autism. Kan ni med autismbarn läsa detta please!