Gladskit skrev 2012-10-19 14:06:13 följande:
Vi har gjort den resan. Jag blev lämnad och inom ett par veckor var allt det praktiska ordnat och han hade flyttat. Sen tog det ett par månader innan han ångrade sig. Under den tiden gick vi i familjerådgivning för att ens kunna kommunicera med varandra för jag var ju helt förstörd.
Och när han började berätta om sina känslor och att han ville försöka igen så var det skitjobbigt av flera anledningar. För jag var inställd på en framtid utan honom, och visste inte om jag ville ha honom tillbaka för att jag verkligen älskade honom eller om det var typ skadeglädje för att han valde mig och inte den andra.
Men vi tog oss igenom det. Väldigt lugnt i början, vi "dejtade" rätt länge. Sen flyttade vi ihop igen efter ytterligare en tid. Och vi fortsatte med familjerådgivningen för att verkligen gå igenom allt och inte lämna massa skit kvar som kunde dyka upp sen.
För min del så handlar det om vilka val man gör. Han valde att lämna, det var hans livs stora misstag enligt honom själv. Men han valde också att ta upp tråden och försöka igen. Där är det jag som går in och gör mina val. Vill jag försöka eller ej? Tror jag att det kommer att fungera? Och väljer jag att ta honom tillbaka så måste vi sätta punkt och börja om. Jag som valt att förlåta har ingen rätt att dra upp detta i senare diskussioner och hålla det emot honom. Det skulle vara djupt orättvist av mig. Utan nu har det hänt, det är bearbetat och "over with" och han ska inte behöva gå runt och vara rädd att det här ska blåsa upp igen. Det var tufft i början men jag minns fortfarande glädjen något år senare när jag insåg att nu, nu har jag faktiskt inte tänkt på "det där" eller "henne" på väldigt länge. Det var skönt!
Sen har jag alltid resonerat som så, att vi kanske inte är ihop om tio år. Men det kanske vi inte hade varit även om detta inte hade hänt. Vi är lyckliga nu och vi vet var vi står!!
Hänger på... Jag har också gjort en resa...
Vi hade varit gifta i 15 år och varit ett par i 17 år... vi hade det inte bra, vi gled isär och prioriterade olika hela tiden... Jag trodde dock att vi skulle lösa, men han lade ner.. han började "umgås" med en ny... jag flyttade och vi separerade. Vi bodde isär i 1,5 år. Han hade en relation med den nya... de hann bli tillsammans och göra slut 3 gånger under denna tid...
Sedan; han ångrade sig och jag var lättköpt/lättlurad... Han lovade mig guld och gröna skogar OM han skulle få en ny chans... det fick han och allt var underbart, i cirka 2 månader... Lätt att falla tillbaka i gamla roller, lätt att ta varandra för givet... vi har gått i terapi, vi har flyttat från huset "där allt hände"... vi kämpar på, men vi vet ännu inte om vi kommer att lyckas...Tilliten har fått sig en knäck...