Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

En seger för hemundervisning i Sverige

Toppen! Det strider mot EU lagar att forbjuda hemskolning. Men dessa personer verkar ju vara lärare, så det betyder ju lite for oss andra foräldrar som inte är lärare. Men ett steg på vägen är det ju.

• Tow2Mater
    Hannah76 skrev 2012-10-19 14:19:21 följande:
    Usch vad skrämmande.
    Vad ander du vara skrämmande i detta?

"In its decision, the court recognized that the Namdars, who are both educators, have been providing their children with a "very satisfactory alternative" (through the International Shluchim Online School and private lessons) to standard Swedish schools while meeting their religious needs."

• Tow2Mater
    Hannah76 skrev 2012-10-19 14:24:47 följande:

Det är skrämmande att det nu kommer att bli ok att undervisa enligt tro inte vetenskap.
    ? Det säger inte den artiklen. Så var får du det ifrån??
  • Tow2Mater
    Computerworld skrev 2012-10-19 14:32:56 följande:
    För att religion är tro - och inte vetenskap! Så nu kan alla flummiga kreationister och bakåtsträvare fostra sina barn i sektliknande former bäst de vill. 
    ? Det säger inte den artiklen. Så var får du det ifrån??
  • Tow2Mater
    Computerworld skrev 2012-10-19 14:39:17 följande:
    Det står i artikeln att man får undervisa utifrån religion.
    Ar det så du oversätter "in accordance with their religious faith"?

Jag ser det annorlunda. Det finns fortfarande en skolplan som ska foljas, så att undervisa "utifrån religion" kan inte vara korrekt, om du inte kan visa mig en källa som faktist säger de fått dispens från att folja skolplanen.

Att undervisa i enlighet med sin tro kan betyda t ex att man undervisar enligt skolpalnen, men betonar vad man själv tror på. Tror du inte på att människan uppstod av slumpen, utan är skapad av en God kan du undervisa om det (som vilken forälder som hels kan gora hemma), men samtidigt folja skolplanen och undervisa om vad andra och den sk "vetenskapen" anser.

• Tow2Mater
    Ramborg skrev 2012-10-19 15:06:27 följande:
    En normal uppväxt innebär att lära sig det sociala spelet och koderna med andra barn. Det missar de här stackarna.
    ? Hade du bara umgänge med andra barn i skolan? Jag tycker synd om dig!
  • Tow2Mater

Ni vet väl att våra nordiska grannländer tillåter hemskolning? Tycker ni barnen där blir så overbeskyddade och obildade? (Det är ju faktist ganska tvärtom om man ser till den krassa verkligheten...)

• Tow2Mater
    Hannah76 skrev 2012-10-19 18:58:19 följande:
    Jag tror inte på hemskolning i stort. Särskilt inte om man ger föräldrar rätt att utgå ifrån sin tro. Då blir betoningen på vetenskap väldigt liten.

Dessutom så tycker jag att barn ska få chansen till att få en annan input än sina föräldrars tro.

Och jag tror barn som     hemskolas lätt hamnar utanför.
    Du vet tydligen väldigt lite om hur hemskolning faktist funkar i praktiken....
  • Tow2Mater
    Hannah76 skrev 2012-10-19 19:17:56 följande:
    Du har svårt för andra med annan åsikt än din? 
    Nej, men uppenbart baseras din generella åsikt inte på den hemundervisning som faktist bedrivs, om du letar lite fakta.
  • Tow2Mater
    Ramborg skrev 2012-10-19 19:34:05 följande:
    Men det viktigaste skälet att jag ogillar både hemskolning och religiösa friskolor är att skolan ska lära barn att umgås och respektera olika människor.
    Skolan ger helt klart, på vissa stallen, en mojlighet till detta, men det kan lika väl foräldrar gora, det är ingen ensamrätt eller mojlighet bara skolan har. Dessutom är det tvärtom i många fall; vilka elever tror du går i skolorna i invandrartäta områden? Vilka tror du går i skolan i Danderyd etc? Knappast mycket "olika" människor.
  • Tow2Mater
    Ramborg skrev 2012-10-19 19:34:05 följande:

Nej, jag hade fritidsaktiviteter och lekte med kompisar som andra barn. Men därutöver hade jag skola fem timmar eller vad det kan ha varit, och det missar de hemskolade barnen.
    Eftersom hemskolade barn kan lära sig på en dag vad det tar dem en vecka att lära i allmänna skolan, finns det mycket mera tid till umgänge om man väljer det. De missar kanske "fem skoltimmar", då det kan klaras av på t ex en, tid kan läggas på t ex museibesok och annat.
  • Tow2Mater
    Hannah76 skrev 2012-10-19 19:49:06 följande:

Ok...

Du ser inte att man missar något med hemundervisning?
    Du ser inga "faror" med det?  
    Inte fler än med den allmänna skolan. Det finns faror i allt, men sånt loser man om det behovs i de individuella fallen; inte genom ett allmänt forbud.
  • Tow2Mater
    Ramborg skrev 2012-10-19 20:41:47 följande:
    Föräldrarna KAN om de vill. Men om de vill hemskola barnen lär de ju göra det av en anledning.
    Det finns många olika anledningar att hemskola.
  • Tow2Mater
    Ramborg skrev 2012-10-19 20:56:58 följande:
    Till exempel att man vill uppfostra barnen i den rätta tron och skydda dem mot osedligheter.
    En minoritetsanledning, men vad är fel med det, så länge de håller sig till läroplanen? Foräldrar ska ha rätten att uppfostra sina barn i den tro, eller icke-tro, de vill.
  • Tow2Mater
    Ramborg skrev 2012-10-20 09:24:11 följande:

Av solidaritet med de stackars barn vars föräldrar vill hålla dem instängda i sin egen lilla sekt.
    Av solidaritet med alla mobbade barn i skolan ska vi ju då alla hemundervisa, med det resonemanget!!
  • Tow2Mater
    CMM skrev 2012-11-05 14:39:32 följande:
    Det borde finnas hemkirurgi också. Vill man inte låta utbildade kirurger, som ju ändå bara är medelmåttor, t.ex. ta bort ens barns blindtarm om den skulle råka vara inflammerad ska man givetvis som förälder kunna göra det själv hemma också. Jag menar, man vet ju själv vad som är bäst för ens barn.
    Den kommentaren tog idiotipriset idag. Kan man inte skilja mellan kirurgi och undervisning ska man nog adoptera bort sina barn.
  • Tow2Mater
    CMM skrev 2012-11-05 14:44:01 följande:
    Yrke som yrke, eller? Båda kräver specialkompetens (om än av ytterligt olika art) och inget av dem är något man automatiskt kan förväntas fixa bara för att man råkar ha tryckt ur sin en unge eller fem. 
    Man kan med olika metoder kontrollera resultatet av undervisning, och vid behov korrigera, precis som om du väljer att själv laga din trasiga bil istället for att ta den till en utbildad bilmekaniker. Men väljer du att skära upp magen och ta ut ett organ, är de direkta negativa effekterna sällan korrigerbara, utan skadorna är alltfor omedelbara och riskerna alltfor stora. Menar du verkligen att du inte ser skillnaden?
  • Tow2Mater
    CMM skrev 2012-11-05 14:49:19 följande:
    Klart jag ser skillnaden. Men jag ser även likheter. Hemundervisning bör inte tillåtas annat än möjligen i extrema specialfall. Jag tror helt enkelt inte genomsnittsföräldern är en tillnärmelsevis lika bra lärare som genomsnittsläraren.
    Du får även forsoka skilja mellan att vara lärare for en stor grupp barn, och sina egna. De kräver helt olika kompetenser, bortsett från de basala grundläggande kunskaperna som ska läras.

Det finns daliga som bra lärare, att kräva att en forälder ska vara minst lika bra som den genomsnittlige skolläraren betyder ju att du borde vilja och kunna (!) sparka hela bottenrasket av lärare då. Alla under medel gor ju ett dåligt jobb och borde inte tillåtas lära ut! Men nu funkar det ju inte så, det är ju hur barnen tar till sig kunskapen och lär sig som räknas, inte hur "bra" eller "dålig" en lärare är. Och samma resonemang borde ju gälla foräldrar som lärare till sina egna barn.
Svar på tråden En seger för hemundervisning i Sverige