Gemsam vårdnad, men alltid på hennes villkor?
Jag och min sambo har ett barn tillsammans. Han har även två barn med en annan förälder som flyttat till en annan kommun. De har gemensam vårdnad.
undrar om rättigheter och skyldigheter, det är alltid på hennes villkor. Måste han informera henne om hur dagarna ser ut? Ibland vägrar hon lämna över barnen om hon inte får veta vad de ska göra den helgen han har dom. Eller som nu, min sambo jagar och hans son fyller år ihelgen. Han är borta mellan 9-15 men jag och min son är hemma, och vi ska ha kalas här hela dagen och även på kvällen när pappan kommer hem.
Nu vägrar hon lämna över barnen om pappan ska jaga. Jag tror det grundar sig i ett kontrollbehov hon har, och att hon inte får ha ett av barnen när dom fyller år.. hon har alltid fått det innan när hon frågat men nu ville han ha dom eftersom det är hans vecka.
Jag har försökt få dom på rådgivning hos sociala när dom inte kommer överrens men det är ingen som lyssnar på mig och min sambo mår ständigt dåligt när de ska hämtas och lämnas eftersom han alltid åker på utskällning och ska följa hennes krav.. Han har fått nya arbetstider och barnen måste kliva upp en timma tidigare, och nu försöker hon tvinga honom att byta jobb för att hon inte tycker barnen ska behöva fara på dagis klockan 6.
Vad gör jag för att detta ska ta slut? vad har han för rättigheter? tacksam för svar.