• gchinese

Domstol

Jag och min sambo separat. Vi har en son som är 1 år gammal. Vi är nu alla skrivna i faderns lägenhet som ligger i centrala Stockholm. Snart kommer jag att flytta till min nya lägenhet i Södertälje där jag jobbar också. Vi har gemensamt vårdnaden idag. Jag vill ta min son med mig och skriva honom i Södertälje och gå till dagis där OSV. Men fadern vill hålla honom i Stockholm. Vi försökte familjerätten som inte riktigt ger någon hjälp annat än att säga att vi måste komma överens mellan oss. Nu kan vi inte komma överens. Så jag funderar på att ta det till domstol, men utan en advokat. Jag har hört några advokat, säger att detta ett enkelt fall att man bara kan gå vidare själv. Tror du att det finns en god chans att jag kan vinna som mamman? En advokat sade att det kunde vara en nackdel för mig att flytta till Södertälje.

• Svar på tråden Domstol
  • Anonym

Om du har varit föräldraledig mesta tiden och barnet har den bästa anknytningen till dig (av er två)
    så tror jag du kan flytta utan problem. Du skriver snabbt in honom på ett dagis i Södertälje. Han ska egentligen
    också skriva under dagispapper men barnet kan börja utan hans underskrift.

Skatteverket kommer sedan göra en utredning där det tas reda på var barnet tillbringar största delen av sin dygnsvila. Om det är hos dig får du barnet skrivet hos dig efter ett tag. Detta kan varken familjerätten eller tingsrätten så att säga lägga sig i eller besluta om utan det är skatteverket som gör detta.
    Om pappan till barnet har barnet ganska mycket hos sig redan nu (växelvis boende) kan det däremot blir ett problem för dig. För då kan barnet bli skrivet hos pappan och ska gå på det dagis som ligger närmast honom.
    Dubbelkolla detta med skatteverket och du kan ringa anonymt till Familjerätten i någon del av landet och fråga om råd. Så här tror jag det går till och har fått den uppfattningen eftersom jag själv ska flytta med en liten snart. :)

• Anonym

ja  fadern har planerat och kommer att börja sin papaledighet i 10 dagar. Och jag kommer att flytta ut i slutet av månaden, mycket dålig timing för mig.Därför tror jag att jag måste starta tvist sä fort som möljit.

Svar på tråden Domstol