• Karisma

Om du skulle hyra en FJÄLLSTUGA vilket fjäll?

Berätta gärna vilka krav har du på en stuga om du skulle hyra.
    ¤ Vad måste finnas i närheten
    ¤ Hur många bäddar bör stugan minst ha
    ¤ Fiske
    ¤ Slalombacke
    ¤ Avskildhet/Stugby
    ¤ Hyr du helst på vår/sommar/höst eller vinter

mm....

Vet det finns fler fjäll tex Åre, men är mest intresserad av dem som ligger i västerbottens län. :) Men lägger in annat som alt iaf då jag gärna vill veta era krav på stugan ni hyr oavsett fjäll.

/K

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om du skulle hyra en FJÄLLSTUGA vilket fjäll?
  • myskatt

Åker till Sälen varje vinter i februari-mars.

Vi är två vuxna och ett barn så två sovrum vill vi ha. Ett år hade vi mannens bror med oss och då sov dottern i resesäng i duschen . Inte helt optimalt. Stugan vi hyr har två sovrum, ett med dubbelsäng och ett med två vångingssängar. Perfekt för oss.

Stugområdet ser ut som ett vanligt villaområde.

Det stör inte oss att vi lär ta bilden tre km till Hundfjällets anläggning. Då är det bättre för oss att vi kan ta skotern hyfsat enkelt, utan att behöva åka runt på "villagatorna".

Lite större kök kanske, men annars har vi hittat en perfekt stuga!

• Dina08

Romme. Dit kommer man snabbt från Stockholm och skidåkningen duger för oss. Gillar trakterna runtomkring också.

• 2211

Kittelfjäll rekommenders, de har lagomt av allt och ett hotell.

• Blomsteröga
    Vi vill ha gångavstånd till liften. Torkskåp Gärna sittliftar, men inte ett krav Rum, sängar till alla. Vi undviker att någon ska sova i soffan Vi har tänkt oss att åka en gång i mars och en gång efter påskloven då åtminstone Skistar dumpar priserna ordentligt.
  • jannej
    Dina08 skrev 2012-10-19 20:04:46 följande:
    Romme. Dit kommer man snabbt från Stockholm och skidåkningen duger för oss. Gillar trakterna runtomkring också.
    myskatt skrev 2012-10-19 19:49:31 följande:
    Åker till Sälen varje vinter i februari-mars.

Vi är två vuxna och ett barn så två sovrum vill vi ha. Ett år hade vi mannens bror med oss och då sov dottern i resesäng i duschen . Inte helt optimalt. Stugan vi hyr har två sovrum, ett med dubbelsäng och ett med två vångingssängar. Perfekt för oss.

Stugområdet ser ut som ett vanligt villaområde.

Det stör inte oss att vi lär ta bilden tre km till Hundfjällets anläggning. Då är det bättre för oss att vi kan ta skotern hyfsat enkelt, utan att behöva åka runt på "villagatorna".

Lite större kök kanske, men annars har vi hittat en perfekt stuga!
    Romme är inget fjäll.
    Sälen klassas inte som fjäll längre. Trädgränsen har flyttat uppåt

• EnGladPingvin

Vi har varit lite överallt i svenska fjällen, men återkommer alltid till Funäsdalen.Eller rättare sagt Bruksvallarna och Ramundberget. Kan klart rekommenderas.

• Blomsteröga

Jag kanske ska nämna vilka anläggningar vi brukar åka till också. Oftast blir det Hemavan, men där saknar vi snabba stolliftar. Är det lågsäsong körs dessutom liftarna rätt sakta är det högsäsong blir det kö, men backarna och fjällkänslan är underbar.
    Åre åker vi till då och då. Vi brukar bo i Björnen eller Duved. Helt ok, men i motsats till Hemavan-Tärna där man kan spåra manchester hela dagen ibland så blir backarna snabbt uppåkta i Åre.
    Vemdalsskalet var också ganska bra, men det är inte så snösäkert om man åker sent på säsongen (ca v 15-16)  

• Karisma

Tack alla som svarat hjälper mig otroligt mkt. :)

Även om man inte vill kommentera så får ni gärna rösta. :) Ni som vistas i fjällvärlden då och då.:)

/K     

• MissNora

Vi åker alltid till Lindvallen. Vill inte byta då det passar oss perfekt med backar, nöjen, mat och så vidare. Dessutom är allt så barnvänligt!

Vi hyr alltid från januari fram till påsk. Närhet till backen strävar vi alltid mot men det viktigaste är att boendet är fräscht.

• annca

Åker inte utför, bara på tur, och längtar otrolit efter Storlien och Storvallen, dit vi brukade åka när jag var barn.

Närhet till backar och liftar bryr jag mig inte om öht.
    Stugan ska ha ett välutrustat kök och bekväma sängar och ett bra och fräscht badrum. Det bör finnas en någolunda välsorterad affär i närheten och även något ställe man kan gå ut och äta, med bra mat och plats för barn att leka en stund.
    Det bör finnas stugor både för barnfamiljer och ensamma par. Själv gilar jag fjällen både under vitern och under resten av året. Tycker om att gå på tur och att vandra.
    Et välutbyggt ledsystem, men välskötta leder uppskattas.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Dina08
    jannej skrev 2012-10-19 20:54:07 följande:
    myskatt skrev 2012-10-19 19:49:31 följande:
    Åker till Sälen varje vinter i februari-mars. Vi är två vuxna och ett barn så två sovrum vill vi ha. Ett år hade vi mannens bror med oss och då sov dottern i resesäng i duschen . Inte helt optimalt. Stugan vi hyr har två sovrum, ett med dubbelsäng och ett med två vångingssängar. Perfekt för oss. Stugområdet ser ut som ett vanligt villaområde. Det stör inte oss att vi lär ta bilden tre km till Hundfjällets anläggning. Då är det bättre för oss att vi kan ta skotern hyfsat enkelt, utan att behöva åka runt på "villagatorna". Lite större kök kanske, men annars har vi hittat en perfekt stuga!
    Romme är inget fjäll. Sälen klassas inte som fjäll längre. Trädgränsen har flyttat uppåt

Misstänkte det, men ville vara med i diskussionen.
  • vivianne

Om man som vi kör från Skåne så blir det ju sälen som gäller. Västerbotten är för långt norrut .

Vi bor på kortare gångavstånd till lift/affär/restaurang (har små barn så det blir lite fram och tillbaka under dagen). Riktiga sovrum, riktiga sängar. Tv, gärna dvd men inget absolut krav. Diskmaskin är däremot ett måste. Fräscht.

Tvättmaskin har jag önskat mig men hittills aldrig fått.

• Lonlely Wolf

Jag har varit och skulle vela åka igen till Ylläs fjället i norra finland allt där bar bra. Stugorna hade allt, bastun var underbar. Bra med kvälls nöjen. Backarna och längdskid spåren hel suveräna.

• PeeGee

Vi åkte till Björnrike i Härjedalen varje år när jag var barn. (Typ, bakficka till Vemdalen) Jag tyckte det var väldigt lagom med flera långa, men inte särskilt avancerade, nerfarter och möjlighet att göra utflykter efter snövessla.

Skulle jag hyra stuga idag skulle jag nog testa Björnrike igen för att se om nostalgin täcker mysighetsfaktorn som jag minns den. Annars är jag inte så petig. Jag har inte åkt utförs på evigheter så nästan vilken liten snötäckt bula i marken som helst skulle duga, just nu.

Varför tror idioter alltid att alla är 'avensjuka' på dem?
  • jannej
    PeeGee skrev 2012-10-22 17:34:46 följande:
    Vi åkte till Björnrike i Härjedalen varje år när jag var barn. (Typ, bakficka till Vemdalen) Jag tyckte det var väldigt lagom med flera långa, men inte särskilt avancerade, nerfarter och möjlighet att göra utflykter efter snövessla.

Skulle jag hyra stuga idag skulle jag nog testa Björnrike igen för att se om nostalgin täcker mysighetsfaktorn som jag minns den. Annars är jag inte så petig. Jag har inte åkt utförs på evigheter så nästan vilken liten snötäckt bula i marken som helst skulle duga, just nu.
    Är det några år sen du var i Björnrike så har det byggs ut rejält de senaste åren.B jörnrike har 200 meters mer vertikal fallhöjd än Sälen och långa svepande backar.
    Åker minst 2 ggr om året till Björnrike.
Svar på tråden Om du skulle hyra en FJÄLLSTUGA vilket fjäll?