Knöl i bröstet
I somras hittade jag en knöl i bröstet. Jag blev orolig trots att det inte är vanligt med bröstcancer när man är under 30 år, för jag hade hört (vet ej om det stämmer) att bröstcancer oftare är elakartad när man är under 30. Men jag fick snabbt komma och göra mammografi, ultraljud och grovnålspunktion (det sistnämnda gjorde ont, men varade bara i några sekunder, så det var ok). Sköterskan sa att man alltid blir kallad till läkare efter detta för att få sitt provsvar, oavsett om svaret är bra eller dåligt. Det var skönt att höra, så jag slapp oroa mig över att jag fick en kallelse till en läkare.
Men när jag kom till läkaren sa hon att de hade hittat celler av en obestämd typ i mitt prov, och att de ville operera ut knölen för att vara på den säkra sidan. Och då blev jag orolig. För när jag hade googlat på knöl i bröstet så hade jag läst om massor av tjejer som fick sin knöl undersökt med punktion, och som sedan fick svaret att knölen var ok. Men de som jag läste om som fick operera bort knölen, de hade alltid cancer! Så gissa om jag var orolig.
Men nu när jag har fått mitt provsvar från operationen så ville jag berätta här att det var inte alls cancer jag hade utan intraductalt papillom, något som enligt läkaren är helt ofarligt och behöver inte följas upp. Så trots att det här inte är av typen "diskussionsfråga" och kanske inte passar i ett forum så ville jag bara berätta att även om läkaren vill ta bort knölen så är chansen stor att den är godartad!
Och själva operationen var inte heller något att oroa sig för, det gick jättebra. Jag var jätteorolig för att sövas, men jag fick lugnande medel, och då blev jag lullig och tyckte att allt var ok. Och när jag vaknade efteråt så var jag också lite lullig, men mådde inte alls illa. Efter ca en timme fick jag fika, och sen gå hem. Och jag har egentligen inte haft ont alls i bröstet, förutom bröstvårtan som har varit öm (såret sitter nära bröstvårtan), men det är normalt, och går över mer och mer för varje dag. Så hoppas att jag med denna text kan lugna någon i samma situation som jag :).