• Jodyanna

Förstoppad

Hejsan behöver verkligen bra råd nu!!
    Är så att jag lider av morbis chron som är en tarmsjukdom. dock har den lugnat ner sig nu när jag är gravid.
    Men jag är så jävla förstoppad, äter järntabletter vilket också är en orsak.
    Men finns de något bra som verkligen fungerar? Har testat katrinplommion men de funkar inte.
    Tycker det är otäckt att sitta på toa då de känns som om jag skall krysta ut ungen!! :( 

• Svar på tråden Förstoppad
  • deecember

Hmm, knepigt för det beror ju på hur illa det är. Vi brukar köra så här på jobbet;
    *Katrinplommonvatten 1-2 liter/dag
    *Psylliumfrö (loppfrö) i vatten 1-2 ggr/dag
    Har det inte gett sig efter nån vecka:
    *Receptfria läkemedel- Inolaxol, Laktulos,
    Akuta svårigheter:
    *Microlax, Relaxit.
    Om inget hjälper;
    *Läkare..

• Stormallan

Om du varit förstoppad länge kanske det kan vara bra med ett laxermedel för att ta hand om "pluggen". Sen kan linfrön eller psylliumfrö, som man till exempel blandar i frukostfilen/-gröten, vara en bra daglig vana för att hålla det igång sen. Lycka till!

• deecember

Visibline är ett alternativ till psylliumfrö, finns att köpa på Apoteket.

Moxalole och Laxoberal är ju också välprövade receptfria läkemedel. Men du måste kanske rådgöra med apotekspersonal åtminstone med tanke på din tarmsjukdom?

• Jodyanna

Tack för svaren!!
    Jaa, för tydligen får jag inte äta frön eller fibrer helst med tanke på sjukdomen.
    Får ringa till sös och fråga på måndag, men tack igen :) 

• Stormallan

Kanske inte så stor chans för att du kan äta det, men stora mängder fett (om än det inte är så hälsosamt) brukar sätta bra fräs på magen.

• deecember
    Stormallan skrev 2012-10-20 01:41:33 följande:
    Kanske inte så stor chans för att du kan äta det, men stora mängder fett (om än det inte är så hälsosamt) brukar sätta bra fräs på magen.
    Haha, ja.. Eller kaffe..
  • Stormallan

Haha, jo detta kaffe. Drack sju koppar på jobbet en gång när jag var yngre och inte visste om den sidoeffekten = lyckat. Skrattande

• deecember
    Jodyanna skrev 2012-10-20 01:35:25 följande:
    Tack för svaren!!
    Jaa, för tydligen får jag inte äta frön eller fibrer helst med tanke på sjukdomen.
    Får ringa till sös och fråga på måndag, men tack igen :) 
    Lika bra att rådfråga, men om du känner att det är mer "akut" än att du vill vänta till Måndag, kan du kanske prova att ringa sjukvårdsupplysningen och be om receptfria råd för dig med din tarmsjukdom? (Det borde dom ju iaf kunna svara på ;))
  • Jodyanna

Jaa jag får ringa och kolla eftersom jag börjar blöda såfort jag försöker skita...
    Fett låter inte alls gott!! hahahah, kommer nog spy mer än skita då :P

• deecember
    Jodyanna skrev 2012-10-20 01:50:00 följande:
    Jaa jag får ringa och kolla eftersom jag börjar blöda såfort jag försöker skita...

Det låter inte alls kul..
    Hoppas du får ta ett klyx eller så iaf ;)

Håller tummarna för att det löser sig för dig snart då..;)

(Sorry, dålig humor så här mitt i natten ;P)
  • Stormallan
    Jodyanna skrev 2012-10-20 01:50:00 följande:

Kan nog vara bäst att göra det, de har nog bättre koll än oss amatörer på FL. Glad Sen menade jag ju inte som i RENT fett utan kanske mer som skräpmat, men det borde jag kanske ha sagt från början. Tungan ute
  • Jodyanna
    Stormallan skrev 2012-10-20 01:57:07 följande:
    Kan nog vara bäst att göra det, de har nog bättre koll än oss amatörer på FL. Glad Sen menade jag ju inte som i RENT fett utan kanske mer som skräpmat, men det borde jag kanske ha sagt från början. Tungan ute
    haha ja då är de en annan femma :p såg framför mig rent fett som jag skall sitta och trycka i mig :P
    Men ja skräpmat kan jag ju testa, vet att jag brukar kunna gå på toa efter mcdonalds, de värsta är ju om de inte går och man sitter och mår illa istället och har en unge som sparkar i magen hela tiden :P
  • Stormallan
    Jodyanna skrev 2012-10-20 01:58:48 följande:
    haha ja då är de en annan femma :p såg framför mig rent fett som jag skall sitta och trycka i mig :P
    Men ja skräpmat kan jag ju testa, vet att jag brukar kunna gå på toa efter mcdonalds, de värsta är ju om de inte går och man sitter och mår illa istället och har en unge som sparkar i magen hela tiden :P
    Jo usch, det blir så mycket knepigare när man gravid. Skräpmat får i alla fall jag en himla halsbränna av dessutom, och av kaffe mår man illa. Man får väl hoppas att de kunniga har något bra tips/produkt man kan använda sig av. Har de det så får du gärna tipsa vidare, men hoppas nu du får bli av med problemet först och främst!
  • Jodyanna
    Stormallan skrev 2012-10-20 02:13:03 följande:
    Jo usch, det blir så mycket knepigare när man gravid. Skräpmat får i alla fall jag en himla halsbränna av dessutom, och av kaffe mår man illa. Man får väl hoppas att de kunniga har något bra tips/produkt man kan använda sig av. Har de det så får du gärna tipsa vidare, men hoppas nu du får bli av med problemet först och främst!

Tack. Vad gulligt du är
  • Sommarblomma

Frukt och fiber! Finns på hälsokosten men också Apoteket numera! De man tuggar, "tärningarna" är bäst!

Svar på tråden Förstoppad