Inlägg från: Båtmorsan |Visa alla inlägg
  • Båtmorsan

- bf juli 2013 -

Hej! Jag är ny här och i morgon går jag in i v. 10 (9+0) VUL i slutet av veckan och hoppas då få se ett tickande hjärta! Sist jag var på UL hade barnets hjärta slutat slå i v 11-12 - så jag har haft lite svårt att glädja mig den här gången... Har BF 9/7 men av medicinska skäl kommer jag få snitt 4-5 v tidigare. Hänger med er eftersom vi är ungefär lika långt gångna:) Kram!!

• Båtmorsan

Hej coolamamman! Jag väntar barn nr 5 :) Kommer säkert få höra kommentarer... Så fort man överskrider normen 2 barn , så har omgivningen synpunkter. Njuter mer för varje barn!

• Båtmorsan

Jo starka drömmar/mardrömmar är vanligt! Blir lite lugnare för varje graviditet då man "bearbetat" mer sedan tidigare graviditeter. Här om natten drömde jag det satt stora feta orädda råttor vid huvudkudden :( mindre mysigt. Förr har jag brukat drömma om mina x-killar. Var väl ett sätt att sätta punkt på riktigt antar jag. :)

• Båtmorsan

KUB avklarat här också! Underbart att se en så aktiv liten krabat!
    Att vi fick lägsta möjliga siffra var också skönt: 1/20.000
    Trots att vi båda är lite äldre.
    Hade även räknat helt rätt på BF :)
    Nu längtar jag efter att få känna första sparkarna!!

• Båtmorsan

Tack!
    Jag var super stressad över KUB. Ångrade mig hela tiden. För hur skulle jag hanterat "dåliga" siffror. Eller "bara" mindre bra resultat? Efter ev fvp - hade jag klarat att välja bort Pyret?!
    Var helt odräglig dagarna innan.
    Undersökningen tog lång tid och jag njöt av varje sekund jag såg liten ! Men förstår ångesten som en hög-risk-siffra skapar!! Så nu i efterhand är jag inte säker på att jag skulle gjort om det :-/
    Lycka till ni andra som ska göra KUB!!!

• Båtmorsan

LindaLo: vanligast mäter man 1:xxx att barnet kan ha någon av kromosomfelen man letar efter. När du skriver 0,3 gissar jag det är risken mätt i %. Alltså nästan 1:300
    Här får kvinnor över 35 år fvp om siffran är sämre än 1:200 som anses vara "normal" risk vid den åldern

• Båtmorsan

Allt kom inte med :(
    Fortsättning:
    Även om man gör fvp så syns inte alla kromosomfel. Bara vissa så det är heller ingen garanti. Eftersom din siffra sjönk vid undersökningen hade antagligen ditt barn en smal spalt i nacken vilket även minskar risken för komplicerade hjärtfel:)
    Önskar dig lycka till!!

• Båtmorsan

Bra inlägg om KUB Brumma!!
    Du har mitt fulla stöd!

Jag förstår faktiskt inte vari skillnaden ligger. RUL är ju också fosterdiagnosering - fast i senaste laget!
    KUB letar "bara" efter de allra svåraste kromosomfelen. DS är den lindrigaste av dem. Med De två andra riskerar barnet att dö vid eller strax efter förlossningen.
    På RUL letar man "mindre" fel som inte är av lika stor betydelse men som ändå kan vara bra att veta för sin och barnets skull så det inte utsätts för onödiga påfrestningar.

(Btw: Förkortningen KUB står för hela testet! K- kemi (blodprovet) U - ultraljud B- tror jag var bedömning
    NUPP är en del av KUB :)

Svar på tråden - bf juli 2013 -