Inlägg från: onroadrocky |Visa alla inlägg
  • onroadrocky

- bf juli 2013 -

BF 30 juli. är idag v 11 (10+2) var och tog alla prover idag hos BM. Fått tid för RUL 11/3, så nu har man iallafall något datum att längta till. Även om det nu känns galet långt bort så har ju tiden gått så fort hittills! :D Jag har hittills gått upp 5 kg, har då inte kräkts en enda gång och mår galet bra nu. ( har mått fruktansvärt illa tidigare) 

• onroadrocky
    Fåret Shaun skrev 2013-01-11 21:27:00 följande:
    Min man fick ett ryck och beställde vagn här i veckan. 
    hehe, vad spännande!! Är ju bra erbjudanden på flera ställen med barnvagnar nu när årets modeller ska in på lager så man ska nog passa på ! :) får man fråga vad det blev? 
    Vi gjorde ett ryck och beställde en ny säng till oss själva. ;) eftersom det är liite tidigt för oss att skaffa barnvagn :) 
  • onroadrocky
    Laconian skrev 2013-01-14 19:51:16 följande:
    ja jag med, känns som att man läckt vatten eller blodat sönder hela dagen! Helt otroligt att man ska behöva oroa sig för nåt hela tiden.
    Jag tycker man springer på toan hela tiden för o kolla vad det är.. o så äre bara vanliga flytningar. man får ju ont i magen varje gång!! :P
  • onroadrocky
    Alexandra2013 skrev 2013-01-16 11:48:37 följande:
    V15 idag:) Men ultraljudet känns fortf väldigt långt borta:(
    Det känns som en eeeevighet dit.. :( Men snart så! :)
  • onroadrocky

Alltså, jag har en liten fundering. Jag jobbar som personlig assistent, är inne i v 18 nu ( 17+1) och brukaren jag jobbar med är både aggressiv och utåtagerande, brukaren slåss och fäktas och är ordentligt stark och har gett alla i personalen slag, sparkar, kastade föremål som resulterat i blåmärken och även ryggsmärtor då denne slagit en i personalen över ryggen. Vi har dagliga tunga lyft då vi ej kan förflytta vår brukare i lyft. Så vi får alltid lyfta upp denna från sittande till stående flera ggr per dag då 10 toabesök per dag kan vara ett faktum. Även när vi förflyttar oss med bilen till olika ställen så jobbar vi på trånga utrymmen där vi är extremt utsatta för ev misshandel. 

Jag vet att man kan söka from v 32 hos Försäkringskassan, men jag känner att det här är ohållbart för mig och jag får hela tiden oroa mig för mig själv och mitt barn när jag jobbar.
    Vad kan jag göra? Och vars ska jag vända mig? Jag vet att jag i första hand måste tala med min chef om EV omplacering. Men om detta nu inte är möjligt att omplaceras, vad kan jag då göra? Det är ju svårt att omplacera som personlig assistent till andra ställen då det är väldigt svårt att komma undan alla tunga lyft, och oftast så väljer ju brukaren själv sina assistenter.

• onroadrocky
    Fåret Shaun skrev 2013-02-21 11:11:33 följande:
    Gå till läkare och bli sjukskriven fram till bf

Jag har funderat. För det håller på att bli alldeles för tungt för kroppen. 
    och den psykiska delen är ju precis lika jobbig, att man oroar sig hela tiden.
    Får nog iallafall boka en tid med läkare för att diskutera min situation.

• onroadrocky

Blev glatt överraskad idag! 

Jag är gravid, v 18 (17+2), jobbar som pass med en våldsam utåtagerande brukare med tunga lyft. 
    Och jag mailade min chef igår om hur jag tänker inför framtiden och ser på att jobba kvar. Ville att denne 
    skulle se över omplaceringsmöjligheterna. 
    Idag ringde hon upp mig. Omplacering är i nuläget omöjligt. Men hon hade tagit kontakt med FK och pratat om havandeskapspenning, och sa även att hon mer än gärna hjälper mig att skriva ett intyg om hur det är i arbetet för mig. Hon talade även om att stänga av mig från arbetet pga den farliga arbetsmiljön för mig och då kan jag söka HP, men hon ville inte stänga av mig och så ska jag riskera att ej få HP. Har ni som blivit avstängda från jobbet pga farlig arbetsmiljö blivit nekade HP? Hur fort har detta kunnat gå igenom ? 

Man är ju orolig varje dag och vill att detta ska bli av helst igår.. Men är iaf mycket glad och tacksam över att ha en sån förstående och hjälpsam chef.. :)  

• onroadrocky
    Fåret Shaun skrev 2013-02-24 13:25:38 följande:

Nej jag blev sjukskriven, hur tidigt kan man få hp? Ring och prata med fk, oftast får man prata med någon trevlig som kan sina saker
    i vanliga fall kan du söka HP from 60 dagar innan BF. 
    Men blir du avstängd pga farlig/osäker arbetsmiljö kan man få det tidigare.  
  • onroadrocky

Vi fick göra RUL igår. Vi är helt överlyckliga över denna lilla friska pojke som växer i mig, och han hade fullt sjå med att hicka, sparka och grejja med händerna! :) 

• onroadrocky

Jag hade och har fortfarande problem med huvudvärken... 
    jag är i v 21 nu och hade för 3-4 veckor sen såna problem att jag kräktes hela tiden för att det gjorde så ont. Enligt läkare och BM så är det helt normalt och det ska ge med sig eftersom. & så är det ju viktigt att man kollar blodtrycket när man har så ont i huvudet, för det kan ju spöka också. Men är alla värden bra så är det ju bara nåt som hör till graviditeten. Nu har jag mindre ont i huvudet men fortfarande huvudvärk men jag slipper ha så ont att jag kräks. :) 

• onroadrocky
    Saarensalo skrev 2013-03-14 22:32:21 följande:

Tack för alla svar!! :) Visste inte att det var något som var normalt under graviditeten, om blodtrycket håller sig bra, men nu vet jag det. Har inte haft den sortens huvudvärk innan så blev rätt rädd när det kom som en smäll, strålade från nedre delen av bröstkorgen och upp i huvudet där det bra sprängde och pulserade kraftigt. Hoppas det går över snart! Nu känner jag mig mycket tryggare med huvudvärken och den andra värken efter era svar, tack allihop!! :)

Musungen, tack för det tipset. Har ont i nacken ibland också så tack! :)

Oneroderocky, lät inget roligt det inte! Hoppas att din huvudvärk försvinner snart!!     

Hoppas det ger med sig för dig åxå! :) Jag kollar mitt blodtryck med jämna mellanrum hemma, har en blodtrycksmätare som jag kollar med och allt ser bra ut även när jag har som mest ont i huvudet, så då känns det som om det inte är så farligt. huvudsaken man får äta och dricka ordentligt så man inte kräks heeela tiden. :)  Ha isglass hemma, och en iskall handduk på huvudet när det är som värst är ju underbart! kan man lägga över ögonlocken också. och isglass mot gommen gör underverk ! :) 

• onroadrocky

Någon som under graviditeten börjat blöda efter sex? 
    hade en brunaktig rejäl flytning efter sex idag... hade även rejält ont i magen direkt efter sex..
    men trodde de va den vanliga "jag sträckte magen" smärtan....

Är det något att vara orolig för? jag upplever ingen direkt smärta i magen nu, lite öm kanske... lite ont mot ryggslutet. men jag känner fosterrörelser som normalt...      

• onroadrocky
    Musungen skrev 2013-04-16 22:16:22 följande:
    Har du moderkaka placerad lågt? Jag hade absolut ringt till Bm för att dubbelkolla
    Musungen skrev 2013-04-16 22:16:22 följande:
    Har du moderkaka placerad lågt? Jag hade absolut ringt till Bm för att dubbelkolla

Nej jag har då inte fått höra att jag har det? jag avvaktade och det kom inge mer blod och bebis har varit i full fart hela tiden så var nog bara nåt blodkärl. :)
  • onroadrocky

Igår rasade allt.. eller allt kommer ju lösa sig på ett eller annat sätt i slutet.
    Min sambo jobbar på ett byggföretag och blev igår uppsagd, trots att de lovat jobb hela året.
    I början av graviditeten hade vi båda fasta jobb och en god ekonomi. Nu blev han arbetslös tidigt i våras, fick stämpla 2 månader och fick sen jobb igen och som sagt, lovat året ut.

Så igår var det bara att börja planera om ALLT. Vi har bestämt att säga upp vår 3 rok, och byta till en billigare 2rok tills vidare. Vi vill att ekonomin ska gå ihop i första hand, att ha 3 rok känns bara lyxigt och onödigt första tiden med en bebis. Men att behöver packa ihop hela lägenheten och ha 3 månader uppsägning, och en bebis som kommer om 3 månader känns inte alls roligt och man vill bara ligga och gråta i fosterställning resten av den här graviditeten. Men vad gör man då? Allt måste ju gå ihop ekonomiskt för att det ska funka..

åååh, vi som skulle få hela lägenheten renoverad nu i Maj.. då får man bara lämna allt... :'(

• onroadrocky

pust, min sambo var arbetslös i 1 vecka. Snacka om att gravidhormonerna gör att man reagerar så snabbt och blir helt sönderstressad.

V 30 ( 29+6) idag! På fredag ska jag och min sambo gå på avslappnings och profylax kurs :)
    Sen till veckan ska jag göra glukosbelastningen, pga högt bmi. Men är inte speciellt orolig då
    alla mina värden varit bra under hela graviditeten och även innan :) Jag har gått upp 10 kg sen
    inskrivningen och är nöjd med det (: Men börjar bli riktigt trött nu i sista delen. Är ju trots allt
    inne på sista delen nu :)

• onroadrocky

v 34 på tor och jag har gått upp 13. Men jag har inte kräkts och mått bra hela graviditeten o njutit av mat och varit väldigt hungrig så det har väl kanske inte alla gånger varit nyttig o hälsosamt det man stoppat i sig så jag får skylla mig själv lite ;) men jag mår bra och alla mina värden är bra så då fåre väl va som det är! :)

Är glad för morsan gick upp 30 kg när hon väntade mig. ;) så allt under det är ju bara ett plus ;)

• onroadrocky
    Jag kommer beskriva nedan hur jag känner i kroppen just nu och så kan ni väl, som antingen varit med om detta förut eller som vet vad detta betyder skriva
    Inatt var en ovanligt orolig natt, många kissbesök. Åkte på dop ( ca 10 mil i bil) och började efter en stund att få sjukt ont i svanken, påminner om sånt jag brukar få när jag fått mensvärk. Magen stenhård. Kommer fram och det släpper litegranna när jag får röra på mig, gå på toa och kissa. När vi ska sätta oss och åka hem så kommer det sakta krypandes tillbaka exakt samma, men sista biten hem känner jag som ett tryck neråt, ungefär som jag blir lite bajsnödig, men det sitter liksom mitt emellan slidan och rumpan. ( vet inte om det var inbillning men det kändes nog så) När jag kliver ur bilen hemma och får promenera så släpper det återigen, men inte helt. O så går jag och kissar igen, och står och grejjar i köket, och så kommer samma sak igen längst ner i svanken, och jag har fortfarande ont när jag nu sitter här i soffan. Jag vet att bebisen har legat med huvudet neråt senaste 2-3 ggr jag varit till barnmorskan men ej fixerat sig ( senaste besöket var i tisdags) Jag är i v 34.
    jag vet inte alls vad detta betyder och blir lite osäker på om jag ska ringa förlossningen eller ej, vet inte varför jag är så löjlig och inte vill ringa i onödan. Får för mig att jag kanske bara inbillar mig, men samtidigt säger magkänslan att det ÄR nåt.. Men vad tror ni? & vad skulle ni gjort?
Svar på tråden - bf juli 2013 -