Inlägg från: Saarensalo |Visa alla inlägg
  • Saarensalo

- bf juli 2013 -

Vi ville kolla könet på barnet när vi var på ultraljudet i måndags, men barnmorskan lyckades inte se det.
    Men läser att en del av er nörjar känna sparkar, jättekul, är i vecka 19+2 nu och vill så gärna känna sparkarna nu jag med. Men det tar kanske lite länge tid innan man gör det med första barnet..?

• Saarensalo
    Musungen skrev 2013-02-17 21:37:06 följande:
    Va trist att den lille gömde sig :) ni funderar inte på könsultraljud då?:)

Vad är könsultraljud för något? Kan man få det hos alla MVC?
  • Saarensalo

Har en liten fundering.. Jag jobbar inom omsorgen med ett utåtagerande barn och även andra barn men där blir det mer lyft. Min bf är den 6/7 och mitt kontrakt på jobbet som månadsanställd går ut den 31/5. Har inte frågat chefen än om ev förlängning, men antar att det inte är många chefer som vill förlänga en anställning för en gravid..? Tror ni ändå att jag kan ansöka om graviditetspenning fom den 6/5 till Försäkringskassan? Eller tror ni att de kommer tycka att jag kan jobba/vara sjukskriven/få grav.penning enbart fram till 31/5 och sen inte få nån ersättning?

Jag får väll föräldrapenning sen ordentligt ändå även om mitt kontrakt slutar den 31/5? Jag har dessutom varit sjukskriven 1 månad efter de opererade bort en cysta i magen i januari. Det jag tänker är ju att försäkringskassan räknar på vad jag fått de senaste månaderna? Sänks min genomsnittliga lön pga att jag varit sjukskriven? Och en sista fråga, behöver även min man skicka in löneintyg (eller vad det kallas) till försäkringskassan eller är det bara jag?

• Saarensalo

Har en liten fundering.. Jag jobbar inom omsorgen med ett utåtagerande barn och även andra barn men där blir det mer lyft. Min bf är den 6/7 och mitt kontrakt på jobbet som månadsanställd går ut den 31/5. Har inte frågat chefen än om ev förlängning, men antar att det inte är många chefer som vill förlänga en anställning för en gravid..? Tror ni ändå att jag kan ansöka om graviditetspenning fom den 6/5 till Försäkringskassan? Eller tror ni att de kommer tycka att jag kan jobba/vara sjukskriven/få grav.penning enbart fram till 31/5 och sen inte få nån ersättning?

Jag får väll föräldrapenning sen ordentligt ändå även om mitt kontrakt slutar den 31/5? Jag har dessutom varit sjukskriven 1 månad efter de opererade bort en cysta i magen i januari. Det jag tänker är ju att försäkringskassan räknar på vad jag fått de senaste månaderna? Sänks min genomsnittliga lön pga att jag varit sjukskriven? Och en sista fråga, behöver även min man skicka in löneintyg (eller vad det kallas) till försäkringskassan eller är det bara jag?

• Saarensalo

Känner sparkar jag med nu, inte så jättetydligt ännu, men verkligen en härlig känsla!! :)

Men är det någon mer som har besvär med benen/fötterna och får kramp i de varje kväll/natt/morgon?
    Jag får kramp i vänster ben/fot en eller flera gånger varje natt, jättejobbigt..
    Någon som vet något som hjälper mot detta?

• Saarensalo

Har ni bestämt er för vad ni vill ha för olika sorters bedövningar/bedövningmetoder under värkarbetet/förlossningen? Jag vill ev ha lustgas och bad. Men funderar även på epidural, men har hört att det kan vara farligt. Vet ni om det är farligt, ska ni ha den bedövningen? Kanske lite tidigt att bestämma redan nu men jag känner att jag blir mer trygg då jag är rätt orolig inför förlossningen.. Sen kommer jag nog vara öppen för ev förändringar när det väl sker om det tvunget behövs. Hur känner ni inför förlossningen? Ska ni skriva förlossningsbrev och vad skriver ni i så fall?

• Saarensalo

Tack för tips och tankar kring de olika smärtlindringarna!! Glad

Trodde att epidural var en grej man skulle undvika så långt som möjligt. Men nu vet jag att det är okej att använda det. Så skriver nog i mitt förlossningsbrev att jag vill ha epidural om det blir för jobbigt, men prova med annat först..

Finns TENS på förlossningsavdelningarna? Verkar vara något man ska/kan prova på..

• Saarensalo

Någon mer här som har jättejobbig värk i nedre delen av bröstkorgen (hela vägen runt kroppen) precis som om det är något som sitter åt jättehårt?

Gör ännu ondare när jag äter och gör även väldigt ont när jag inte ätit på ca 1 timme..  Trodde först det var BHn som satt åt för hårt, men gör lika ont utan den.

Har även kraftig och pukserande huvudvärk då och då, oftast i samband/efter jag ätit.    

Var hos Spec.mvc idagf för att kolla på en växande cysta intill barnet idag. Så sa detta till henne, det enda hon gjorde och sa var att ta blodtrycket som låg på 110(eller 100, kommer inte ihåg)/70, vilket hon sa var lite lågt. Sen sa hon inget mer och jag ville inte fråga mer då jag inte är så jätteförtjust i henne.

Har även värk i ländryggen/svanken..

Någon som känner igen sig och/eller vet vad detta kan vara?
    Börjar bli jobbigt, och väldigt orolig för barnet, detta då det gör ondare för varje dag känns det som. Gör mest ont när jag sitter, annars hela tiden.   
    Kan tillägga att jag är i v. 24 (23+4)..  

• Saarensalo
    Musungen skrev 2013-03-14 17:18:16 följande:
    Jag tror att det är livmodern som växer :) ja har inte ont, men känner av de hela tiden denna veckan! Ofta ont i svanken, men tror de beror på sämre hållning, har försökt sträcka på mig lite mer nu i två dagar och har inte lila ont, bytte även skor på jobb
    Tack så mycket för tipsen på vad det kan vara och vad man kan göra åt detta!! :) Det enda jag funderar på då är huvudvärken...
  • Saarensalo

Tack för alla svar!! :) Visste inte att det var något som var normalt under graviditeten, om blodtrycket håller sig bra, men nu vet jag det. Har inte haft den sortens huvudvärk innan så blev rätt rädd när det kom som en smäll, strålade från nedre delen av bröstkorgen och upp i huvudet där det bra sprängde och pulserade kraftigt. Hoppas det går över snart! Nu känner jag mig mycket tryggare med huvudvärken och den andra värken efter era svar, tack allihop!! :)

Musungen, tack för det tipset. Har ont i nacken ibland också så tack! :)

Oneroderocky, lät inget roligt det inte! Hoppas att din huvudvärk försvinner snart!!     

• Saarensalo

Tack ännu en gång för alla tips!! Skrattande Ska ta och kolla efter salvan ICE Power idag när jag åker för att köpa mer järntillskott..

Men nu till ännu en annan sak som inträffade nyligen. Vi har en sänghylla ovanför oss som har suttit där ett bra tag, men idag ramlade den ner! Vi vaknade av att den var på oss. Den landade på min man först så han fick det värsta. Men han var snabb att lyfta bort den från mig (tung). Den landade som tur var inte på magen, utan strax ovanför. Men känslig som jag är fick jag en mindre chock som försvann typ direkt då min man hjälpte mig. Hjärta 
    Men nu har jag försökt att lite lätt putta igång bebisen i magen. Bebisen brukar reagera med sparkar tillbaka i stort sett direkt. Men nu har lilla bebisen inte gjort det.
    Detta hände för en timme sen som hoppas sparkarna kommer snart! Men orolig att den lilla chocken gjorde skada på barnet och om hyllan innan jag hann vakna/reagera kom på magen. Men har inte känt någon smärta i magen, utan bara lite lite i strax ovanför magen.. Som sagt hyllan landade inte hårt på mig, utan min man fick den på sig först och var snabb att reagera.
    Så min undran nu är om en liten chock kan skada mitt barn? Tänkte att jag väntar med att ringa in förrens det gått lite längre tid..

• Saarensalo
    KramKalas skrev 2013-03-15 10:41:02 följande:
    Du kan nog vara helt lugn.. Tror INTE bebisen tagit skada av de. Drick ett glas iskallt vatten eller en kopp varmt te och lägg dig ner.. Då brukar iaf min bebis komma igång

Tack KramKalas för detta!!!! :)
Svar på tråden - bf juli 2013 -