Inlägg från: Fiamedbarn |Visa alla inlägg
  • Fiamedbarn

- bf juli 2013 -

majsis, vi har en kille som är 3,5 år. Känns skönt att vi kunnat gett honom mycket uppmärksamhet de första åren....Nu pratar jag som om barnet verkligen kommer. Men jag har en bekant som precis förlorat sitt barn i 21:a veckan så vad som helst kan hända....jag har slutat med volleybollen, badar inte i varmvattenbassängen (träning för 3-åringen) och försöker äta bra och stressa av...oooo vad jag vill behålla pyret!

• Fiamedbarn

Jag undrar om någon har fått förändrade smakupplevelser? Jag brukar äta baby-bel-ost emellanåt och gillar den för att den är krämig om mild, påminner lite om hushållsost till smaken. Men nu har jag prövat den vid två olika tillfällen och den smakar jättestarkt, beskt och konstigt...som gammal stark dansk ost med en blandning av gammalt blomvatten. Mycket märkligt! Någon som haft liknande upplevelser?

• Fiamedbarn

Jag har förstått att om man väljer att göra ett KUB-test så får man ju rutinmässigt ett tidigare ultraljud, kring v 11 tror jag.

• Fiamedbarn

majsis, man beräknar sannolikheten för att få ett barn med downs syndrom och två liknande kromosomavvikelser genom ett kombinerat ultraljud (där man mäter nackspalten) och blodprov samt kollar för riskfaktorer som ålder och rökning. Utifrån detta beräknar man en sannolikhet för att få ett barn med downs syndrom och är den hög kan man välja att gå vidare med ett fostervattenprov där man med säkerhet kan undersöka om det finns någon av de vanligaste kromosomavvikelserna. Jag hade risken 1/300 förra ggn och gick vidare med fostervattenprov, Men där får man tänka på att missfallsrisken är ca 1/100 och väga de olika riskerna mot varandra. De har också olika rekommendationer på olika orter. I Helsingborg var gränsvärdet 1/300 men här i Växjö är gränsvärdet 1/200.

• Fiamedbarn
    Emiliah skrev 2012-11-18 01:29:40 följande:
    Ja det känns jätte jobbigt ! jag hinner komma in i vecka 15innan jag skriver in mig - känns inte någon roligt. Ser många som skriver in sig redan runt vecka 8 avis man kan bli Jag vill skriva in mig nu nu nu! och se lilla pyret
    Men om du ska göra KUB-testet ska du ju göra det v 11 - hör av dig till din barnmorska i så fall!!
  • Fiamedbarn

Börja känna mer i magen nu...det molar svagt och spänner lite..Tror jag blivit mer trött också, jag som trodde att det inte var så farligt! Går in i vecka 7 idag. Dvs har varit gravid i 4 hela veckor från befruktningen.

Vecka 7

Vid det här laget känner man sig mer och mer gravid. Magen kan kännas uppblåst på grund av att tarmarna arbetar långsammare och man kan vara illamående och trött. Vissa har redan ökat i vikt.

Ett sju veckor gammalt embryoEmbryot är ungefär en centimeter långt. Det som ska bli ögon syns som två fördjupningar på var sin sida av huvudet, och börjar få mörkt pigment. Ett veck som ska täcka ögat håller på att växa fram. På sidorna av huvudet sitter också några små knoppar, som senare ska smälta ihop och bilda ytterörat. Näsan håller på att utvecklas och det bildas broskanlag till skelettet. Mun och näsa har fortfarande ett gemensamt hål, där tungan börjar ta form.

Armarna och benen växer fram, och det finns en över- och underdel på dem. Händerna börjar synas som små paddlar. Tidigt i embryots utveckling finns i ryggslutet något som liknar en svans, som brukar försvinna i vecka nio.

Embryot har börjat bilda sitt blod, och hjärtat pumpar runt blodet i de blodkärl som redan har utvecklats. Hjärtat sitter i en utbuktning mitt på embryot alldeles ovanför häftstjälken, den blivande navelsträngen. Nu syns det vid en ultraljudsundersökning att hjärtat slår.

www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/Gravid/Graviditeten/Graviditetskalender/Graviditeten-vecka-for-vecka/

Tre kritiska veckor till! Sen är de flesta organ på plats och fostret blir inte lika känslig för störningar...Det finns många hållpunkter i graviditeten! V 10, v12, v26 och naturligtvis v 40  

• Fiamedbarn

ma, jag skippar volleybollen för att det är mkt hopp och man kan ju få en boll på magen. Men eg. är det mesta säkert okej! Tom ridning. Många säger olika. Men jag är nojjig och tar det väldigt lugnt denna ggn. Promenader är det som gäller.

• Fiamedbarn

Millansi, mina gravtecken har också avtagit! Men det är nog ingen fara, det är flera här som nojjat över det. Jag tog nyligen ett gravtest hos bm och är fortfarande gravid Kanske känner man mindre andra gången? Är det ditt första barn?

• Fiamedbarn

Jag har ökad molvärk, ont i ryggen och är på allmänt risigt humör. Tyckte bara att nån borde veta det

• Fiamedbarn
    Laconian skrev 2012-11-20 18:02:45 följande:
    hahaha ja risigt humör har jag med, mina elever frågade idag när jag snäste av ett "bus": Är det såna där hormonsvängningar nu eller?" 
    Haha Dom har koll ungarna!
  • Fiamedbarn

Jag blöder och har väldigt ont. Ska på ul imorgon. Den ena läkaren sa att det antagligen är MF. Den andra sa att det behöver inte vara MF. Känns jättejobbigt. Är i vecka11.

Svar på tråden - bf juli 2013 -