• sunny

- bf juli 2013 -

Angelica skrev 2013-02-22 10:57:39 följande:
    Nojig idag. Pga extremt nervös mage låg jag pall hela dagen igår utan att äta annat än två äpplen på hela dagen och afil på kvällen. Rädd att den lille har tagit skada av detta. Tyckte att jag kände puffar igår. Men kan ha varit inbillning. Men i och med att gaserna gjorde ont så kan det ha varit lillen.
    Jag hade vinterkräksjukan för några veckor sedan och fick inte i mig något att äta på flera dagar, knappt vatten. Ringde sjukvårdsupplysningen som sa att kroppen har massor med reserver som barnet tar av, så barnet klarar sig bra i flera dagar. Dessutom kräks jag fortfarande, vanligt gravidillamående, nästan dagligen så du behöver nog inte oroa dig. Det viktigaste är ju att få i sig vatten/vätska.
    Men känner du dig fortfarande orolig tycker jag du ska ringa och rådfråga sjukvårdsupplysningen, jag är en av deras stammisar så ;) 
  • sunny
    Brumma skrev 2013-02-28 06:59:40 följande:
    Häromdagen var jag hos en dietist - jag ligger liiite (nåja, mkt) över "godkänt" BMI, även om jag vägde några kilo mindre denna graviditeten än förra..
    Vet inte om det är av intresse men det finns väl säkert fler här som kanske känner att de antingen vägde lite för mkt innan graviditeten, eller att man gått upp lite för mycket lite för fort..
    Isåfall tycker jag nämligen att detta är vart att hoppa på..
    Är det inte av intresse så hoppa över läsningen Flört

Iallafall, jag fick frågan av min BM om jag ville träffa en dietist och jag tyckte det var en jättechans jag gärna tar..
    Vi kollade igenom vad jag åt, hur jag mår av det samt vad jag saknar/äter för mycket av för att bebis skall må bra.
    Mina tre saker jag måste ändra var:
    1 - äta mera grönsaker.. jag är asdålig på grönsaker men fick lova att utöka min sallad på tomat o gurka med vitkål och bönor - slängde i lite äpple också för smakens skull.. Blev ju faktiskt supergott så den punkten kan jag hålla..
    2 - Äta på eftermiddagen/kvällen.. Brukar inte äta så mkt efter frukten vid tre.. OCH - den där frukten byts minst varannan gång ut till en chokladkaka.. Såå - jag skall utöka mellanmålet till frukt OCH smörgås..
    På kvällen, runt 18tiden, skall jag äta ett mål till. Antingen ett lagat mål, men det räcker med en macka o en sallad.. Sedan gärna lite fil innan läggdags..
    Svårt att få i sig så mkt mer än man brukar, men igår funkade det iallafall - o jag åt ingen choklad Skrattande
    3 - Äta mer fisk.. Jag gillar fisk men äter det väldigt sällan.. Men så påpekade dietisten att det räknas med makrill i tomatsås på mackan, eller tonfiskpastej på - och eftersom jag skall utöka matintaget med två mackor om dagen så är det inga problem..

Så, just nu känns det som om jag kan klara det.. Hennes åsikter är ju egentligen inget nytt, men det är grymt mkt mer press att hålla sig till hennes "schema" eftersom det är återbesök om 1,5 månad Skrattande
    Och helst skall jag inte ha gått upp så mkt då.. fast som hon påpekade - jag kan ju ha fyllt kroppen med vatten vid det laget, men det är målet iallafall.. att hålla vikten..

Tänkte bara säga till - OM ngn mer än mig har problem att hitta "rätt" kost för just hur de lever, så kolla upp om denna möjligheten finns i er kommun.. Tyvärr finns det inte överallt, men där jag bor får man tre möten med dietisten under graviditeten samt ett uppföljningsmöte för att se hur det gått efter förlossningen.
    Och det är kostnadsfritt..
    Som sagt, jag ser det som en jättechans som har provat flertalet "bantningar"..

Jo, för er som provat innan graviditeten att dra ner på kolhydrater.. och sedan börjat äta det igen av rädsla för att man skall äta "allt" under graviditeten.. som jag...
    Jag behöver inte alls äta potatis, ris o pasta till måltiderna.. Men jag får inte utesluta kolhydraterna HELT (så ingen LCHF)..
    Men jag äter gröt på morgonen, samt mina två mackor per dag då..
    Sedan - OM jag äter lite mer grönsaker, så räcker det..
    Vilket var grymt skönt då jag innan graviditeten uteslutit all potatis, pasta o ris.. Men började igen när jag plussade o la på mig fem kilo första 1,5 månaden typ...
    Bulgur, som jag gillar, var ett bra alternativ Skrattande
    Vilken bra grej! här tror jag inte vi får träffa dietist..? 
    Jag har också en del övervikt denna gång, något jag inte hade förra gången utan då låg jag på "normalvikt", och jag märker sedan flera veckor tillbaka att det är mycket jobbigare att ha dessa extra kilona.. Innan åt jag nästan strikt lchf men sedan jag blev gravid går det bara inte.. Kändes ganska jobbigt att behöva ställa om hela kosten till något som jag egentligen inte mår så bra av men man måste ju få i sig mat så ;) 

Däremot håller jag med om att det är svårt att få i sig vissa saker, som vissa grönsaker, fisk och speciellt lax som jag älskar, kyckling, bacon tex får mig att kräkas bara jag tänker på det :s Ja jag kräks fortfarande.. men men, det ger sig väll nån gång och det finns ju faktiskt annan mat jag får i mig. 

Äter du vitaminer/folsyra också? Jag äter de från apoteket som heter gravid och hoppas de är så bra som det står att de ska vara ;) 
  • sunny
    Fåret Shaun skrev 2013-03-01 15:11:09 följande:
    Jag har högt BMI. Men jag har ökat ca 2 kg nu. Ser inget behov av att gå till dietist. Jag äter frukt och grönt, mycket. Fisk 2-3 gånger i veckan. Inget mjuktbröd ( jäst gör att jag mår skit). Men jag äter mycket kolasnören, risifrutti, och dricker saft. Jag ringde Mvc idag. Min bm tog upp min journal och inget stämde. Det stod att jag hade gjort ett KUB och hade bf 22 augusti. Jag sa att vi hade fått datumen 9 och 13 juli på rul. Hon ska göra en anmälan då det troligen är någon som fått mina datum i sin journal. Men 21 mars är det besök och kolla socker och järnvärden.
    Men fy vad läskigt att de blandat ihop er med någon annan! Och irriterande!
    Sånt är ju liksom inte okej någonstans..  
  • sunny

Då jag mått och fortfarande mår väldigt dåligt, kräks än ja.. så har jag bara gått upp ca 4kg och har gått 21v imorn.  Och de har kommit de senaste veckorna. Dock har jag väldiga problem med ischias och foglossning så jag sitter oftast där jag sitter, tyvärr :/ 

Förra graviditeten gick jag upp 20-30kg, vet inte vad det slutade på då jag slutade kolla, men jag hoppas jag inte går upp lika mycket nu då jag också hade övervikt sedan innan. Men men, det visar sig.. 

• sunny
    Brumma skrev 2013-03-11 10:37:28 följande:
    Du vet att det står i papprena från förlossning va?? Skrattande
    Det var så jag fick veta vad jag vägde när jag kom in till förlossningen (114kg) - lustigt för jag kommer inte ens ihåg att jag vägde mig....

Jobbisgt att fortfarande spy..
    Jag gör det ibland o illamåendet har kommit tillbaka, men det är bara någon/några dagar i veckan...
    Jag vägde mig aldrig så det står faktiskt inte.. lite tråkigt för det hade varit kul att veta slutsiffran.. eller inte kanske ;) 
    Skönt att du slipper kräket, här kommer det inte varje dag men flera gånger i veckan :/ mår dock illa varje dag trots att jag äter lergigan comp mot just illamånde..  men men. 
  • sunny
    Brumma skrev 2013-03-11 12:21:49 följande:
    Kanske inte Skrattande
    Jag blev lite små shockad när jag tog fram pappren för några veckor sedan - jag visste inte riktigt hur mkt det var Skrattande
    Men so - jag är gravid och visst behöver man inte lägga på sig onormalt mkt eller vräka i sig "bara för att" - men jag förstår mig faktsikt inte på folk som bantar eller ser sig som ngt bättre bara för att de klarat av att inte gå upp 20kg under graviditeten..
    Vi är olika, har olika "cravings" och olika behov.
    En del kan fortsätta träna hela graviditeten, en del får ont av att gå 100m (som jag) - förra graviditeten blev jag beodrad sängläge så moderkakan (eller om det var livmodern) lossnade lite från "väggen" - lätt att träna då Skrattande

Man går upp i vikt - o så länge barnet mår bra så spelar det väl mindre roll om man går upp två kilo eller tjugo??

Fats det är ju lättare att bli av med två kilo fösrtås Flört
    Je nej jag förstår inte heller hur man kan lägga ner massor med tid på att "banta" under graviditeten. Visst behöver man inte vräka i sig och man vet ju oftast vad man själv mår bra av osv, men banta.. nej inte okej. 
    Jag är extremt sötsugen nu för tiden och det är lite småjobbigt just för att jag inte vill vräka i mig massor med socker som jag vet att jag inte mår bra av. Men samtidigt är det såååå svårt att stå emot ibland.

Ja jag har också svåra problem med ischias/fogar och kan inte heller gå så speciellt mycket eller långt så mina dagliga promenader är tyvärr bara att glömma :/  

Struntsamma bara barnet mår bra! Även om det är påfrestande att man är så handikappad..  
  • sunny

Ja detta sötsug alltså.. ett evigt kämpande. Däremot var jag mycket värre under min förra graviditet och min son vägde 3,7 när han kom ut så större än "normalt" var han inte. Men det är klart det inte är bra att vräka i sig socker även om jag tänker äta det jag är sugen på nu samtidigt som jag försöker ha kontroll över det också.
    Gäller att hitta sin egna balansgång av vad man själv mår bra av :)

Jag känner också av hemska svimningasattacker ibland.. superläskigt! Kommer oftast när jag anstränger mig men även om jag bara sitter still kan det komma.. funderar på om det är järnbrist?

• sunny

Ja men där sa du något! Jag brukar alltid ha lågt blodtryck och det har varit fortsatt lågt under graviditeten så det är säkert det.. kan man göra något åt det tro? 

• sunny

Jag ringde och pratade med bm idag om yrseln och hon gav mig en tid ngn timma senare.
    Hade lite lågt blodtryck men inte superlågt och bra järnvärde. Hon skulle kolla lite andra värden också och återkomma om det var något men det trodde hon inte. 

Hennes råd; vila och försöka vara som vanligt.

• sunny

Vi har jättesvårt att komma fram till ett namn vi båda gillar, vill ju att det ska passa med storebror också och samtidigt inte vara för långt namn. Skulle jag få bestämma skulle lillebror få heta Noah, men min sambo vill Emil, något som inte alls klingar bra i mitt huvud.. Vi har även börjat diskutera Hugo och Charlie men de känns sådär..  Storebror här hemma heter Leo så ös gärna på med förslag om ni har några :)  

• sunny

Precis! Känns som alla heter Charlie.. Liam hade Leo fått heta om jag fått bestämma ;) men men.. 
    Min sambo är inne på Noel nu, är ju ett anagram till Leo så det låter sådär i mina öron. Annars vill han Arvid.. tycker dock det känns "tungt" om man jämför med Leo som är så "lätt". 
    Jag gillar ju som sagt mest Noah, Noah och Leo, så fint ju :)

• sunny

Vi har köpt en brio harmony av en vän, perfekt med hårdlift att bära med sig. Tycker dock hela vagnen i sig känns lite stor.. Dock gillar jag det ändå, känns mer säkert i början när de är så små.
    Vi hade en emmaljunga city cross också med hårdlift till första barnet och var supernöjda med den. Tycker dock den är lite dyr så det var perfekt att vi fick köpa denna. 
    Vi har dessutom kvar en babytravel amsterdam (?) med tre hjul, smidig när de blir lite större och kan sitta. Dock är hjulet fram som ska snurra inte snurrbart längre så det måste fixas om vi nu ska ha kvar den.. det visar sig. 

• sunny
    vinkel skrev 2013-04-15 13:56:13 följande:
    Besöket hos barnmorskan gick fint. SFmått 23,5, precis på kurvan. Bebisens hjärtslag 150/min. :)
    Nästa besök inbokat till mitten av maj. Har även fått tid för glukosbelastning.
    Föräldragrupp verkar det inte bli något med eftersom den barnmorskan de anställt för att täcka min ordinarie barnmorskas tjänst (hon är mammaledig) ska sluta och de har dåligt med folk i sommar. Känns tråkigt faktiskt, men men..
    Tråkigt att ni ska bli lidande och missa föräldragrupp.. När vi väntade första barnet älskade jag att gå på föräldragruppsmötena och idag är en av mina bättre vänner från just föräldragruppen.

Har också gjort glukosbelastning idag.. fy bubblan vad jobbigt det var.. men mest för att jag fortfarande är så illamående och inte fick ta mina lergigan comp som jag brukar. Men jag härdade ut och det såg bra ut :) Ett tips är att ha med dig någon bra bok/tidning så du håller dig sysselsatt under tiden.
Svar på tråden - bf juli 2013 -