• Saga09

- bf juli 2013 -

Vul görs bara om man haft problem med tidigare ma/mf tror jag. Jag bor i Stockholm och här går det att boka in vul privat till en liten kostnad. Annars gör man RUL i vecka 18..

Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Saga09
    Fiamedbarn skrev 2012-11-18 15:45:55 följande:
    Jag har förstått att om man väljer att göra ett KUB-test så får man ju rutinmässigt ett tidigare ultraljud, kring v 11 tror jag.
    jag kommer få göra mitt KUB i typ vecka 12+ Glad

Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Saga09
    lilja1111 skrev 2012-11-18 15:47:16 följande:
    jag ska göra ul den 30/11.. I vecka 8 alltså.
    Jag har inskrivning på tisdag, ska bli spännande att se mina järnvärden som var helt sjukt dåliga förra graviditeten.
    De är så kul att vi har blivit så många! härligt.
    Hoppas järnvärdena är bra nu då Glad
    Mina var toppenbra... än så länge. Kommer ihåg att det började gå utför kring vecka 20 om jag inte minns fel..
    Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Saga09

Vecka 9 nu och känner eg bara av att brösten ömmar och det hugger i magen med jämna mellanrum. Mår inte illa längre och är inte överdrivet sugen på nån mat... eller jooo kaviarsmörgås.. haha

Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Saga09
    vinkel skrev 2012-11-28 10:51:55 följande:
    När får man VUL egentligen? Är det vanligt eller mer om man vill/är orolig/något har hänt?
    Hälsosamtal, är det typ samma som inskrivning?

Många frågor! Känner mig så opåläst!
    Jag tror inte man bara får ett vul om man inte haft mf/ma i bagaget... jag bokade mitt privat och fick betala lite för det men det var det värt.

Tror det är lite olika - en del har hälsosamtal och sedan inskrivning ett par veckor senare. Jag hade nog ett kombinerat för jag har ingen ny tid hos min bm förrän jag är i vecka 16
    Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Saga09
    MalinTherese skrev 2012-12-05 11:14:34 följande:
    gud vad roligt med så många nya :) 
    Välkomna och grattis till er alla :)

Hur mår ni numera då flickor? =)
    Jag har själv mått konstant illa sedan v5, är i v 11 nu, och har säkerligen kräkts minst en gång varje vecka sedan illamåendet kom.. och nu ligger vi i magsjuka hela familjen, är det ngn som vet om detta kan vara någon fara för bäsen? 
    Jag mår rätt bra. Har lite dovt illamående men ingen fara alls.
    Annars känns det som vanligt - det gör mig hypernervös... tänk om kroppen bara spelar en ett väldigt elakt spel..
    Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Saga09
    smööla skrev 2012-12-05 14:54:38 följande:
    Jag va på inskrivning igår. Jag va orolig för att jag inte mår illa längre, och är heller inte trött.. Så hon kollade hjärtljudet, och det tickade på för fullt :) är i v.11 idag..

Åh så skönt. Jag oroar mig med för jag inte känner så mycket numer.. Har KUB om 3 veckor och det känns som en halv evighet dit..
    Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Saga09

Jag har garanterat gått upp i vikt men har inte ställt mig på vågen. Åt inte kolhydrater tidigare och nu är det nästan det bästa :(. Ska hämta ut ett paket med mamma leggings och tröja idag - allt klämmer ju om magen nu..

Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Saga09

KUB avklarat :) bebis sprattlade på för fullt och de hittade inget fel i mätningen eller nåt :) så himla skönt. Nu kan jag ta in att jag faktiskt är gravid ;)

Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Saga09
    Fåret Shaun skrev 2012-12-28 23:01:47 följande:
    planerar nyårsmiddag

avocadopannacotta med räkor
    Helstekt oxfilé med hasselbackspotatis och vinsås
    tiramisü.

Sen rullar jag fram nyårsdagen

Åh mums vad gott det lät Glad
    Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Saga09
    Laconian skrev 2012-12-28 22:55:08 följande:
    någon som minns hur många veckor innan RUL ni fick hem en lapp med tid på?

Min förra graviditet hade de glömt skicka till mig så fick ringa dit och då fick jag veta att jag skulle dit om 3 dagar så det var rena turen att jag ringde!! har ingen aning om när den lappen bör komma
    jag fick min tid redan i vecka 8 och jag kommer vara i vecka 19 vid RUL så gott om tid innan... men sen hade jag inskrivningen redan i 6+5 med vilket jag då tyckte kändes extremt tidigt..

Har du inte fått din tid kan det ju alltid vara värt och ringa och höra efter.
    Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Saga09
    LindaLo skrev 2012-12-30 12:24:48 följande:
    Gjorde ultraljud (riskbedömning) i torsdags, var livrädd. Mätningen visade dock att allt såg bra ut men några garantier finns ju inte såvida man inte gör ett fostervattensprov. Kommer troligtvis inte att göra det med tanke på resultatet av riskbedömningen MEN nu är jag rädd att jag kommer ångra mig när det är försent...Vad har ni andra för erfarenheter??

Vad fick du för siffror då? Fvp gör man väl bara om man får lite sämre siffror? Min bm sa att ofta så visar fvp att allt är ok även då man gått vidare med det provet.
    Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
  • Saga09
    Brumma skrev 2013-01-03 12:39:47 följande:
    KUB avklarat :)
    Man skall ju helst få värden över 1:200, vi hoppades på 1:400 eller kanske t.o.m 500..
    Vi fick 1:5000 :)
    Bästa värdena de sett på länge - så det var oro i onödan. Men känns skönt att ha gjort det med tanke på mina tidigare problem.
    Nu gick de igenom knodden ganska ordentligt, mätte huvudet o kollade att det hade rätt form o utvecklingsgrad, kollade kroppen lite extra.
    Vi fick se båda fötterna och händerna - med tår o fingrar :) Så häftigt att se fem yttepytte fingrar :)
    Skrutten sov när vi kom dit så vi fick väcka liten. Fick hosta o röra på magen - men det gjorde susen o skrutten vaknade så de kunde mäta bra :)
    Heeeelt fantastiskt!!!
    Grattis Glad
    Saga 2009 ¤ BF 6/7 2013
Svar på tråden - bf juli 2013 -