• Brumma

- bf juli 2013 -

Tips till alla som börjat må illa. Ha några osötade kex i handväskan att knapra på när det behövs. Förra graviditeten köpte jag med kanelsmak, men det kände jag inte för denna gången. Köp ingefära och blanda i tet. Jag köpte pulver i en hälsokostbutik sist o hade i en påse medans tet drog sig. Det finns torkad ingefära att tugga på oxå. Det hjälpte - nackdelen var att jag tillslut fick svårt för ren ingefära :)

• Brumma
    Rebban skrev 2012-11-07 13:45:59 följande:
    Osötade kex? Kommer du ihåg vilket märke? Jag letade i matbutiken men kunde inte hitta några som var osötade... Ska absolut testa om ingerfära fungera mot illamåndet.

Haha, nä helt osötat går nog tyvärr inte att hitta idag :( Jag köpte ngt som är mellanting mellan kex o knäckebröd. Jag fastnade för Wasas runda kanelknäcke. Det är en hel del socker i men den "smakar" inte sött - om du förstår vad jag menar... Jag klarade inte av sötsaker alls de första månaderna förra gången, faktum är att jag knappt ätit ngt sött på två veckor nu heller :) Men denna gång har jag köpt hem tunt fiberknäcke att ha i väskan. Knepet, för mig, var att tugga på ngt som inte smakade sött varje gång jag kände hunger. För blev jag hungrig mådde jag illa... En kompis till mig kräktes direkt om hon blev hungrig. Hon hade mackor med sig jämt. Minns att hon vaknade mitt i natten, hungrig - hann bara tänka. - fan oxå, o så kräktes hon... Men så illa är det ovanligt att det blir :)
  • Brumma

Inskrivning imorgon för mig - bara i vecka 5+0 om min utträkning stämmer...

• Brumma

Jag var på möte med min BM idag, inget riktigt inskrivningssamtal utan pratade mest om hur vi skulle lägga upp det, tittade på förra graviditeten samt hur jag upplevt den och förlossningen. Gjorde gravtest (på min begäran) men inga andra tester. Det var ett starkt plus :) Kommer att få göra ett första ultraljud redan den 27 november, då är jag i början av vecka åtta. Sedan blir det inskrivningstester i vecka 11, samt KUB provtagning. Ultraljud NUPP i vecka 13 samt det "vanliga" ultraljudet vecka 19 :) Plötsligt verkar jag ha fattat vad som händer - började lipa lite när jag prarade min man efter besöket (han jobbade) och han bad mig köpa hem lite ost o kex så vi kunde fira :)

• Brumma
    Fåret Shaun skrev 2012-11-09 21:56:47 följande:
    Men DS syns inte på vul eller ul det får man göra fostervatten prov för. Jag jobbar på en träningsärskola (de som är för handikappade för att gå i vanlig särskola) Idag frågade bm mig om jag vill göra Kub mm då jag är nyss fyllda 35. Jag svarade nej, man kan se lite avvikelser men långt ifrån alla. Nu vill jag inte att någon ska bli rädd för om man tänker efter hur liten andel av barnen som hamnar på särskola mm.  Men att en Cp-skada kan barnet få innan förlossningen, under förlossningen och fram tills barnet är två år. Skulle samma sak hända efter barnet fyllt två år räknas det som en hjärnskada. Här hemma resonerade vi att barnen vi har kan bli sjuka när som helst och vi kan inte förutse dem. Därför vill vi inte veta, vi kommer be att få veta könet. Om det blir en pojke kommer vi vara tvungna att berätta då jag har tre stycken som frågar mig om vi inte kan skaffa en bebis, en flickbebis. Jag vill inte skrämma någon alls, men även om man gör tester och de ser bra ut är det inte 100% att det stämmer.  
    Det är fint att peka

Med ett KUB (blodprov) samt ett NUPP (ultraljud) kombinerat får du fram sannolikhetssiffror. Är de höga så kan man därefter välja att gå vidare med fostervattensprov. Så jo, ett KUB (kombinerat med NUPP) ger en indikation på blandannat Downs syndrom. Ca 90% av alla graviditeter med DS upptäcks på detta sätt.
  • Brumma
    Babylängtar skrev 2012-11-10 01:26:19 följande:
    Ja men Vul+ blodprov är första steget för att kolla upp DS, efter de kan dom bedöma om det är risk 1 av 10 000 eller tex 1 av 200 att man riskerar att få ett barn med DS. Och när man fått de svaret kan man sen bedömma om man vill gå vidare med ett fostervattens prov. Så sa iaf min BM igår då jag var på mitt första besök. Min mans syster har DS få jag fick ett Vul + blodprov inbokat i v 9.

Antar du tar blodprover först? De kan tas tidigast i vecka 10.. NUPP (UL) kan tas tidigast i vecka 11.. Allt måste göras mellan vecka 10 till 13+6.
  • Brumma
    jess55 skrev 2012-11-10 06:56:27 följande:
    Hej allihop! Jag vet att det är olika från olika städer men när gör man i regel det första ultraljudet? Jag vet ju att man har ett mellan v17-20 å då kan man få veta könet ( beroende på stad och barnmorska) men är det verkligen det första? Jag kimmer hem från USA när jag är i v 9 å hoppas verkliigen på att få se lilla parveln!! Hur har det gått för dig MalinTerese??<3

Tror många får vänta så länge tyvärr, om man inte gör ett privat. Jag har dock fått göra i vecka 12 första graviditeten och denna skall ultraljud göras i vecka åtta för att kolla allt är bra med knodden :)
  • Brumma
    MalinTherese skrev 2012-11-10 08:24:06 följande:
    Jag fick en blödning men sen var de inge mer så bm å dom på gyn ville avvakta me ett vul.. Nya bestämmelser på hudiksvalls sjukhus.. Men jag hoppas att den lille mår bra där inne.. Är mer illamående än någonsin idag..

Håller tummarna!!
  • Brumma
    Fiamedbarn skrev 2012-11-12 17:34:43 följande:
    Jag ringde precis för att skriva in mig, och på telefon sa de att jag var i vecka fyra när jag vet att jag är i vecka 6! De räknar inte som de kalendrar jag hittat på nätet. Jag utgår från veckobeskrivningen här www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/Gravid/Gravid.../ och där står de att de två första veckorna är innan befruktningen, men för mig handlar det bara om 9 dagar vilket kanske ställer till det. Jag har ju rätt kort menscykel på ca 25 dagar så min ÄL var bara 9 dagar efter mensens första dag... Känns lite snopet att bli snuvad på två veckor, men jag ska inte dividera lika mycket med dom när vi träffas som jag gjort på telefon  

Haha, ja det lär väl ge sig när de tar fram sin snurra o kollar :) Jag har också en menscykel på enbart 25 dagar, vilket gjorde att min BM flyttade min BF till 9juli istället för 11, som uträkningarna på nätet vill ha det till - även de där man fyller i sin menscykel. Sen så hjälpte det ju att jag var hos samma BM och tog ut min spiral tre dagar efter sista mensen slutat - alltså några dagar innan ÄL - så hon vet exakt när jag blev gravid ;)
  • Brumma
    smulanss skrev 2012-11-12 18:54:43 följande:
    Tyvärr fick jag missfall idag. det började med lite blödningar i helgen och idag blev det störtblödningr. Var på gynakuten och fick det bekräftat. Lycka till er andra!

:'( Kram!
Svar på tråden - bf juli 2013 -