• Anonym (Undrar)

Är jag blatte eller inte?

Kortfattat så är jag född och uppvuxen i Sverige, mina föräldrar är invandrare och har bott här i 30 år. 

Jag pratar flytande svenska utan några som helst brytningar, men ändå verkar invandrare som till exempel klasskamrater störa sig rejält på mig. Dom säger att jag försöker vara som svenskar (trots att detta känns naturligt för mig) och dom tycker att jag borde bryta på svenska och använda mig av slang. De tycker att jag pratar 
    ''för rent'' och att jag borde anpassa mig till invandrare eftersom att jag är invandrare.

Jag har sagt ''nej jag är inte invandrare'' men då blir dom sura, för jag trodde man var invandrare om man ej är född i Sverige/Ej har medborgarskap??
    Jag är trött på att folk ska kalla mig för blatte, svartskalle, invandrare, wannabe-svenne osv.. 

Jag ser inte mig själv som utländsk alls, men det känns så fel ändå att säga att jag är svensk för då blir folk genast väldigt provocerade så jag brukar bara säga att jag är svensk med utländskt etnicitet.

Vad tycker ni? Hur skulle ni se mig? Vad tycker ni att jag faller in för kategori (om man nu ska bli kategoriserad dvs) 
  • Svar på tråden Är jag blatte eller inte?
  • Emmeliina

Du är som min man då :) han är född i Sverige och hans föräldrar kom från Rumänien 1 år innan han föddes. Han pratar också perfekt svenska utan brytning.
    Jag ser iaf inte honom som en "blatte" eller invandrare. Däremot ser jag hans föräldrar som invandrare för det är dem ju :) tror att barn till invandrare räknas som andra generationen invandrare eller nåt sånt.

Men skit i dem, vad känner du dig själv som? Det är det som räknas :)

• Anonym (Undrar)
    Emmeliina skrev 2012-10-20 11:47:53 följande:
    Du är som min man då :) han är född i Sverige och hans föräldrar kom från Rumänien 1 år innan han föddes. Han pratar också perfekt svenska utan brytning.
    Jag ser iaf inte honom som en "blatte" eller invandrare. Däremot ser jag hans föräldrar som invandrare för det är dem ju :) tror att barn till invandrare räknas som andra generationen invandrare eller nåt sånt.

Men skit i dem, vad känner du dig själv som? Det är det som räknas :)
    Hej, jo mina föräldrar kan jag ju se lite som invandrare eftersom dom helt enkelt föredrar sin egna kultur, dom var tvungna att anpassa sig till det svenska samhället. :)

Egentligen känner jag mig faktiskt inte som något och avskyr när folk ska lägga mig och andra i fack. Men i hjärtat så känner jag mig mer som svensk än invandrare/'blatte''.

Men det är något jag håller för mig själv (vilket jag tycker är synd att jag måste göra det) eftersom att jag inte vill ha stora reaktioner eller provocera fram åsikter från andra..
  • Anonym

Jag har några vänner med samma historia och jag skulle väl kalla dem "svenska med utlandsfödda föräldrar" om man nu tvunget måste placera allt och alla i fack. Själv är jag barn till två "halvsvenskar" (d.v.s. de har en båda en svensk och en icke-svensk förälder) och jag blir också ifrågasatt ibland (inte ofta alltså, men det händer) när jag kallar mig helsvensk. Vissa verkar tycka att man aldrig kan bli svensk om någon i ens släkt inte är det, oavsett hur många generationer tillbaka det handlar om. Jag tror jag ska börja kalla mig afrikan, faktiskt, för från början kommer vi ju alla från afrika.

• Mio

Samma med min sambo. Hans mamma är från Indien och hans pappa är från Polen men han är född i Sverige. På frågan "vart är du ifrån?" brukar han svara "jag är från Sverige men mamma är från Indien och pappa från Polen." Han har aldrig sett sig som något annat än svensk, även om han pratar polska och engelska hemma. Även han har fått höra att han beter sig "för svenskt" och har fått sina värderingar ifrågasatta mer än en gång! Min sambo sa det en gång "varför ska jag bryta när jag är född och uppvuxen i Sverige? Jag skulle ju bara göra mig själv en otjänst!"

Det är bara att stå på sig! Man är den man är och ska inte behöva vara någon annan pga att folk vill det. Vet att min kompis kom till mig för ett tag sedan och sa "här har jag gått och räknat mig själv som svensk men jag är tydligen räknad som invandrare! Det var ju snopet!" Helknäppt att andra ska försöka bestämma vad man "är" för något.

Tyvärr är det väl lite så att det tjatas om att folk med utländsk härkomst ska anpassa sig till "oss svenskar" men när de gör det blir det fel där också för då "håller de inte på sina traditioner".

• destination

Här där jag bor så är det skillnad på "blatte" och "invandrare" . Vi brukar säga att de som är födda här, men har utländskt påbrå är blattar medan de som invandrat till sverige simpelt är invandrare. Tycker det är tråkigt med denna definition men ville ändå nämna det. 

Det är ju lite en definitionsfråga faktiskt! Jag är i precis samma situation som du. Pratar perfekt svenska, det är ju faktiskt mitt modersmål. Använder inte "blatte"slang utan mer än typiska stads-slang. Liksom slang som ungdomar (och vuxna) oavsett påbrå i min stad använder.  I göteborg är det till exempel vanligt att man lägger till "la" i språket. Det är ju inte något riktigt ord utan bara typiskt utfyllnadsord som många använder.

Jag får också ofta höra att jag är försvenskad, har glömt bort vart jag kommer ifrån och massa annat skit som inte rör mig ryggen. Jag kommer från Sverige, är född här, uppvuxen här, gått i skola här hela mitt liv, jobbat här osv. Skillnaden är bara att jag är flerspråkig.

Så jag brukar säga att man är det man känner sig som. Jag känner mig svensk vilket även mina papper kan bevisa, haha. Så jag är svensk med utländskt påbrå! 

• Smartie

Det är väl snarare så att "blatte" har blivit ett samlingsnamn för alla med icke västerländskt ursprung som pratar svenska med brytning och / eller använder "förortsslang"? Dvs det har blivit en slags identitet som vissa avskyr eller inte bryr sig om, andra "hyllar" och tycker att alla som inte ser svenska / nordeuropeiska ut ska anamma?

Det finns svenskar och invandrare, vilket är en sak. Sen finns det "svennar" och "blattar" tydligen, som handlar lika mycket om stil och vad man identifierar sig som. Bland de som hyllar blatte-identiteten verkar det också finnas ett utbrett svenneförakt. Det är väl detta TS har råkat ut för, för inget verkar vara mer provocerande för dessa människor än någon som ser ut som en blatte men pratar och uppför sig som en svenne (enligt deras egna definitioner kring vad som är vad).

• Smartie

Eller är det så att även etniska svenskar ifrågasätter TS? För i denna grupp florerar självklart rasism eller fördomar mot många invandrare eller "blattar" - precis som omvänt - men "blattar" som pratar och beter sig som de flesta svenskar gör, brukar inte ifrågasättas eller ha några större problem bland svenskar.

Det är väl detta som är dilemmat. I de flesta länder - inte bara Sverige - är det lättare att bli accepterad och ta sig fram om man anammar majoritetens språk och kultur, eller iaf inte avviker för mycket. Samtidigt tycker både välmenande förstå sig på-are och många ur den "egna" gruppen att man ska skilja ut sig och hålla på sina egna traditioner etc. En kompis styvbrorsa är invandrare i ordets rätta mening, eftersom han är född i Iran och har iranska föräldrar. Han var dock bara två år när han och familjen kom till Sverige, han är tvåspråkig men säger själv att han pratar svenska bättre än farsi, man hör ingen brytning, hans familj är ganska sekulariserad och han umgås mest med svenskar. Inte mycket än möjligen utseendet, skiljer honom från genomsnittssvensken. Men från andra iranier (och även andra från Mellanöstern etc) har han många gånger fått höra att han är "för" svensk, wannabe, att han är en mes etc.

Det är inte lätt att göra rätt :/ 

• Gabuski

Jag fick höra att mina barn inte räknas som svenskar. Jag är helsvensk och deras pappa från Chile.

Själv har jag inte ens tänkt i de banorna. De är födda här, svenska medborgare, pratar svenska; ja då är de väl svenska?

Invandrare är du ju inte, du har ju inte invandrat.

• Anonym

Jag är också en! Föräldrarna kom hit på sextiotalet, jag är född här, pratar svenska utan brytning och ser svensk ut..

Avskyr ordet andra generations invadrare, ser mig hellre som svensk med utländska föräldrar..jag är ju svensk! 

• Anonym (Hassan)

De flesta etniska svenskar talar långt ifrån perfekt svenska.
    Och läser man familjeliv så inser man att många också skriver som krattor.
    Själv tror jag språket är nyckeln till att fungera i samhället.
    Språket först och värderingar sedan.
    Pigmentering kommer ganska långt ner på listan.

Svar på tråden Är jag blatte eller inte?