• Anonym (hus)

Stå ensam på lån trots familj?

Hej!

Jag och sambon har länge velat köpa hus. Vi bor just nu i bostadsrätt, en 2a. Vår son fyller snart 2 år och det är dags att flytta till större.

Problemet är att jag inte har någon fast inkomst utan jag springvikarierar inom barnomsorgen.

Vi har just nu 100.000 sparat på banken tillsammans (endast sambon som står på lånet till lägenheten) och räknar med att gå minst 100.000kr + på lägebheten vid försäljning.

Skulle vi gå till banknen nu om lånelöfte skulle vi inte få mycket då dom inte kan räkna med min inkomst. Kan min sambo söka om lånet själv och inte fylla i att jag bor med, eller till och med vår son?

Enligt deras egna uträknare skulle han få större lån om vi gjorde så.

Vi skulle klara av månadskostnaden galant. Men bankerna har sina mallar dom går efter (vilket jag förstår) och vi passar inte alls in i den mallen.

Tips? Tankar?

• Svar på tråden Stå ensam på lån trots familj?
  • Anonym

bluestep? då lånar även ut till dom som inte har fast när det kommer till huslån.

• Anonym (hus)
    Anonym skrev 2012-10-20 13:11:16 följande:
    bluestep? då lånar även ut till dom som inte har fast när det kommer till huslån.

Räntan kändes lite hög när man jämför med vanliga banker. Men ja..
  • vännen

Om han kan lura banken alltså ? Jo, det går väl, men kanske inte är så smart i det låga loppet att ljuga sig fram här i livet.

• Pastell
    vännen skrev 2012-10-20 14:01:10 följande:
    Om han kan lura banken alltså ? Jo, det går väl, men kanske inte är så smart i det låga loppet att ljuga sig fram här i livet.
  • Anonym (hus)
    vännen skrev 2012-10-20 14:01:10 följande:

Det är väl aldrig bra. Men med tanke på att månadskostnaden skulle bli ca 1000-2000 högre med hus än hur vi bor nu känns det lite surt.
  • vännen
    Anonym (hus) skrev 2012-10-20 14:28:33 följande:
    Det är väl aldrig bra. Men med tanke på att månadskostnaden skulle bli ca 1000-2000 högre med hus än hur vi bor nu känns det lite surt.

Jag förstår det, men risken är att banken får reda på att han fått lån på felaktiga grunder o säger upp lånet till betalning. Ganska surt det också.
  • linpen

När vi flyttade för ett par år sedan så valde vi att bara jag skulle stå på lånet och lägenheten då min sambo just startat ett företag. Berättade hur det var för banken och banken räknade då på inkomst och kostnader för mig och döttrarna, det var inga problem alls.

• Ms H

Det är lätt att falla i tankefällan "det blir bara några tusen dyrare". Ja, lånet kanske, eller lån och rena driftskostnader möjligen, men det är så mycket annat som kostar när man köper/har hus. Räkna på det ordentligt! Tänk också på kostnaderna som uppstår i försäljning/köp, såsom vinstskatt, lagfartsavgift, besiktning och en massa annat.

• Vinterankan

Om han söker lånet själv och sedan står som ägare till 100% så går det nog och det kan ni prata med banken om. När vi kollade upp lån för att ev byta bank och min sambo hade en hög men osäker inkomst så var det en bank som tom sa att om sambon skrev över sin del av boendet på mig och jag sökte ensam så gick det bra. De räknade inte att jag skulle vara försörjningsskyldig för honom, bara barnet.

• slemtorsk i din bralla

Min man står ensam på lånet på vårat hus men jag äger ändå 50% av det.. Bankens eget förslag då jag studerar och inte tjänar så bra plus att jag hade en anmärkning.

Det går utmärkt om han tjänar tillräckligt för att försörja er alla. Vår bank hade som krav att efter alla fasta utgifter såsom driftkostnader, räntor och amorteringar var betalda skulle det finnas 7500 kr "över" / vuxen och 3500/barn och detta ÄVEN då mitt barn bor större delen hos sin pappa (man räknade bort underhållet från de 3500).

Annars får ni helt enkelt vänta tills ni har bättre ekonomi. Det handlar ju inte bara om månadskostnaden. Bankerna kräver oftast ett regelbundet sparande (vilket ni iofs verkar ha) och att man har en buffert till huset på ett antal tio-tusen.

Sen ska det ju även finnas pengar till kontantinsats, stämplingsavgift och lagfart och annat smått och gott som de inte gärna lånar ut till (det går att fixa till det men då blir det topplån med finfina räntor som ligger bra mycket högre än boräntorna)

• summerhunter

Om ni inte är gifta kan han göra så, dock inte "mörka" sonen.

Haken är att det det handlar om säkerhet för lånet dvs söker han lån för hela och får lån så vill säkert banken att han har hela lagfarten.

Om han sedan ger fig en del av lagfarten i gåva ex, så står ju han ensam på lånen.

Om han skulle ta lån och söka lagfart själv för att du sedan skulle ställa dig på lånen ich lagfarten , det går bra antar jag...?

Svar på tråden Stå ensam på lån trots familj?