• Sötsug

Sixten - Vad tycker ni?

Det enda namn som jag och min sambo halvt kommit fram till är Sixten. Ni som valt detta namn, har ni ångrat er?

Jag kan väl tycka att det är sött tills barnet blir 10-11 år. Efter det känns det inte så sött längre. Känns väl även som att alla i samma ålder kommer heta något modernare namn typ Kevin, Milo och Liam. Och så våran Sixten med sitt gubbnamn.

Varför ska man välja Sixten och inte Liam, Kevin, Milo eller Vincent t ex?

Familjeliv, övertyga mig om att jag inte kommer ångra namnet Sixten!

• Svar på tråden Sixten - Vad tycker ni?
  • pluvdo

Om du känner att du behöver övertygas om att det inte är någonting som kommer ångras senare så kanske det är bättre att välja ett annat namn?

• Maddi

Varför inte bestämma ett namn ni tycker är fint? Vad andra tycker och tänker spelar väl ingen roll, det är ju inte deras barn. Men som ovan skriver, om du måste övertygas så får jag den tanken att du inte tycker det är fint själv?

• FredrikaH

Min son heter Sixten, men vi kallar honom Sigge för det mesta.. Jag bryr mig inte om hur namnet kommer vara modernt om 20 år eller inte faktiskt.. Jag hette inte samma klassiska namn som mina dagis/skolkompisar och jag mår bra iallafall :)

• webby

Välj ett namn ni är nöjda med, och inte ett namn du tror du kommer ångra.

• Sötsug

Jag vill ju att han ska heta Sixten. Tycker det är fint!

Men jag är orolig för vad andra kommer tycka.

Det känns lite som att han kommer bli mobbad eller något för namnet också.

• LillLouise84

Jag gillar verkligen det namnet. Försöker övertyga min make om det samma ;) Ett coolt namn

• pluvdo

Det är ju inne med gubb- och tantnamn, så han kommer förmodligen inte bli mobbad. Det känns som att det är minst lika många barn som får sådana namn som det är som får heta typ Liam och Milo.

• EmmaHenke

Men Sixten är ju inte ovanligt längre. Vi har 2 på Barnens förskola och jag har träffat fler som heter det. Jag tycker det är jätte fint!

• clembke

På våra barns fsk finns det två barn som heter Einar och August. Så även dessa "gubbnamn" kommer tillbaka...
    Sixten hette min fvvogubbe när jag va liten. Fullkomligt älskade honom så jag förknippar namnet till en rolig "farfar"...

Svar på tråden Sixten - Vad tycker ni?