• Anonym (Malin)

    Jag är frivilligt barnfri

    Jag är kvinna, 30+, gift sedan några år tillbaka - och frivilligt barnfri. Fråga mig vad du vill

  • Svar på tråden Jag är frivilligt barnfri
  • Jordubbenröd

    Vill först nämna att det är starkt att gå sin egna väg, kan tänka mig att ditt beslut för många kan vara lite svårt att förstå sig på. Jag hoppas du är nöjd med ditt beslut och att du inte ångrar dig sen.

    Jag har ingen direkt fråga men undrar såklart varför du väljer bort barn i ditt liv? För mig är det en del av livet och någonting så häftigt. Ett mirakel verkligen. 

    Är du inte rädd för att du i framtiden kommer ångar dig? Eller som äldre aldrig få barnbarn? Har din man barn sedan innan?

     

  • Anonym (Malin)
    Jordubbenröd skrev 2012-10-20 17:48:29 följande:
    Vill först nämna att det är starkt att gå sin egna väg, kan tänka mig att ditt beslut för många kan vara lite svårt att förstå sig på. Jag hoppas du är nöjd med ditt beslut och att du inte ångrar dig sen.

    Jag har ingen direkt fråga men undrar såklart varför du väljer bort barn i ditt liv? För mig är det en del av livet och någonting så häftigt. Ett mirakel verkligen. 

    Är du inte rädd för att du i framtiden kommer ångar dig? Eller som äldre aldrig få barnbarn? Har din man barn sedan innan?

     

    Jag tänker såhär: Man vet aldrig hur livet kommer att se ut. Jag har ingen kristallkula. Jag kan givetvis inte veta om jag någon gång i framtiden kommer att ändra mig - men är det ett giltigt skäl för att skaffa barn? För mig är det inte det. Jag är sann mot mig själv i att jag inte vill ha barn, sanna val brukar jag inte ångra (d.v.s. val som jag själv gjort och där jag kan motivera det för mig själv). Så nej, jag är inte rädd för att ångra mig.

    Barn är mirakel och häftiga för mig med, men jag känner inte att jag vill ha några egna. Jag har aldrig haft en barnlängtan och ser därför ingen anledning till att skaffa barn.

    Varför skulle jag vara rädd för att inte få barnbarn? För att inte sitta ensam på hemmet? Realisten i mig vet att antalet barn/barnbarn inte är avgörande för hur ensam man/jag blir på ålderns höst.

    Min man har inga barn.
  • Anonym (Malin)
    Anonym skrev 2012-10-20 18:08:31 följande:
    Vill din man inte heller ha barn?

    Nej. Annars hade det nog blivit jobbigt; om en vill och den andra inte.
  • Anonym (En till barnfri)

    Jag är också frivilligt barnfri, och tänker så förbli. :) Jag undrar vad du säger när folk irl frågar varför du inte vill ha barn? De tenderar ju ofta att inte förstå vad man än säger tycker jag... 

  • Anonym (Malin)
    Anonym (En till barnfri) skrev 2012-10-20 23:12:19 följande:
    Jag är också frivilligt barnfri, och tänker så förbli. :) Jag undrar vad du säger när folk irl frågar varför du inte vill ha barn? De tenderar ju ofta att inte förstå vad man än säger tycker jag... 

    Det beror på vem som frågar. Är det på jobbet kanske jag bara säger att jag inte har barn, men då riskerar jag ju att få höra "Det kommer!"... Jag tycker inte jag ska behöva motivera varför jag inte vill ha barn, men det är många som kräver mig på förklaringar. Det är inte alltid jag orkar förklara. Jag frågar ju aldrig folk varför de valde att skaffa barn
  • Anonym (Provocerande)
    Anonym (Malin) skrev 2012-10-20 17:42:25 följande:

    Jag är kvinna, 30+, gift sedan några år tillbaka - och frivilligt barnfri. Fråga mig vad du vill


    Tycker många det är provocerande?
  • Anonym (Signatör)
    Anonym (Malin) skrev 2012-10-20 17:42:25 följande:

    Jag är kvinna, 30+, gift sedan några år tillbaka - och frivilligt barnfri. Fråga mig vad du vill


     


    Vad gör du på Familjeliv om du nu inte vill ha barn?

  • Anonym (Visst)
    Anonym (Signatör) skrev 2021-03-15 19:51:38 följande:

     

    Vad gör du på Familjeliv om du nu inte vill ha barn?


    Är det ett krav att ha barn för att få vara här? Är man ingen familj menar du om man är 2 eller fler vuxna utan barn?
  • Anonym (Jag med)

    Är också kvinna över 30 och barnfri. Vad svarar du när omgivningen frågar vad du lägger din tid och pengar på?

    På jobbet när folk frågar mig om barn brukar jag svara ungefär: Jag har inga problem att vara med och diskutera fertilitet, graviditet, födsel, amning och frågor kring barn. Sålänge det inte handlar om mig och mitt liv.

    Hur folk tolkar detta är upp till dom. De flesta antar nog då att jag inte kan få barn och inte vill prata om det kring mig. Tycker det är jättebra, brukar inte få följdfrågor efter sånt svar utan folk verkar snarare skämmas. I andra fall när det bara är ytligt bekanta svarar jag snabbt att alla inte kan få barn. Också ett effektivt svar.

Svar på tråden Jag är frivilligt barnfri