• Linda Lights

Jag är rökare - fråga mig vad du vill!

Många har åsikter om oss som röker. Många tycker att det "bara" är att sluta, men för alla är det inte så lätt som det verkar. Det skapas fler och fler rökförbud ute i samhället och det tycker jag är bra, men ibland känns det som om debatten blir skev och vi ses som en andra klassens medborgare. Vi vet att det är farligt att röka och att det förr eller senare leder till sjukdomar, så det behöver ni inte upprepa som ett mantra. Men kanske finns det några frågor som gör att förståelsen ändå kan öka för oss som fortfarande inte klarat av att sluta röka. Fråga på!

• Svar på tråden Jag är rökare - fråga mig vad du vill!
  • Anonym (undrar)

Känns det inte värt att kämpa som tusan för att bli rökfri snarast, bla. pga dina/ditt barn?
    Minimera riskerna för lungcancer och få se ev barnbarn växa upp!

• Linda Lights
    Anonym (undrar) skrev 2012-11-02 00:20:15 följande:
    Känns det inte värt att kämpa som tusan för att bli rökfri snarast, bla. pga dina/ditt barn?
    Minimera riskerna för lungcancer och få se ev barnbarn växa upp!

Jo. Eftersom jag har två döttrar som båda röker så har vi pratat om att gemensamt försöka sluta röka där vi kan peppa varandra osv. För egen del har jag ganska många misslyckanden bakom mig (vad gäller att sluta röka) så jag funderar på att gå till VC för att ev kunna få Champix utskrivet, men jag känner att jag behöver samordna "sluta-röka-projektet" med mina döttrar och det hoppas jag vi kan göra inom en snar framtid.
  • Tashie

Varför låtsas ni om att rökare är en icke-självvald minoritet trots att ni är det?

Skillnaden mellan naturen och civilisationen är att i naturen går de inkompetenta under och i civilisationen gör de inte det.
  • Topcom

Höhö, ja, andra klassens medborgare.. Det har du rätt i..!

• Tashie
    Tashie skrev 2012-11-03 16:48:17 följande:
    Varför låtsas ni om att rökare är en icke-självvald minoritet trots att ni är det?
    Trots att ni inte är det, menar jag.
    Skillnaden mellan naturen och civilisationen är att i naturen går de inkompetenta under och i civilisationen gör de inte det.
  • Leeroy

Jag röker.
    Har du lyckats vara rökfri under en längre period någon gång i livet?

• Linda Lights
    Leeroy skrev 2012-11-03 23:41:44 följande:
    Jag röker.
    Har du lyckats vara rökfri under en längre period någon gång i livet?
    Ja, i samband med att mina döttrar föddes var jag rökfri under nästan fem år. Jag började röka igen när yngsta dottern var ca 1,5 år. Jag skulle "bara feströka" men trillade dit redan vid första tillfället då jag genast tyckte mig upptäcka att jag saknat cigaretterna så mycket. Sen har jag haft kortare uppehåll då jag försökt sluta röka, men det har aldrig blivit något bra av det.

Själv? Har du haft något längre uppehåll? 
  • Linda Lights
    Tashie skrev 2012-11-03 16:48:17 följande:
    Jag kan inte svara på frågan eftersom jag inte låtsas om att det är så.
  • GissellaStar

Hade samma fråga som Leeroy

" Har du lyckats vara rökfri under en längre period någon gång i livet?"

Har slutat röka, blir ett år snart om ngr dagar. Slutade när jag plussade (blev gravid). Vill aldrig börja igen eftersom det skulle kännas så dumt men ville höra "andras" erfarenheter. 

• Anonym

Är du aldrig rädd eller får ångest över framtiden?
    Jag var du, jag kunde inte sluta, det sa jag alltid. 
    Jag visste inte vilket jag var mest rädd för, min sviktande hälsa, den allt tyngre andningen som jag märkte av, när jag inte kunde sova för att halsen slemmade ihop, när jag flämtade om jag talade för länge.
    Då fick jag ångest, det här var i slutet när jag rökte.
    Eller om jag var mer rädd för vad som skulle hända med min psykiska hälsa om jag la av att röka. 
    Jag visste inte hur jag skulle komma loss ur det.

Kan du känna igen något av det?         

Svar på tråden Jag är rökare - fråga mig vad du vill!