• Emmyl

Kan man ge stekt blodpudding till en 8-månaders bebis?

Eller ska man koka den?  Jag tänkte att man kanske kan steka den på svag värme så det inte blir en hård yta?

• Svar på tråden Kan man ge stekt blodpudding till en 8-månaders bebis?
  • Alexi

Man kan köra den på en tallrik i mikron, så slipper man stekytan. Ett par minuter på varje sida bara, funkar jättebra.

• narie24

Till en tiomånaders då? När börjar det bli ok med stekt mat? Vad är riskerna?

• Regnig måndag

Den lär ju vara förkokt, som korv är, så jag ser inte problemet.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Alexi
    narie24 skrev 2012-10-21 13:03:36 följande:
    Till en tiomånaders då? När börjar det bli ok med stekt mat? Vad är riskerna?
    Hårdstekt mat är ju bra att vänta med, men lättstekt är ju ingen fara i den åldern. Men de ska ju kunna tugga maten också.
  • M i l l a n

Skulle inte ge blodpudding alls till ett barn. Fast det beror nog på att jag får avsmak bara av att läsa innehållsförteckningen. :/ Kokt blodpudding låter inte gott. Ge hellre nåt annat som kan kokas.

• Natulcien
    M i l l a n skrev 2012-10-21 13:56:40 följande:
    Skulle inte ge blodpudding alls till ett barn. Fast det beror nog på att jag får avsmak bara av att läsa innehållsförteckningen. :/ Kokt blodpudding låter inte gott. Ge hellre nåt annat som kan kokas.
    Nej, det är ju ganska mycket socker i blodpudding och dessutom nitrit... Och vissa sorter innehåller ju blodpulver istället för riktigt blod och fylls ut med potatisfiber etc. Så vi gav det aldrig till sonen när han var bebis.
    Men från ca 1 års ålder får sonen blodpuddning ibland, mest för järnets skull, och då de bättre sorterna.
  • Laudamus

I broschyren vi fick från Livsmedelsverket på BVC står det typ att "en skiva blodpudding värmd i micron är mums för en bebis". Och det står under rubriken enkla recept för den första maten så det borde ju funka för en 8-månaders.

• M i l l a n

Livsmedelsverkets rekommendationer är inget jag skulle gå på. De rekommenderar ju också att barn ska äta lättmargarin och dricka lättmjölk nu för tiden.

Svar på tråden Kan man ge stekt blodpudding till en 8-månaders bebis?