Adoptera bort sonen?!?!?!
Jag tror inte att du är dum, men jag förstår av din beskrivning att du fått barn som väldigt ung och du har det antagligen ganska tufft med tre barn på egen hand. Barn tar alltid skada av missbruk, även om det är en mycket kärleksfull förälder som lyckas undvika de allvarligaste situationerna. Din son är också mycket liten ännu, vid 4,5 år kan han inte analysera och sätta ord på hur han har det och framför allt inte veta hur ett barn borde ha det. Kärlek räcker tyvärr inte för att göra barn trygga.
Jag var själv extremt pappa-kär som barn och ville bara bo hos honom, men som vuxen har jag helt brutit med min pappa eftersom hans sätt att leva (inte vanligt missbruk, men dysfunktionell på liknande sätt), faktiskt skadade mig då han inte klarade av att sätta barnets behov i första rummet. Min mamma orkade inte se hur jag eg hade det och nöjde sig med att jag ju ville bo hos pappa. Hon hade inte kraft att erbjuda något annat liv heller, något jag också kan förstå som vuxen. Min mamma är förlåten, men barndomen påverkar mig fortfarande i högsta grad.
Det är fantastiskt om ditt ex har funnit kärlek och trygghet, det är bra för er son i längden. Men jag säger som några andra före mig att ta det lugnt med adoption. Finns viljan på riktigt så finns den kvar om ett år eller två också. en annan sak som är bra att veta är att även när det gäller s k närståendeadoption (förälders partner som i detta fall) så måste socialtjänsten göra en utredning om adoptionen är i barnets intresse.
Kanske kan du ta kontakt med familjerätten i barnets hemkommun och ta reda på om det kanske är möjligt att ditt ex nya pojkvän kan få bli vårdnadshavare utan adoption? Det skulle lösa en del praktiska problem och ge pojkvännen rätt att ta vissa beslut, skriva på papper för skola och liknande, men utan att du förlorar alla rättigheter. Tänk också på att det är mycket stor risk att din son i framtiden kan komma att tolka det som att du övergav honom/gav upp honom och att det kan få honom att tvivla på sitt egenvärde, oavsett hur goda skäl du har.
Lycka till, alla inblandade.