• hoppsa

Rooiboste till bebis?

Jag har börjat ge ljummet svagt ekologiskt rooiboste till min bebis på 8 mån till frukost. Han älskar det.

Är det dumt? 

• Svar på tråden Rooiboste till bebis?
  • Minion
    Elvis Mamma skrev 2012-10-21 13:18:37 följande:
    Varför ge te till en bebis?
    Undrar jag också? Det innehåller ju koffein...
  • Betty Boop
    Minion skrev 2012-10-21 14:14:34 följande:
    Rooiboste är ju rött te och det innehåller inte koffein.
  • Minion
    Betty Boop skrev 2012-10-21 14:15:29 följande:
    Rooiboste är ju rött te och det innehåller inte koffein.
    Okej :)
  • Natulcien
    Minion skrev 2012-10-21 14:14:34 följande:
    Nej, inte rooibos-te. Det är koffeinfritt.

Sen skulle jag ändå inte ge det till en bebis...men det är ju jag det.
  • hoppsa

Ja rooiboste är koffeinfritt. 

Läs om det här http://sv.wikipedia.org/wiki/Rooibos

Rooibos är ju bara nyttigt, det jag undrar är om det är lämpligt att ge bebis, sånt jag inte tänkt på. 

Natulcien, varför skulle du inte ge till bebis?

Bebis frukost är kall, macka, turkisk yoghurt, och själv vill jag gärna ha varmt till och han vägrar välling och sånt så jag tänkte varför inte?

• Natulcien
    hoppsa skrev 2012-10-21 15:45:00 följande:
    Natulcien, varför skulle du inte ge till bebis?

Därför att jag helst gav bröstmjölk som måltidsdryck i den åldern. Hade jag inte ammat så hade jag helst gett ersättning som måltidsdryck.
  • Elvis Mamma

Visst rooibos te kanske är nyttigt men bröstmjölk eller ersättning är ännu nyttigare och lämpligare att ge i den åldern

• skogsvitter

Till en så liten skulle jag aldrig ge te. Däremot dricker våra nu betydligt äldre barn te ibland (just roobios, som ju som sagt är rött te och innehåller varken koffein eller tein, alternativt får de smaka örtté som jag gjort själv).

Men till ett spädbarn, nej. De bör dricka bröstmjölk (eller ersättning).

• cina78

att de inte får äta honung kanske du vet, men om inte så skippa det i teet, kan innehålla sporer.
    själva teet vet jag tyvärr inget om.. 

• Mamonano

Rooibos ges till mindre barn i Sydafrika.

Jag kan såklart inte svara för om det är lämpligt för en liten att dricka detta. Eller från vilken ålder. Men det innehåller innehåller inget koffeinm ingen garvsyra, mycket lite tanniner och anses väl i allmänhet vara väldigt nyttigt.

Man kanske istället ska ställa sig frågan om det är bra för en liten att dricka fruktjuicer, fruktdrycker, "konstsockrade" drycker och annat skräp. sett ur den synvinkeln skulle jag i alla jag känna mig tryggare med rooibos.

Svar på tråden Rooiboste till bebis?