• Anonym (Student)

Äta billigt utan frys och ugn?

Hej där ute!

Jag är en student som bor i en lägenhet, där det varken finns någon ugn eller ordentlig frys. Det är ett litet, litet frysfack som nog har många årtionden på nacken och därför inte håller kylan särskilt bra alls. Jag har som allra mest plats för fyra billys panpizzor, så kanske ni förstår hur liten den är.

Detta gör det ju lite svårare att storhandla, och därför handlar jag lite var och varannan dag. Jag brukar försöka hålla mig till billiga erbjudanden och så, men butiken närmast är bara ett litet konsum som kanske inte har det bästa av utbud.

Har ni några tips och idéer om mat som håller länge utan frys och som går bra att tillaga på spis? Jag äter det mesta! Det skulle verkligen uppskattas! Glad

• Svar på tråden Äta billigt utan frys och ugn?
  • philur

Tycker du om tonfisk,så finns det små burkar med olika smaker på såsen,lagom till en person,inte så dyra,och faktiskt jätte goda.Min dotter bor som du och hon brukar köpa dom och äta nudlar,pasta eller ris till.Håller länge också utan frys eller ugn.

• MajaVira

Sedan håller jag med det första inlägget, konserver håller ju länge, även om smaksatt tonfisk kanske inte är billigaste alternativet. Krossade tomater, tonfisk, linser, bönor etc kan vara bra att ha hemma för att slänga ihop någon snabb sås som passar till pasta eller ris.

• Ms H

Håll koll på blocket, köp en begagnad när tillfälle dyker upp.

• Anonym (Student)

Tonfisken ska jag kolla upp! Låter mumsigt, och fisk är ju alltid bra att äta :)

MajaVira - Kylen är också relativt liten, men så klart får jag ju plats med en del. Brukar köpa hem ägg och korv och sådant och ha hemma som jag kan laga om jag inte orkar göra något mer avancerat. Men jag skulle inte få plats med en hel veckohandling där i, eftersom det också måste finnas lite plats för varor som smör, sylt, ketchup och sådant annat som håller sig länge. 

• Anonym

Vet hur det är, jag bor likadant. Mitt tips är krossade tomater, konserverad majs och liknande som inte behöver kylutrymme. Bulgursallad med linser, nötter och grönsaker behöver ju bara grönsaker egentligen som färskvara.

• spirituality

Skulle satsa på en hel del konserver och torkade varor. Krossade/passerade tomater är bra att ha till mycket, torkade linser, bönor osv räcker länge. Potatis och framför allt ris och pasta håller länge, köp hem storpack.

• Anonym

Jag har bott exakt som du och jag gjorde köttfärssås och pastasås ganska ofta. Det kunde jag äta i tre dagar och ha i kylen utan att det blev dåligt.  Samma sak gäller korvstroganoff och andra grytor.

• Anonym

Har du plats och råd kan det vara ide att köpa en stående frys alternativt kombinerad kyl/frys antigen ny eller begagnad på blocket. Det finns även bordsugnar man kan köpa som ibland säljs beggade på blocket för inte så många kronor då kan du laga mat i ugn också om än i mindre skala än en fullstor.

Svar på tråden Äta billigt utan frys och ugn?