Jag är brandman - Fråga mig vad du vill...
Hur ser arbetsmarknaden ut? Många verkar säga att det är riktigt svårt att få jobb om man är svensk kille. Vore tråkigt att utbilda sig och sen aldrig få jobb.
Det som jag egentligen tycker verkar vara negativt med yrket är lönen, går det att försörja sig på den okej? Har alla brandmän extra jobb? Vad jobbar de med då? Fast man blir väl inte brandman för lönens skull.
Trivs du bra med jobbet i sin helhet?
Tack!
Ha det
Jag skulle ljuga om jag påstod att det var enkelt att få jobb som heltidsbrandman. Det är ca 100 behöriga sökande på varje tjänst som ligger ute, så det är ganska klurigt. Det man måste göra är att vara lite flexibel och inovativ. Man bör inte vara rädd för att flytta på sig, det kan också vara smart att försöka få ett jobb som deltidsbrandman redan under studierna för att få in en fot på en räddningstjänst. Annars så är det bara att söka allt som ligger ute. Så länge man gör bra ifrån sig så brukar det för eller senare ordna sig, men man får nog räkna med att gå som vikarie ett tag innan man får fast, samt att flytta runt lite i Sverige innan man hamnar där man vill.
Då det råder brist på kvinnor och invandrare inom räddningstjänsten stämmer det att det kan vara en fördel att ha sådan bakgrund, men det är absolut inte så att man är körd för att man inte är varken kvinna eller invandrare.
Klart man kan försörja sig som enbart heltidsbrandman om man vill. Lönen ligger på ca 23 000 för en heltidsbrandman, pluss 3000 i OB. Man blir inte rik på det, men precis som du nämner så har många ett extraknäck även om det funkar att leva på grundlönen så kan det vara gött att ha lite extrapengar. Det folk jobbar med är allt möjligt: Deltidsbrandmän, lärare, brandskyddstekniker, snickare, målare, taxichaffis, ambulansförare eller typ vad som helst som man är intresserad av

Alla brandmän har inte extraknäck, men många har det.
Trivs alldeles fantastiskt bra som brandman. Det är det bästa jobbet som finns!