Inlägg från: lostinspace |Visa alla inlägg
  • lostinspace

Jag är brandman - Fråga mig vad du vill...

Lula skrev 2013-05-31 09:08:01 följande:
    Hej! Jag funderar på att bli brandman! Jag har några frågor jag hoppas du kan svara på. Det skulle glädja mig! :) 

Hur ser arbetsmarknaden ut? Många verkar säga att det är riktigt svårt att få jobb om man är svensk kille. Vore tråkigt att utbilda sig och sen aldrig få jobb. 

Det som jag egentligen tycker verkar vara negativt med yrket är lönen, går det att försörja sig på den okej? Har alla brandmän extra jobb? Vad jobbar de med då?  Fast man blir väl inte brandman för lönens skull. 

Trivs du bra med jobbet i sin helhet?  

Tack!  

Ha det 

Hejsan!

Jag skulle ljuga om jag påstod att det var enkelt att få jobb som heltidsbrandman. Det är ca 100 behöriga sökande på varje tjänst som ligger ute, så det är ganska klurigt. Det man måste göra är att vara lite flexibel och inovativ. Man bör inte vara rädd för att flytta på sig, det kan också vara smart att försöka få ett jobb som deltidsbrandman redan under studierna för att få in en fot på en räddningstjänst. Annars så är det bara att söka allt som ligger ute. Så länge man gör bra ifrån sig så brukar det för eller senare ordna sig, men man får nog räkna med att gå som vikarie ett tag innan man får fast, samt att flytta runt lite i Sverige innan man hamnar där man vill.

Då det råder brist på kvinnor och invandrare inom räddningstjänsten stämmer det att det kan vara en fördel att ha sådan bakgrund, men det är absolut inte så att man är körd för att man inte är varken kvinna eller invandrare.

Klart man kan försörja sig som enbart heltidsbrandman om man vill. Lönen ligger på ca 23 000 för en heltidsbrandman, pluss 3000 i OB. Man blir inte rik på det, men precis som du nämner så har många ett extraknäck även om det funkar att leva på grundlönen så kan det vara gött att ha lite extrapengar. Det folk jobbar med är allt möjligt: Deltidsbrandmän, lärare, brandskyddstekniker, snickare, målare, taxichaffis, ambulansförare eller typ vad som helst som man är intresserad av

Alla brandmän har inte extraknäck, men många har det.

Trivs alldeles fantastiskt bra som brandman. Det är det bästa jobbet som finns!
  • lostinspace
    Eva Fa skrev 2013-05-31 20:10:31 följande:
    Kanske en udda fråga, men hjälper ni barn få ner radiostyrda helikoptrar från taket på ett tre våningshus?
    Nej. Inte om det inte råkar vara sådan tur att vi har stegövning just där han råkat flyga med helikoptern....
    Anonym (Greger) skrev 2013-05-31 20:21:37 följande:
    Är det ungefär som i NileCity på er brandstation?

Har du blivit utsatt för stenkastning någon gång när du varit ute och släckt en brand? 
    Tyvärr är Nile City mest fiktion, men nog hade det vart fint om chefen var lite mer som Greger :P

Har haft turen att inte ha råkat ut för stenkastning ännu...

• lostinspace
    Lula skrev 2013-06-03 14:55:43 följande:
    Grymt stort tack för svaret! det uppskattas mycket :)  

Jag har lite flera frågor!

Hur brukar schemat se ut för en Brandman? Då de flesta klarar av att ha extrajobb.

Är du och många andra brandmän riktiga superatleter?

Finns väldigt många olika scheman, men i regel så är nog det vanligaste fortfarande att man antingen jobbar hela dygn, då blir det i snitt ett dygn och sedan ledig tre, eller att man jobbar halva dygn på vardagar och hela dygn på helgerna, sedan finns det lite varianter med lite dagtid och fem skiftlag osv, men i regel så är det nog vanligast med hela och halva dygn...

Finns en del superatleter, men det är absolut långt ifrån alla. Jag har ganska bra kondition (vilket är överlägset viktigast när du jobbar som brandman), men är inte speciellt stark. Finns alla aspekter i det där med träning i allt från elitidrottsmän till vanliga motionärer, men så länge man håller igång hyffsat så är det inga konstigheter, det går inte bara att ligga på soffan och äta chips och dricka öl, men tränar du två-tre gånger i veckan så räcker det gott
  • lostinspace
    Sara omvårdnadprog skrev 2013-06-30 12:19:11 följande:
    Hej jag har några frågor som gäller brand vid sjukvård. Jag skulle bli jättetacksam om du svarar på detta!!:) 1. Hur viktigt är det att veta om brand som tex: undersköterska och sjuksköterska? 2. Samarbetar brandmän med sjuksköterskor/undersköterskor eller andra sjukvårdspersonal? 3. Är brandsäkerheten hög i tex: äldreboende, hemtjänst, servicehus? 4. Hur ska man göra om man jobbar natt i ett äldreboende med bara en till undersköterska. Alla i boendet sover och det börjar brinna. Man hinner inte att ta ut alla. Vad ska man göra och varför? 5. Hur stort ansvar har undersköterskan vid brand? 6. Är det vanligast att det brinner på sjukhus eller i äldreboenden? Varför just där? 7. Det finns vissa outbildade undersköterskor som inte vet så mycket om brand, är det tillåtet att få arbeta ensamma utan den kunskap? 8. Finns det något man bör tänka på, som undersköterska/sjuksköterska vid brand i arbetet?
    Oj, det var ett gäng frågor det. Skall försöka få ihop ett svar!

1. Som usk eller ssk är det precis lika viktigt som inom alla verksamheter att känna till brandrisken på ditt eget företag. Alla företag har en skyldighet att ha ett systematiskt brandskyddsarbete och grundläggande brandkunskap brukar ingå i det. Att ha kännedom om t. ex. syrgasens verkan på brand om man har syrgas till patienterna är ju väldigt viktigt.

2. Vi samarbetar med ambulansen på olycksplats, men annars har vi inte så mycket samarbete rent operativt. Däremot är det ganska vanligt att vi exempelvis håller i utrymningsövningar och brandkunskapskurser för vårdpersonal.

3. Jag skulle vilja säga att det är väldigt väldigt olika från boende till boende. Vissa har jätteduktig personal som övar och håller sig uppdaterade, andra är snudd på livsfarliga.

4. Det beror lite på hur boendet är uppbyggt, men oftast så är varje lägenhet i boendet en egen brancell, vilket innebär att den står emot brand i minst 30 minuter. Det innebär alltså att det räcker att utrymma det rum som brinner, så har man köpt tillräckligt med tid för att räddningstjänsten skall vara på plats. Mer noga hur det går till går din arbetsgivare igenom tillsammans med en tillsynsförättare från räddningstjänsten när de gör tillsyn på äldreboendet. En utrymningsplan är ett måste att ha på varje arbetsplats, så det är sådant som alla som arbetar skall känna till.

5. Återigen beror det på vilken arbetsplats man är på, men oftast så brukar ju de anställda ha i uppgift att utrymma patienter till närmaste brandcell.

6. Jag skulle nog vilja säga att äldreboenden är vanligare, men det beror nog främst på att det finns många fler. Annars så är det ju varje arbetsplats som sköter det hela. Finns jättebra äldreboenden och jättebra sjukhus, precis som tvärtom.

7. Det är inte tillåtet att arbeta över huvud taget utan att känna till arbetsplatsens systematiska brandskyddsarbete och vilken roll man har i det hela. Varenda timvikare eller praktikant skall känna till hur man skall agera vid brand. Det är arbetsgivarens skyldighet att informera om detta.

8. Framförallt är det väl hanteringen av syrgas och hur man tar hand om sängliggande patienter som jag tänker på när det gäller vårdanläggningar som det är viktigt att ha koll på. Tyvärr finns det ju ingen standardlösning, utan det är upp till varje arbetsplats att upprätta sitt eget systematiska brandskyddsarbete där man tar upp saker som hantering av farliga ämnen och utrymning bl. a...
  • lostinspace
    ssimonhh skrev 2014-12-15 21:10:59 följande:

funderar på att söka till SMO efter gymnasiet men vet inte vilken linje som är bäst att gå. Funderar på att byta till vård och omsorg, är det en bra grund? går el och energi nu första året.

Vilken gymnasielinje menar du? Det spelar ingen större roll. El och energi fungerar säkert alldeles ypperligt. Att ha elbehörighet kan vara meriterande eftersom vi då och då kan åka på elolyckor, så är du intresserad av det så kör på bara!
  • lostinspace
    frökenelisabeth skrev 2014-12-17 20:37:45 följande:

Hej! Hade nyligen brandkåren på besök i vår trapp då ett brandlarm gick hos grannen. Otroligt imponerad av din yrkeskår och dess skicklighet både vad gäller brandutryckning och även mänskligt bemötande. Undrar hur ni gör när larmet går hos nån som inte är hemma? Grannens dörr blev inslagen men sattes på igen när de gick, hur gör ni sånt? (Det visade sig vara kvarglömd mat i ugnen, så ingen brand). Ringer ni till lägenhetsinnehavaren så de inte bara kommer hem till en inslagen dörr utan att veta vad som hänt? Om det skulle varit brand och ni behöver gå in i övriga lägenheter och dessa är utrymda (ex för att hämta kvarlämnade husdjur), ber ni om nycklar då eller slår ni in dörrarna där också? Förlåt för kanske dumma frågor, men man börjar fundera över sådana detaljer när man hamnar i situationen själv

Hej!

Bra frågor! Det där är alltid lite lurigt vad gäller att göra ingrepp i annans rätt som det heter när vi bryter oss in hos någon. Är det en lägenhet som larmet har gått i, men vi inte kan se något annat tecken på att det brinner går vi inte in. Då kanske vi istället ställer upp en stege utanför fönstret för att titta in och se om vi kan se något. Samtidigt brukar vi försöka få tag på fastighetsägaren/hyresgästen via sos som är fantastiskt duktiga på att hitta nummer till personer.

Vissa dörrar går att stänga igen ganska bra när man brutit upp dem, andra blir det inte mycket mer än träflisor kvar av. I regel kan man väl säga att säkerhetsdörrar är ganska så bra på det sättet då de är ganska elastiska och går att stänga igen trots det våld vi utsätter dem för när vi bryter upp dem.

Får vi indikationer på att det är brand så tar vi oss in oavsett om vi får tag i fastighetsägaren eller ej. Ibland kan vi få hjälp med efterbevakning av polis eller väktare om det inte går att stänga och låsa igen efter oss.

Självklart är det så att om vi har tid och möjlighet så försöker vi alltid få tag i nyckeln, eftersom vi vill göra så lite skada som möjligt, men handlar det om att rädda liv, egendom eller miljö så kan det hända att vi behöver bryta oss in även i en inte brandpåverkad lägenhet. Det kan hända att vi t.ex. behöver trycksätta den lokalen för att inte få brand där, eller någon annan orsak.

Lite av charmen med yrket är att det inte finns något facit i hur man utför en insats och att vi har ett stort förtroende att i princip kunna fatta vilka beslut vi vill när vi har rollen som räddningsledare. Då vi aldrig vet vad vi råkar ut för gäller det att ha stor fantasi och handlingskraft att utföra det som behövs göras!

Har du fler frågor så hör gärna av dig igen
  • lostinspace
    Brandman Junior skrev 2015-05-24 01:41:30 följande:

Hej jag undrar om hur arbetar man är det typ bara när det kommer ett larm då du börjar jobba eller är typ jobba ett vanligt 6 timmars skift

Hejsan!

Som heltidsbrandman så arbetar man långa pass på oftast 12 eller 24 timmar. Eller som man på brandmannavis säger helt eller delat dygn. Ett 24-timamrspass består av övning, fys, stationsarbeten, utbildningar m.m. Man har normalt arbetstid från ca 6-23, lite beroende på station och om det är helg eller inte, medan man på natten vilar förutom om det går larm då man naturligtvis rycker ut.

Som deltidsbrandman har man beredskap i hemmet eller hos sin huvudarbetsgivare. De flesta deltidskårerna har man beredskap en vecka i stöten, alltså 168 timmar. Då kan det gå larm precis när som helst när du är hemma så har du ett visst antal minuter som är olika från station till station tills dess att du skall vara ombytt och klar i brandbilen!
  • lostinspace
    eXz skrev 2015-06-22 12:12:27 följande:

Hej!

Jag är väldigt sugen på att utbilda mig till brandman. Yrket har allt jag eftersträvar däremot är jag lite rädd att yrket kan bli för "passivt." Det värsta jag vet är att gå runt på ett jobb och inte har någonting vettigt att göra och bara vänta på att dagen ska sluta.

Hur passivt anser du att brandmansyrket är? Vad gör ni egentligen när ni inte har larm? (Vilket borde vara stora delar av dagen)

Kan du känna att du ibland går runt och "sprätter" på stationen och känner dig rastlös?

Vore jättetacksam för svar, svara så tydligt och informationsrikt som du kan!

Hejsan!

Vad vi gör när det inte går larm är såklart den ständiga frågan. Jag skulle vilja säga att det är mycket upp till dig själv hur mycket eller lite du vill göra när det inte är larm. Handlar en hel del om ett eget ansvar. Sen så är det klart att det är mycket upp till vem man har som styrkeledare och hur mentaliteten finns på stationen. Kan vara allt från att sitta och spela kort hela dagarna till att jobba i princip konstant.
    Iallafall, arbetsuppgifter som alla brandmän gör är att träna och att öva. Det tar såklart en stor del av passet och är mycket viktigt. Utöver det så håller man i kurser, tar emot studiebesök, tvättar slang, servar bilar, orienterar på släckområdet, utvecklar något projekt, osv osv. Det finns ofta massvis med vettiga arbetsuppgifter man kan göra. Förutsatt att man har viljan att göra det

Hoppas det gav dig en idé om det iallafall. Annars får du gärna fråga mer specifikt så kan jag utveckla mig!
    Anonym (Bilist) skrev 2015-06-22 12:16:38 följande:

Måste ni stänga stora trafikleder i timmar, när man kan röja snabbt och öppna för långsam trafik i en fil?

När vi stänger en väg gör vi det för att vi måste. Ja. Vi fokuserar på den drabbade personen/personerna och vår egen säkerhet  i första hand. Vi vill inte att olyckan skall förvärras. Så fort vi har tid, möjlighet och resurser så öppnar vi självklart vägen och släpper på trafiken. Egentligen är trafikdirigering polisens uppgift, men då polisen oftast är sist på plats blir det räddningstjänsten som sköter det ändå, trots att det inte ingår i vårt uppdrag. Så fort vi har två personer att tilldela som vi kan frigöra från att hjälpa patienten/patienterna så brukar vi öppna vägen och leda förbi trafiken i en fil om det är möjligt!

Är det stopp i flera timmar så är det troligtvis en ganska allvarlig olycka som gör att det tar tid och krävs mycket resurser av oss. De allra flesta trafikolyckor klaras upp mellan en halvtimme och en timme.

Nästa gång du står still, tänk på stackaren i bilen som krockat och den personens nära anhöriga och familj. Tänk om det vore du själv som satt i bilen, skulle du då helst vilja ha hjälp eller att någon som kunde hjälpa dig istället stod och dirigerade trafik?
  • lostinspace
    Anonym (Bilist) skrev 2015-06-23 00:17:34 följande:

Problemet är om man ska till ex. ett dyrt flyg.

Då har man förmodligen startat för sent. Som sagt. De allra flesta trafikolyckorna är klara mellan 30-60 min. Är det ett viktigt flyg kan det ju vara en god idé att vara där mer än en timme innan det går.

Sedan återigen. Tänk på att personen i bilen som krockat kanske också skulle med ett flyg? Hur tror du den personen känner sig som istället får ligga inlagd på sjukhuset?
    eXz skrev 2015-06-23 11:54:25 följande:

Jag vet att detta är en ganska subjektiv fråga men hur många gång per dag åker ni på larm och hur många av dessa riktiga? (dvs inte falska alarm)? Tycker du det är skönt eller påfrestande att ha för många larm per dag?

Det är väldigt olika från station till station. På min station snittar vi mellan 1,5 larm om dagen ungefär, men det finns de som åker fler gånger och de som åker färre. Sen är ju falsklarm en definitionsfråga också . Ett automatlarm som går på grund av att någon bränner mat i ugnen är ju egentligen inte ett flasklarm, men samtidigt är det ju inget som vi behöver arbeta så mycket med att få i ordning. Larm av större dignitet är som tur är ganska ovanliga.

För många larm är det såklart ingen vill ha. I fjol när det var en massa skyfall exempelvis så var vi måttligt trötta på att åka och pumpa källare, men personligen tycker jag ju såklart att det är bra om det blir något eller några larm varje gång jag jobbar. Det tycker nog de flesta...
  • lostinspace
    Anonym (Tim) skrev 2015-07-06 07:43:03 följande:

I början av tråden tog ni upp lite om brandmannens lön och dess löneutveckling. När du skriver 22000kr/mån så antar jag att du inte lagt på något ob på den lönen? Det jag har hört är att brandmän har en lön mellan 24-29 k/månaden beroende på vart man jobbar i Sverige. 

Finns det inga karriärvägar man kan gå som brandman för att lyfta sin lön, tex räddningsledare rökdykare ect?

I början av tråden var ni också inne lite på brandmännens ledighet. Du skrev att ni var lediga 2/4 helger. Betyder det att du är ledig en hel helg? Alltså fre- sön lördag-söndag.

Har brandmän alltid sammanhängande ledighet?

Hej!

OB är naturligtvis inte räknat i grundlönen. En brandmans ob ligger på ca 3100 kronor i månaden om man jobbar skift, vilket ju de flesta gör. Nu var det inlägget jag skrev för tre år sedan, så du kan lägga på ca 1500 på de siffrorna då naturligtvis lönen gått upp lite sedan dess. Nu ligger väl ingångslönen på ca 23,5 och de flesta brandmän kanske runt 25 k. En brandman som har 29 K i månaden låter väldigt osannolikt. Det skulle vara inklusive OB då isåfall.

Rökdykare är i stort sett alla brandmän, så det finns ingen högre lön för det. Normalt sett ger det inga kronor extra med ansvarsområden heller.

Räddningsledare existerar bara när det är larm, men på stationen kallas de personerna styrkeledare, styrkechef eller förman beroende på var du är i landet. Det ger naturligtvis mer pengar eftersom man då har arbetsmiljöansvaret för gruppen och är chef för sina kollegor. Samma sak om man avancerar ännu mer och blir insatsledare/insatschef/brandmästare eller för den delen räddningschef i beredskap som brukar vara högsta nivån. Beroende på vart i landet man är så är det kanske 3000 extra som styrkeledare och någon tusenlapp till för insatsledare.

I vårt fann betyder en ledig helg att man är ledig hela helgen, ja. Det är lite olika scheman på olika stationer. Jobbar man exempelvis vart fjärde dygn rakt av så jobbar man ju antingen fredag, lördag eller söndag dygn. Jobbar man varannan helg som nog de flesta gör så har man tre dagars ledigt på helgen. De veckor man jobbar helg har man 2-3 dagar ledigt i veckan. Scheman kan dock variera väldigt mycket från plats till plats och minimum är som på alla jobb 36 timmar veckovila. Inom räddningstjänsten är det dock som sagt ganska vanligt med två-tre dygn ledigt mellan passen...
  • lostinspace
    Darkness01 skrev 2015-07-14 20:45:52 följande:

Hej
    Det är så att jag har sedan jag var liten drömt om att bli brandman, jag har skjutit alltför länge på det men känner att det är dags nu. Jag har haft lite problem med Engelskan när jag gick i skolan men skall läsa upp den nu under hösten, sedan tänkte jag söka.
    Det jag undrar är vad krävs för att söka brandman på betyg. På högskola vet jag det krävs ett högskoleprov om betygen är äldre än 5 år, vet du om det gäller även för en brandmansutbildning?
    Har sökt men inte hittat några svar annars får jag söka uppgifter på kommunens brandstation men tänkte att du kanske vet.
    Vill verkligen bli brandman det är mitt drömjobb :)

Med vänliga hälsningar Johan

De har ändrat en del på betygen, men när man gick på det gamla systemet var det lite över VG i snittbetyg. Numera kan man få extrapoäng på lite olika grejer, så det är svårt att avgöra vad som krävs exakt. Iallafall har du hur man väljer ur här:

www.msb.se/sv/Utbildning--ovning/Utbildning/Skydd-mot-olyckor/Antagning/
    Anonym (i) skrev 2015-07-14 20:57:24 följande:

Är det sant att kvinnor har enklare fys-test?
    Hörde nånstans att det var samma test, men män var tvungna att göra dom efter varandra medans kvinnor fick typ vila mellan

Antagningstesterna är olika från station till station, och det finns säkert någon som fått för sig att skilja på testerna. De allra flesta kör dock samma tester för män och kvinnor eftersom kravet på yrket är detsamma oavsett.
    Anonym (tomas) skrev 2015-07-14 21:00:16 följande:

Varför spärrar man av en riksväg i 2-3timmar där ingen är skadad och inget allvarligt inträffat ?  Har ni tävling mellan stationerna hur lång kö som man
    lyckats skapa av ingenting ?
    Ja, jag har egen erfarenhet. Som 3:e bil i en mindre påkörningsolycka.
    Maken till seg och meningslös hantering har jag aldrig sett.
    Noll intresse av att få igång trafiken.

Förmodligen för att behovet finns. Jag har aldrig spärrat av en väg längre än nödvändigt och så fort vi har resurser och tid att släppa på trafiken gör vi det eftersom det är en enorm kostnad för samhället att stänga av vägar. Vad som hände just vid din olycka är svårt att säga, men lättast är om du ringer räddningstjänsten på orten och frågar om just den olyckan. Det skrivs alltid en instasrapport om alla larm vi åker på och de är offentlig handling.
    Darkness01 skrev 2015-07-14 21:20:44 följande:

Eftersom en del har svårt att sänka hastigheten vid olyckor förstår jag att dom gör så. Sen är det för att skydda sig och få bättre plats på olycksplatsen för dom skadade, personalen, fordon och maskinerna dom använder.
    Att det tar sådan tid är för att dom måste klippa taket eller ta ut en person säkert och sånt tar tid. För att inte förvärra skador ex nackskador som dom skadade kan få leva med livet ut måste allt göras rätt och försiktigt. 
    Det är inte bara att ta ut en person som varit med om en trafikolycka oavsett om det är en krock som knappt märkts. Skador i nacke och rygg kan bli stora även vid låg hastighet.
    Jag har själv varit med och övat på att ta ut en person ur en krockad bil med räddningstjänsten i skolan och det är ytters små marginaler som gäller. minsta lilla ryckning kan avgöra framtiden för den skadade.

Därför tar det tid när det händer olyckor och ibland går det inte att leda om trafiken på annan väg så då blir det så.

Räddningstjänsten gör ett så bra jobb och räddar folk så jag tycker man kan ha tålamod att vänta. 
    Jag är inte brandman men hoppas själv bli brandman inom något år kanske :)

Helt rätt
    Anonym (tomas) skrev 2015-07-14 21:37:40 följande:
    Ingen var skadad ! !! En ambulans på platsen och dom spelade soduku i en
    halvtimme innan dom åkte. Räddningtjänsten tände tomtebloss.
    3 bärgningsbilar väntade på att få åka fram.
    Killen längst fram av dom tre bilarna som krockade tröttnade, han skulle hämta
    barn på dagis så han promenerade 1 km till nästa avfart och tog taxi hem.
    Som sagt svårt att veta exakt vad som skedde på just den olyckan, men det fanns garanterat en orsak till varför de spärrade av. Ring den lokala räddningstjänsten så får du svaret. Tomteblossen som du kallar dem är guld värda eftersom idioter som har bråttom oftast inte vill köra över dem och förstöra bilen. Du skulle bli skrämd om du visste vilken respektlöshet vissa trafikanter visar mot sina medmänniskor bara för att de är sena till vart det nu är de skall...

• lostinspace
    willew skrev 2015-09-08 18:06:43 följande:

vad behöver man för betyg  

Nuvarande vet jag inte, men förr var det lite över VG i snitt.
    Flux skrev 2015-12-08 18:42:44 följande:

Hej, 

Jag är väldigt intresserad av att bli brandman och funderar på att söka till nästa år. 
    Jag är dock då 33 år gammal. Sen med utbildningen på två år kommer jag närma mig 35 när jag är klar. Vad tror du chanserna är att få jobb vid den åldern som brandman? Är det en stor risk att ens försöka eller finns det goda chanser ändå?

Tack!

Hej!

Jag skulle nog vilja påstå att det har helt och hållet att göra med vad du har med dig i bagaget. Har du erfarenhet som deltidsbrandman kan det vara en fördel, lika så om du kanske vart ambulansförare eller jobbat inom sjukvården, hantverkare kan också vara bra eller exempelvis lärare.

Det beror lite på vad som efterfrågas just när du söker, men att ha bra yrkeserfarenhet kan defintivt vara en fördel jämfört med en som kommer direkt från skolan.

En annan sak är förmågan att flytta på sig. Det kanske inte blir så att du får jobb på din närmsta station och i din situation kanske det är som så att du har familj och annat som gör dig låst till en viss ort? Har du inte det kan det finnas möjlighet att få jobb på orter som kanske är mindre attraktiva till att börja med.

Jag skulle rekommendera dig att gå till närmsta heltidsstation och prata lite med dem om dina tankar och funderingar och hur rekryteringsläget ser ut för dem de kommande åren med pensionsavgångar och sådant.
    Anonym (Nn) skrev 2015-12-13 19:08:35 följande:
    Har du blivit attackerad av dessa som sysslar med gatustenskastning och bilbränder?
    Bilbränder har jag varit på hur många som helst, men har som tur är aldrig blivit attackerad av någon som kastar sten.

• lostinspace
    Annettan71 skrev 2016-01-11 15:35:40 följande:

Hej! Vilken typ av körkort måste man ha för att jobba som brandman i Sverige? Räcker det med B, eller måste man ha C? 

Vi har nyligen flyttat från Australien till Sverige, och min man är brandman i Australien men tänker också söka behörighet här. 

Tack!! 

Hej!

Som heltidsbrandman är det i regel krav på C-körkort eftersom alla brandbilar i fullstorlek kräver C-kort. (Vissa kräver även CE om de har ett system med att man har släp efter brandbilen vid vissa olyckor)
    På deltiden är det ofta så att man kan söka med B-körkort och få C med tiden. Vissa mindre kårer har inte alls stora brandbilar, utan endast små enheter och klarar sig då med B-körkort. Detta gäller dock oftast mindre orter och i princip uteslutande deltidskårer.

• lostinspace
    eXz skrev 2016-03-07 11:26:03 följande:

Ibland får jag känslan att brandmannayrket kan vara väldigt långtråkigt och passivt, finns det någon sanning i detta?

När ni heltidsbrandmän inte åker på larm känner du att ni har stimulerande arbetsuppgifter eller går ni mest och degar runt?

Jag är som sagt jätteintresserad av brandmannayrket men jag räds åt passiviten man ibland hör om.

Mvh

Allt blir vad man gör det till. Vill man slappa finns det säkert möjlighet till det, men det finns också massvis med uppgifter man kan göra om man är intresserad av det. Beror lite på storlek på förbund och vad man har för arbetsuppgifter, men framförallt på mindre stationer kan du bli delaktig i väldigt mycket.

Exempel på saker du kan göra när det inte är larm:

Ta hand om rökskydd, bilar, slang och annan materielvård, öva, träna, hålla kurser, ta hand om studiebesök, göra brandtillsyn, delta i projekt, utbilda sig själv m.m.

Är man intresserad av brandmannayrket och att utveckla räddningstjänsten finns det hur mycket som helst att göra
    timbow skrev 2016-05-12 09:43:55 följande:

Är utbildningen svår? Tror du man klarar av att jobba heltid samt plugga heltid?

Nej, utblildingen är inte speciellt svår. Har man väl kommit in så bör man klara av utbildningen. Beroende på vad man har för jobb kan man säkert jobba heltid eller iallafall ganska många procent om man väljer att läsa utbildningen på distans. Vissa veckor måste man vara uppe på skolan, och vissa tillfällen måste du vara delaktig framför datorn på distanskursen, men kan du anpassa dina arbetstider på dit ordinarie jobb borde det inte vara en omöjlighet...
  • lostinspace
    Sunillinus skrev 2016-05-16 03:30:16 följande:

Har läst igenom hela tråden, mycket intressant.

Jag funderar på att bli brandman. Jag är ensidigt döv(hör bra på mitt hörande öra) är det kört för mig att bli brandman?

Använder ingen hörapparat( kan skaffa om jag vill) kan jag bli brandman med hörapparat?

Oj, svårt att säga faktiskt. Det är ju företagsläkaren som avgör om man får lov att arbeta eller inte. Det finns ju tillfällen när man måste använda hörsnäcka för att höra radion  och hur det fungerar ihop med hörapparat vet jag inte, men det borde ju inte vara en omöjlighet att koppla ihop?

Hörseln är mycket viktig framförallt när man rökdyker och vi gör ju hörseltest vid varje läkarundersökning, men om det räcker med att höra bra på ett öra vet jag faktiskt inte, spontant känns det som om det inte borde vara en omöjlighet. Mitt tips till dig är att du hör av dig till närmsta brandstation och frågar om saken, så tar de säkert reda på det via deras företagshälsovård.

I annat fall så skadar det inte att söka ändå eftersom alla som söker ändå genomgår en läkarundersökning och då får du reda på där om du får lov att jobba som brandman eller inte. För att söka SMO som är utbildningen för heltid gäller samma sak. Du får göra läkarundersökning innan du börjar och där får du helt säkert svaret.

Lycka till
    imaniceguy skrev 2016-06-02 13:19:57 följande:

Tja!

Jag är väldigt orolig att jag inte kommer komma in på gymnasiet (ska gå vård och omsorg inriktning räddningstjänst), och jag undrar om jag har 165 I meritpoäng kan jag komma in. Har C i gympa bara för att jag har varit sjuk jätte mycket. 
    Är verkligen skit orolig att jag inte kommer in för att jag missat för mycket när jag varit sjuk.

Hej!

Vad de olika gymnasieprogrammen med inriktning på räddningstjänst har för intagning har jag ingen aning om. Det lättaste är om du kollar upp det hela genom att ringa den skolan som har programmet. Sedan kan det vara bra att veta att om du vill bli heltidsbrandman är det ingen fördel att ha gått det programmet, utan du kan ha gått vilken linje som helst och ändå komma in. Som deltidsbrandman är det säkert en liten merit, men det brukar vara ganska lätt att få jobb som det ändå om man bor och jobbar på orten, så då spelar det ingen större roll. Man får inte heller tillgodoräkna sig det man läst på gymnasiet när man väl utbildar sig till brandman, så med andra ord, kommer du inte in där är drömmen om brandman långtifrån släckt.
    Däremot rekommenderar jag att du satsar mycket på skolan väl i gymnasiet då det är ganska hög intagning om du vill söka SMO. Idrottsbetyget spelar heller ingen roll, men om det är så att du är mycket sjuk och det är kroniskt, och då stor risk att du fortsätter vara sjuk kanske du skall fundera på om brandman verkligen är rätt för dig, eftersom det är ett mycket fysiskt yrke.

Lycka till!

• lostinspace
    eXz skrev 2016-06-26 14:01:08 följande:

Hur lätt är det att ta ledigt som brandman? Om du skulle villja åka skidor en vecka på vinten eller gå på din sons skolavslutning är du då mer osäker eller säker på om din ledighet kommer bli beviljad eller inte? På mitt nuvarande jobb ser jag ledighet nämligen som en självklarhet.

Hur fungerar brandmännens sommarledighet?

Är det mycket tjafs och ledsna miner eller brukar man få de veckorsom man efterfrågar?

Brukar ni byta mycket tider med varandra?

Mvh Tim

En vecka på vintern brukar absolut inte vara några problem. Sommaren däremot är värre eftersom det är då de flesta vill vara lediga. Skolavslutningar brukar man oftast kunna byta sig till ledighet då det ju rör sig om en dag eller några timmar. Sommarledigheten brukar vara som så att man har 3 eller 5 semesterperioder uppdelade mellan alla. Så ena året har man Juni, nästa Juli och tredje Augusti osv. Det schemat rullar årsvis. Är det så att det passar mig bra med Juni-semester och min kollega som har samma kompetens som mig med Juli kan vi såklart byta mellan varandra, men det är klart det händer då och då att man får en period som man egentligen inte har så stor lust med.
    Att ha Juli varje år kan man dock tyvärr glömma, då det inte är möjligt.

Att byta tider är väldigt vanligt, så är det så att man vill ha en vecka ledigt brukar det gå att byta lite pass och därigenom inte ta semester alls. Även på sommaren brukar det fungera om man är ute i god tid och absolut vill vara ledig
    Anonym (undrar) skrev 2016-06-26 14:20:28 följande:

Varför svarar du inte på min fråga?

Du hade redan fått svar på den från två andra skrev du ju...

• lostinspace
    Cool1234 skrev 2017-03-09 09:49:22 följande:

Hur mycket måste man träna för att bil en brandman?

PS jag har hört att utbildningen inte räcker Cool

Det beror lite på vad man har för grundförutsättningar, men 3-4 gånger i veckan borde räcka bra om man tränar effektivt  
    Som kvinna skulle jag nog säga kanske 5-6 gånger i veckan, då de har sämre utgångsläge.

Väldigt mellan tummen och pekfingret det där. Lättast är att du ringer till en station i närheten av dig och frågar vad de har för tester!

Bara utbildning räcker inte för att få jobb som heltidare, nej. Man måste ha något annat som sticker ut också...
  • lostinspace
    äsch skrev 2017-03-28 00:57:57 följande:

TS, jag tror jag har blivit lite kär i dig. Inte för att du är brandman då :) Men för det tålamod du visar, sättet du skriver på och hur kompetent och engagerad inom ditt yrke du verkar vara. Tack för intressant läsning.

Jag har ju bara sett dig i den här tråden, men tror du att ditt (som det verkar) lugn och tålamod är viktiga egenskaper i ditt arbete? Har du stött på kollegor som inte är så stresståliga? Har man mentala övningar under utbildningen eller som kompetensutveckling?

Åhh, man tackar för komplimangerna

Som svar på din fråga är det helt klart viktiga egenskaper att hålla sig lugn och vara tålmodig. En insats kan hålla på länge och lite nyare brandmän kan ofta ha problemet att de springer rakt på insatsen utan att veta vad de ger sig in på riktigt. Då kan de snabbt bli trötta, eller rent av farliga för sig själva och andra. Det kan naturligtvis även hända äldre och erfarna brandmän, även om det är lite mer ovanligt. 

Jag hade en kollega tidigare som var den som arbetat nästan längst av alla och var minst stresstålig av alla. Tyvärr kändes det inte jättetryggt att arbeta ihop med honom när det var större bränder, men de flesta tål stress ganska bra.

Idag så har man en hel del tester på utbildningen där man provocerar fram jobbiga situationer för att se hur man reagerar vid stress och tungt fysiskt arbete. En del kan få problem där. Det är också vanligt under testerna för anställning att man ser om det går att provocera fram irritation och ilska hos de som söker genom att göra tester som ställer personen lite på sin spets. 

Man vinner mycket på att ha huvudet kallt och insatsen blir bättre om man är lugn. Samma sak gäller med tålamodet. För att vara rent ärlig så råkar man ut för en hel del idioter ibland på insats, men att skrika och gapa på dem brukar inte hjälpa något alls. Man får försöka vara lugn och saklig i stället så brukar det allt som oftast gå ganska bra ;.)
  • lostinspace
    Anonym (undrar) skrev 2017-04-05 07:57:55 följande:

Stämmer det att brandmän sätter på varandra? 

Precis som i alla yrkeskategorier finns det naturligtvis de som fattar tycke för varandra på arbetet...
  • lostinspace
    Domesticgoddess skrev 2017-04-05 21:50:23 följande:

Intressant tråd, fint av dig att ta dig tid att svara på alla frågor på ett så bra och trevligt sätt!

Ni tycks som yrkesgrupp må osedvanligt bra på ert arbete (eller vara väldigt duktiga på att bita ihop...). Jag jobbar på FK, med sjukpenning, sedan många år tillbaka och både jag och mina kollegor har ibland nämnt just brandmän (tillsammans med ambulanspersonal och läkare) som yrkeskategorier där det förekommer väldigt få sjukskrivningar pga psykisk ohälsa.

Lite anmärkningsvärt då det måste vara väldigt stressiga arbeten där ni ser en massa hemskheter. Tänker spontant att den psykosociala arbetsmiljön påverkas positivt av vetskapen att man utför ett arbete som är enormt viktigt ur ett samhällsperspektiv men det kan ju inte vara hela sanningen ; även förskolefröknar och undersköterskor utför väldigt viktiga arbeten men ligger mycket högt i sjukskrivningsstatistiken.

Vad tror du det finns för faktorer som bidrar till att ni är en så frisk yrkeskår?

Intressant frågeställning. Tror helt klart det ligger något i det du säger, då jag känner väldigt många som är sjukskrivna pga psykisk ohälsa, men endast en som jobbar inom räddningstjänsten och i hans fall rör det sig om en diagnos och har inget med arbetet att göra alls.

Hursomhelst tror jag att det har flera orsaker. 

Just att vi ser livets tråkigare sidor gör kanske att vi är mer rustade för att få lite perspektiv över vad som är viktigt i livet. Vi vet också att vi ibland ställs inför situationer där vi inte riktigt räcker till och vi bara kan göra vårt bästa, men vet om att det vi gör faktiskt kan vara livsavgörande för någon annan. Om något på vår övriga tid inte hinns med är det inte hela världen och det är ytterst få som stressar över att hinna med si och så många studiebesök, övningstimmar, projekt eller vad det nu är man har för sig. Larm går alltid först och om vi skall klara av den stressen som det faktiskt innebär måste vi hantera övrig tid utan att slita ut oss totalt. Dynamiken i det tror jag är en viktig pusselbit, då andra kanske alltid har ett högt stresspåslag, har vi det under en kortare period, för att sedan få det lite lugnare på arbetet igen.

Ett annat perspektiv tror jag är att vi, liksom ambulansen i stort sett lever med arbetet som en andra familj. Man arbetar ihop i ett lag och att ställa upp för varandra om någon har det jobbigt är en självklarhet. Att från ena stunden stå och laga mat tillsammans för att i nästa stund plocka likdelar vid en järnvägsolycka och därefter åka hem igen och ta en dusch och bastu ihop gör att man skapar starka band som jag tror är svårt att få i många andra yrken. 

Utöver det psykiska är det ju naturligtvis också en fördel att få träna på arbetstid som gör att vi kan undvika fysiska skador då vi generellt sett är mer vältränade än de flesta andra. Jag tror att även det att ha en frisk kropp i övrigt gör det lättare för det psykiska.

Där är kanske några pusselbitar i varför vi generellt mår ganska bra som yrkesgrupp även om det såklart finns personer även hos oss som mår dåligt och det säkert finns mycket mer förklaringar än de jag angivit, men jag tror att just dynamiken i stress i arbetet och grupptillhörigheten i vår "andra familj" är viktiga delar i det.
Svar på tråden Jag är brandman - Fråga mig vad du vill...