• Anonym (Didi)

Skillnaden på månadslön och timlön?

Jag har fått ett nytt jobb som timvikarie på ett äldreboende. När jag skulle skriva på anställningsavtalet igår så hade chefen redan skrivit in lön. Det stod månadslön 19000. Men jag kommer bara att jobba cirka10 timmar i veckan. Vad får jag för lön då? Hon sa att timlönen blir ungefär 115 kronor. Men jag förstår inte varför det inte står det på avtalet? Är det bättre eller sämre att ha månadslön än timlön? Vad är skillnaden? det står också att jag är allmän visstidsanställd, vad menas med det?

jag vill ha så bra lön som möjligt så klart men jag våga inte fråga det här till chefen. Jag är rädd att jag har skrivt på dåligt avtal att jag borde ha haft timlön istället?!?!

• Svar på tråden Skillnaden på månadslön och timlön?
  • Tittij

Vad du får för timlön beror på vilket kollektivavtal företaget följder. Vanligast är att man räknar på 167 timmar per månad.

Din lön blir isåfall 19 000/167 =   114 kr. 

• Anonym (Didi)
    Tittij skrev 2012-10-21 16:19:34 följande:
    Vad du får för timlön beror på vilket kollektivavtal företaget följder. Vanligast är att man räknar på 167 timmar per månad.

Din lön blir isåfall 19 000/167 =   114 kr. 

Jaha tack! Så då är det sämre med månadslön än timlön eftersom jag får sämre då?
  • Tittij

Det beror ju på som sagt.

Har de ett kollektivavtal där man räknat på 160 timmar blir timlönen  119 kr och har de ett avtal med 176 timmar blir timlönen 110 kr. Men det skiljer ju inga stora summor. Ska du jobba endast 10 timmar i veckan kommer det ju bara skilja 40 kr på hela månaden INNAN skatt om de räknat på 167 timmar, alltså 28 kr som du får utbetalt. Jag gissar att det inte innebär en ekonomisk katastrof för dig så det är inget jag hade bråkat om

Då är det isånafall bättre att du försöker förhandla upp din månadslön än att "gnälla" om en krona timmen och att de ska lägga om sina lönesytem till timlön för dig.  Gör ett bra jobb ett par månader och be som om ny lön på tex 19 500 kr istället. 

• Anonym (HÖK?)

Jag gissar att du går under AB, då räknar du ut din timlön genom att dela månadslönen med 165. Din timlön är således ca 115kr/h, precis som din chef informerat dig om. Det tillkommer även ca 12% semesterersättning per arbetad timme samt ev. OB.

Du har en allmän visstidsanställning. Det kallas ibland för "timanställning". Det innebär att du får lön per arbetad timme.

• Anonym (Didi)
    Tittij skrev 2012-10-21 16:43:59 följande:
    Det beror ju på som sagt.

Har de ett kollektivavtal där man räknat på 160 timmar blir timlönen  119 kr och har de ett avtal med 176 timmar blir timlönen 110 kr. Men det skiljer ju inga stora summor. Ska du jobba endast 10 timmar i veckan kommer det ju bara skilja 40 kr på hela månaden INNAN skatt om de räknat på 167 timmar, alltså 28 kr som du får utbetalt. Jag gissar att det inte innebär en ekonomisk katastrof för dig så det är inget jag hade bråkat om

Då är det isånafall bättre att du försöker förhandla upp din månadslön än att "gnälla" om en krona timmen och att de ska lägga om sina lönesytem till timlön för dig.  Gör ett bra jobb ett par månader och be som om ny lön på tex 19 500 kr istället. 
    Anonym (HÖK?) skrev 2012-10-21 17:04:43 följande:
    Jag gissar att du går under AB, då räknar du ut din timlön genom att dela månadslönen med 165. Din timlön är således ca 115kr/h, precis som din chef informerat dig om. Det tillkommer även ca 12% semesterersättning per arbetad timme samt ev. OB.

Du har en allmän visstidsanställning. Det kallas ibland för "timanställning". Det innebär att du får lön per arbetad timme.

Tack för svar! Är det ingen skillnad mellan månadslön och timlön egentligen? Kan man vara timanställd och ha månadslön, som jag ju verkar ha? låter ju som att timanställd och timlön passar bättre ihop än månadslön och timanställd.
  • Anonym (HÖK?)
    Anonym (Didi) skrev 2012-10-21 17:18:05 följande:

Tack för svar! Är det ingen skillnad mellan månadslön och timlön egentligen? Kan man vara timanställd och ha månadslön, som jag ju verkar ha? låter ju som att timanställd och timlön passar bättre ihop än månadslön och timanställd.

Nej, du är inte timanställd med månadslön. Du får betalt per timme - men din lön vid heltid är 19.000kr/månad.

Klart att det är skillnad mellan tim- och månadslön, men det är ju kopplat till skillnader i anställningsformerna. Du har ju timlön.
  • Anonym (Didi)
    Anonym (HÖK?) skrev 2012-10-21 17:20:27 följande:

Nej, du är inte timanställd med månadslön. Du får betalt per timme - men din lön vid heltid är 19.000kr/månad.

Klart att det är skillnad mellan tim- och månadslön, men det är ju kopplat till skillnader i anställningsformerna. Du har ju timlön.
    men på avtalet står det att jag har månadslön..
  • Anonym (Didi)

Allså förlåt om jag har dumma frågor. har aldrig haft ett jobb förut!

• Anonym (HÖK?)
    Anonym (Didi) skrev 2012-10-21 17:21:39 följande:

Vad exakt står det på ditt avtal? Skriv av det ordagrant.

Det märks att du har "nybörjarfrågor", men jag uppfattar dig som väldigt orolig. Vad är du orolig för? Eller är det jag som läser in för mycket i det du skriver?
  • Anonym (/&%¤#)
    Anonym (Didi) skrev 2012-10-21 17:21:39 följande:
    Månadslön där jobbar står för Tillsvidareanställning= Fast anställning

Du borde ha fått ett anställningsavtal där det står hur mycket du får i timmen samt att semestertillägg kommer till utöver din timpenning.. 
Svar på tråden Skillnaden på månadslön och timlön?