Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Någon som faktiskt lyckats gå ner 10 kg på en månad och kan berätta för mig hur?

3 september körde jag en kickstart med slanka pulverdiet ren kur en vecka, gick sen över till kombinerad kur en vecka och sen har jag kört LCHF. Totalt har jag gått ner 14kg på dessa veckor. Men då hade jag mycket mer övervikt än du. Med den vikten du har tycker jag 10 kg på en månad låter omöjligt och osunt. Testa LCHF, jag går faktiskt ner i samma takt som jag gjorde på pulverdiet...så i efterhand hade jag hoppat över det helt om jag vetat.

• Zvartaliljan
    citrus skrev 2012-10-21 21:38:29 följande:
    Säg mig vad du äter under en dag, LCHF funkade på mig tidigare men jag undrar om jag äter för mycket för jag går upp eller står still när jag kör LCHF.

Nu kör jag strikt så MBC till frukost, o sen orkade jag bara en omelett med crème fraîche och smörstekta zucchinibitar till idag. Igår åt jag lite mer, mbc till frukost, tacosallad till lunch och fylld aubergine till middag. Och dricker massa vatten. Ligger på Max 20g kh/dag nu, helst under 10. Innan låg jag på 30-50kh/dag och gick fortfarande ner men då fanns sötsuget kvar o det var jobbigt.
  • Zvartaliljan

Gå med i matdagboken.se eller andra liknande sidor. Fyll i allt du äter varje dag och håll koll på kolhydraterna. Fyll även i motionen och försök att inte "äta upp" de kalorier du förbrukar. Motionera helst före frukost och ät sen mest till frukost och minst till kvällsmat, och ät inget efter kl.18. Drick minst 2 liter vatten varje dag, gärna 5dl före varje måltid, då blir du mätt snabbare. Ät långsammare. När du känner sötsuget komma så går du och borstar tänderna!

• Zvartaliljan
    citrus skrev 2012-10-21 21:44:54 följande:
    Vad är MBC?

2msk smör och 2msk kokosfett mixat med 2dl kaffe
  • Zvartaliljan
    citrus skrev 2012-10-21 21:48:35 följande:
    Tack inget ägg då alltså?

Nej tanken är inget protein o inga kolhydrater utan typ rent fett för att lägga en mättnadsgrund inför dagen och det är lättare att hålla strikt LCHF då.
  • Zvartaliljan

Varning dock för att man mår rejält illa första gångerna man dricker det :-/ jag har blivit så proppmätt så jag blivit illamående o fått tvinga i mig mat sen...kände mig gravid igen

• Zvartaliljan
    citrus skrev 2012-10-21 21:59:43 följande:
    OK får testa detta imorgon och kommer med resultat på kvällen om hur dagen gått

Om det är svårt att få ner så kan du ha i ett par teskedar kakao och lite sukrin+, då blir det ändå inte mer än 2gkh/kopp då kolhydraterna i sukrinet inte räknas då de inte höjer blodsockret.
  • Zvartaliljan
    mrsStatham skrev 2012-10-21 22:51:53 följande:
    Graviditetskilon är något heeeeelt annat och är inte alls jämförbart med övervikt man fått av att äta för mycket och tränat för lite. Speciellt inte om man ammat.  Man blir ju för fasen 10kg lättare bara på ett dygn efter att man släppt bomben 
    Bara två saker är oändliga

Åh det hade ju varit underbart det...gick upp 30kg sista graviditeten o gick ner 5 vid förlossningen...o upp 10 under amningen för aptiten var enorm...o så fort jag började skära ner på maten så försvann mjölken...alla är inte likadana!
  • Zvartaliljan
    Sanna890 skrev 2012-10-22 07:22:28 följande:
    Lchf säger jag bara! Följ det till punkt och pricka, ät inget som det är mer än 5 g kolhydrater i på 100g, du får Max äta 20 kolhydrater om dagen. Du måste inte äta så mkt fett som folk säger, personligen tror jag inte att det är bra för kroppen att leva på rent fett i längden. Ät inte heller för mkt mjölkpodukter. Mkt sallad! Jag käkar mkt kött, kyckling, fisk. Tex bacon får du äta hur mkt du vill av. Istället för potatis kan du äta blomkålsmos, potatisgratäng på rättika (smakar precis som vanlig potatisgratäng) Träna inte!!! Då skapar kroppen egna kolhydrater och det tar längre tid att går ner. Följ metoden stenhårt första tre veckorna, sen kan man börja fuska 1 gång i veckan, lagomt, är du sugen på chips, ät några nävar, lr på choklad ät en chokladkaka, lr pizza, ät en barn pizza, överdriv inte. Fuska hjälper till att trigga igång kroppen och gör det snabbare att gå ner i vikt. I början går det fort, sen blir det lugnare, som dom flesta metoder 1-1,5 kg i veckan. Första veckan gick jag ner 4,3 kg, på tre veckor 7,8 kg, innan vägde jag 75 kg och är 162 lång. Min komps är 1.78 lång och vägde 85 kg, hon gick ner 26 kg på ca 6 månader. Skinnet följde med jätte fint. Jag sj var tvungen att skuta efter 3 veckor då jag blev gravid :) har dock fått mf, så ska starta om nu tänkte jag :) en bra metod med mkt gott att äta :) googla på vad du får äta och följ mina tips, ge det två veckor och jag lovar att du ser resultat! Hör gärna dig om du behöver fler råd :)

Kan hålla med om att LITE fusk ibland triggar igång viktminskningen. Dock är det farligt då sötsuget kommer som ett brev på posten.... Jag stod stilla i vikt förra veckan, fuskade med ett par nävar chips i fredags o sen strikt lör-sön. -3kg på dessa dagar!
Svar på tråden Någon som faktiskt lyckats gå ner 10 kg på en månad och kan berätta för mig hur?